Jump to content

Mercury 60 fra 2020 avflassing lakk tiltmotor, akseptabelt?

RTE

Recommended Posts

Ser at lakken på tiltmotoren allerede flasser av på en motor kjøpt sommeren 2020. Man skulle kanskje tro at de greide å lage en lakk som varte mer enn ett år, hvis de først skal ha lakk på der?

Er dette noe dere ville tatt opp med forhandler, eller er det vare noe man bør regne med?B1199D4F-403C-4FAB-ABF2-60E3DC34D0A4.jpeg.d5f4074a85792c05fae003a7b10e3302.jpeg

Støpegodset under lakken har korrodert. Ser jo rust i skjøten på lokket og. Dette gjør at lakken slipper. Ser ikke bra ut på en så ny motor.....

Kjøpte nettopp ny tiltmotor(Uorginal) til min Yamaha F50 2000 mod. Der var huset i helstøpt plast. Høres ut som en bedre løsning for meg...

Redigert av jerognal (see edit history)

Jeg ville tatt noen bilder og sendt de en mail, og hørt hva de svarer.

Om du må levere inn motoren for at de skal utbedre det, må du selv vurdere om det er bryderiet verdt.

Vinninga går opp i spinninga hvis må kjøre 3-4 timer for å bringe/hente motor, da kan du like gjerne fikse det selv.

Kanskje du får de til å sende deg en boks med lakk, slik at du kan utbedre det selv?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kikket på garantien og de har en «begrenset garanti» mot korrosjon. Slik jeg leser det gjelder den bare hvis det går på funksjon, og ikke hvis det er kosmetisk. Da kommer det vel an på om lakken har en funksjon eller bare er til pynt. Eller så kan man vel også tolke det slik at så lenge tiltmotoren virker, så går det ikke på garanti.

Synes bare det er veldig svakt hvis dette er gjengs kvalitet.

Etter min mening er det helt høl i hue at produsentene tar så lett på overflatebehandling som dette. Det er sikkert ikke noen galt med lakken, men det er jo relativt innlysende at grunnarbeidet er for dårlig. 

RTE skrev On 30.10.2021 at 16.47:

Kikket på garantien og de har en «begrenset garanti» mot korrosjon. Slik jeg leser det gjelder den bare hvis det går på funksjon, og ikke hvis det er kosmetisk. Da kommer det vel an på om lakken har en funksjon eller bare er til pynt.

Hvis du hadde kjøpt deg en ny bil og lakken flasset av på dørene og panseret etter ett år, hadde du da godtatt det dersom forhandleren mente på at det ikke har noe å si for bilens funksjon? 

Lakken har jo også en teknisk funksjon, og det er at komponenter av aluminium og karbonstål ikke skal korrodere. Dette er slett kvalitet som vi forbrukere ikke burde finne oss i. Om noen produsenter er bedre enn andre vet jeg ikke. Jeg har ikke disse problemene på min Mercury (2014 mod), men den er montert slik at hele motoren står tørt når den er tiltet opp. 

Redigert av Komodo (see edit history)

mitt inntrykk er at motorer i denne "mellomklassen" - 40-60hk er mer utsatt for tæring/rust på tiltmotorer, sjelden man hører om dette på større motorer...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det må jo være soleklart at lakken har en funksjon. Uten lakk korroderer det jo 10x så raskt.... Men er denne komboen alu/stål så nytter det ikke hva du gjør. Da har du galvanisk korrosjon uansett. Tabbe av fabrikken i så fall. Skulle tro produsenter hadde lært etterhvert...

Suzuki eller Mercury dette?

Jeg hadde reklamert på det der, uten tvil.

Helt enig i at det er grunnarbeidet som ikke holder mål. Jeg tror heller ikke at den begrensningen i garanti holder juridisk. Et prisavslag hvis de ikke vil utbedre (blir sikkert ikke bedre likevel) mener jeg må være rimelig.

ivar skrev 29 minutter siden:

mitt inntrykk er at motorer i denne "mellomklassen" - 40-60hk er mer utsatt for tæring/rust på tiltmotorer, sjelden man hører om dette på større motorer...?  

Har nå hatt en Honda BF 60 i fem sesonger uten antydning til rust/korrosjon på tiltmotoren. Men nå er jo jeg nøye med å spyle av motor etter bruk, både innvendig og utvendig.

jerognal skrev 20 minutter siden:

Er jo ikke første gangen Mercury driter på draget med å blande legeringer.

Yamaha er ikke alltid så mye bedre, stort sett fornuftige materialvalg - men så må de alltids putte inn noen biter "gørrjern" her og der..   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jerognal skrev for 4 timer siden:

Er jo ikke første gangen Mercury driter på draget med å blande legeringer.

ivar skrev for 3 timer siden:

Yamaha er ikke alltid så mye bedre,

Jeg synes det var akkurat de samme problemene på den Etecen jeg hadde på forrige jolle. Derfor mitt utsagn lenger opp i tråden her:

Komodo skrev On 31.10.2021 at 18.50:

Om noen produsenter er bedre enn andre vet jeg ikke.

Ask skrev for 4 timer siden:

Fleire gangar har eg spurt meg sjølv om kvifor tiltmotorane på død og liv må plasserast i vasslina? Kvifor er ikkje tiltmotoren under motordekselet? 

Det var vel noko med delesal å gjera... 

Det har nok også med konstruksjon å gjøre. Tilten er tilvirket som en kompakt "powerpac-enhet". Dvs, det er i prinsippet et kompakt komplett hydraulikkanlegg med integrert hydraulikkaggregat og sylinder, det eneste som trengs er to ledninger med strøm fram til aggregatet. Integrert i denne løsningen sitter 

• Elektromotor
  • Hydraulikkpumpe
  • Hydraulikksylinder
  • Nødvendige retningsventiler
  • Blokk med kanaler for oljestrømning
  • Nødvendige slanger
  • All fittings

Dersom dette skulle blitt delt opp som du foreslår hadde det blitt mer komplisert, vesentlig dyrere å produsere, og det måtte nødvendigvis blitt tyngre. Men funksjonsmessig er jeg enig med deg. Det er akkurat slike konstruksjoner som gjør at jeg er mindre begeistret for påhengere enn innenbordsmotorer. 

Komodo skrev On 2.11.2021 at 13.08:

Jeg synes det var akkurat de samme problemene på den Etecen jeg hadde på forrige jolle. Derfor mitt utsagn lenger opp i tråden her:

nesten så man pga materialvalg / korrosjonsbeskyttelse (eller mangel på sådan) kan mistenke at endel motorer i denne klassen ikke er bygd for å gå i saltvann, men i ferskvann... :rolleyes:

Lakkert aluminium i kontakt med rustfrie skruer vil alltid slippe lakken, det er bare et tidsspørsmål. Og i neste omgang får du heller ikke løs skruene.

Men så ille som dette på så kort tid krever også at man har slurvet skikkelig med grunnbehandlingen, har er det gjort store feil i selve lakkprosessen også. Kan umulig ha vært utført korrekt forbehandling med tilhørende grunningsprosess. Dette er nok noe billig rask de kjøper fra en underleverandør som arbeider uten kvalitetssikrede prosedyrer for overflatebehandling.

Og JA, etter mitt syn er dette alt for tidlig. Lakken skal jo beskytte materialet under mot bl.a. tæringsskader.

ivar skrev On 2.11.2021 at 9.22:

Yamaha er ikke alltid så mye bedre, stort sett fornuftige materialvalg - men så må de alltids putte inn noen biter "gørrjern" her og der..   

Ja nå er min F50 en 2000 mod. Nå først tok jeg og byttet tiltmotor pga rust. Den virket godt enda. Altså holdt den greit i 20 år. Mercury har hatt store problemer med galvanisk korrosjon tidligere. Yamaha-blokk og topp av egen produksjon av helt annen legering. Skulle da tenke seg at de har oppdaget galvanisk tæring etter hvert..... men neida.

Jada har hatt en Yamaha tidligere som var tæret. Men der hadde tidligere eier totalt glemt hva sink-anoder er til for. Min nåværende F50 har null tæring. Den har vært godt vedlikeholdt.

Kanskje er eg litt forutinntatt men en ting er sikkert: Mercury skal eg aldri eie......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...