Jump to content

Støpe aluvinkel til glassfiber

Timmeeh

Recommended Posts

Tenkte å lage meg feste til hydraulikkpumpe i motorrommet.

Er dette rett frem? Er aluminiumsvinkler greit? Tenker på korrosjon og om jeg risikerer det slipper underlaget/støpinga. 

Hvis gul er aluvinkler sveist på ei plate, og blå er glassfiber.. 

alternativt kan man jo kjøpe en syrefast plate og forsenke inn/sveise fast noen bolter som står opp, og plaste inn hele platen? 

3330492D-F674-40BC-832C-E23208732A72.jpeg

Lazyjack skrev 2 minutter siden:

Enig med Komodo. Har selv limt fast trykkimpregnert bordbit og skrudd fast pumpe i denne. Bruker du f.eks Multibond fra BT så sitter det som fjell i din levetid. 

Samme her . .

Festet nettop ferskvannspumpa i båten på en fastlimt ca 100 x 120mm kloss av trykkimpregnert. Den klossen greier ingen å rive løs.

Jeg bruker også Multibond fra BT. Ser ingen grunn til å kjøpe noe dyrere . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Stoler du ikke på fugemasse så kan du vel plastre over i tillegg?

Du får vel noe sidetrekk av ei slik pumpe.

Mtp aluminium og korrosjon så tror jeg ikke det er noe stort problem.

Men vibrasjon liker den vel dårligere enn stål.

-Mener det er mulig å få binding mellom aluminium og glassfiber/polyester,

men da skal du vite hvordan dette blir gjort. Jeg kan det ikke og ville ikke gjort det.

Hadde gått for rustbestandig stål.

Timmeeh skrev 36 minutter siden:

Er fan av metall da hvis man skal endre noe i ettertid, treverk er jo ikke det beste å skru i flere ganger. 

noterer meg multibond hvis det er lite tec7 igjen :smiley: 

legg press på det under herdingen?

Jeg brukte en 5 cm tykk kloss. Ikke noe problem å skru så mange ganger du mått ønske i den. Vi hobbysnekkere vet også hvordan man plugger hull i treverk, Husk å bruke syrefaste skruer i båt.

Til feste har jeg bedre erfaring med Multibond enn Tech7 (eller tilsvarende fugemasse). Trenger begge deler ombord . .

Med multibond trenger du ikke å legge press på. Legg på noen tjukke strenger og dytt på plass. Den nærmest suger seg fast. På loddrette flater sikrer du mot at det siger før limet har satt seg litt.

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Ikke noe problem å skru så mange ganger du mått ønske i den.

Alternativt kan maskinskruer forhåndsmonteres fra baksiden med hode nedfelt i treverk før liming.

Får en trekloss da med pinneskruer for feste av  pumpe etc.

Ulempen er man mister fleksibilitet for plassering i ettertid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

NilsPils skrev 17 minutter siden:

På loddrette flater sikrer du mot at det siger før limet har satt seg litt.

Til slike formål er det en annen fugemasse som er utrolig god:

https://www.byggmakker.no/maling/fugemasse-og-lim/monteringslim-maxi-bond-x-treme-03/?gclid=Cj0KCQjw_fiLBhDOARIsAF4khR2O4mhDlrgbRT1iPH7BScbfqomttuKBFQFEJRp-ESpdkmfK4f-JI5AaAunNEALw_wcB 

Den har så høy initialkraft at den ikke siger ved montering. Man bør stryke fugemassen litt utover, for den er så hard at man ikke klarer å presse plata inn slik at det tyter ut, slik som når man bruker tec7 o.l. Jeg kjøper Bostik patronene på Ahlsell, betaler ikke mer enn på Biltema da. 

NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg brukte en 5 cm tykk kloss. Ikke noe problem å skru så mange ganger du mått ønske i den. Vi hobbysnekkere vet også hvordan man plugger hull i treverk, Husk å bruke syrefaste skruer i båt.

Jeg mener ikke det byr på noen problemer å skru fundamentet til pumpa med franske treskruer feks. Det holder jo min tid med denne båten, det er jeg sikker på. Ingen dårlig løsning. Men det er vel ingen hemmelighet at hvis du løsner denne skruen og skrur den til samme plass igjen gjentatte ganger så vil den etterhvert ikke ha noe feste. 

Treverk er et fantastisk material å jobbe med og er fint til mange ting, men hvis jeg kan velge mellom en gjennomgående bolt i stål/aluminium og en treskrue i treverk så er det ikke tvil om hva jeg personlig velger. Man kan jo plugge hull med både trelim og epoksy resin, men min erfaring med treverk er at det lever. Det tar til seg fukt osv. Jeg kommer jo til å vaske og mest sannsynlig grise olje her. 

syrefaste skruer er eneste alternativ ja, gidder ikke annet enn syrefast å aluminium i båt. 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

hvis du løsner denne skruen og skrur den til samme plass igjen gjentatte ganger så vil den etterhvert ikke ha noe feste. 

Hvis du slår inn en treflis med lim får du så godt feste du bare vil. Jeg har brukt en del trykkimpregnert under dørken i båten. Der tørker det ikke ut og blir sprødt og sprekker. I noen tilfelle krysslimer jeg også for å få styrke i to retninger.

Ellers er jeg allergisk mot aluminiumsdetaljer i båten. Har veldig dårlig erfaring der. Da er det syrefast stål som gjelder for meg. Det er jo også lett å sveise . .

Et tips: Jeg er en typisk skrotnisse. I Marinaen er det en skrotkasse for metall. Der finner jeg stadig fine emner i syrefast stål. I år var det blant annet en syrefast aksel på over en meters lengde. Masse fint en kan lage med en slik . . :smiley:

Ellers finner jeg mer enn jeg trenger av primer for bunnstoff i en skrotkasse for kjemi, Utrolig hva folk kaster når de ikke har plass hjemme. Men det er en annen sak . .

NilsPils skrev 6 minutter siden:

Hvis du slår inn en treflis med lim får du så godt feste du bare vil. Jeg har brukt en del trykkimpregnert under dørken i båten. Der tørker det ikke ut og blir sprødt og sprekker. I noen tilfelle krysslimer jeg også for å få styrke i to retninger.

Ellers er jeg allergisk mot aluminiumsdetaljer i båten. Har veldig dårlig erfaring der. Da er det syrefast stål som gjelder for meg. Det er jo også lett å sveise . .

Joda du har rett i det. Trenger ikke gjøre det vanskelig sånn egentlig. Lurer på om det ikke er støpt inn en 2x6 bak for styresylinderen min, ser ihvertfall sånn ut. Den står jo fast enda fra 1986 ca?

syrefast er mye bedre å sveise i enn alu ihvertfall, men til gjengjeld helt forferdelig å bore i :lol:

Har kjøpt meg argon til mig apparatet så jeg prøver å ordne litt aludetaljer. Er en fiskebåt (mer eller mindre) så aluminium regjerer ute på dekk ihvertfall. Har mesanhus med garnbinge, forlengt tak og opphøyde rekker i aluminium på båten. Så et naturlig valg for mye annet om bord havner på det materialet. 

Timmeeh skrev for 1 time siden:

syrefast er mye bedre å sveise i enn alu ihvertfall, men til gjengjeld helt forferdelig å bore i 

Da bruker du feil bor eller metode (eller begge deler).

Bruk et bor av god kvalitet og bor med lav hastighet og litt smøring/kjøling på boret, så skal du se at det går som hakka møkk. Også viktig å holde godt trykk på boret så det lager spon hele tida.

Men selvfølgelig så er det mye enklere å bore i aluminium, ikke uenig i det. 

Olevine skrev 19 minutter siden:

Da bruker du feil bor eller metode (eller begge deler).

Bruk et bor av god kvalitet og bor med lav hastighet og litt smøring/kjøling på boret, så skal du se at det går som hakka møkk. Også viktig å holde godt trykk på boret så det lager spon hele tida.

Men selvfølgelig så er det mye enklere å bore i aluminium, ikke uenig i det. 

Stiller høyere krav til både mann og bor når det skal bores i syrefast ja, hehe. Alu er jo smør i forhold. 

men ja med optimale forhold (skrustikke eller i søyleboren) og en god bor så går det fint! I enkelte tilfeller er det greit med litt teori først :lol: høyt press og lav hastighet, så spiser den seg inn.

Timmeeh skrev 8 minutter siden:

I enkelte tilfeller er det greit med litt teori først :lol:

Ikke så sjelden egentlig :confused:

Og en liten ting til, når du merker at boret begynner å bli slitt så ikke forsøk å true det videre, det går ofte dårlig. Bytt heller bor eller slip det hvis du kan.

Komodo skrev 1 minutt siden:

En kunst som færre og færre behersker...

Men egentlig ikke så vanskelig. Jeg begynner å få tak på det.

Det selges slipeutstyr for bor for hobbybrukeren. Jeg ser at Jula selger en type, men den ser ikke særlig tillitvekkende ut.

Noen som har erfaring med slikt utstyr . . ?

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Noen som har erfaring med slikt utstyr . . ?

Har erfaring med div. proffvarianter, men foretrekker egentlig å ta det på frihånd. Men det er alfa-omega å ha ei god smergelskive som er avbalansert og avrettet med diamantavretter. Helst to, en grov og en fin, og gjerne litt breiere enn de billige benkesliperne.

• 5 måneder senere...

Bare for å følge opp denne, så har jeg utsatt dette litt pga temp og jobb. Men nå må jeg ha hydraulikken opp å gå så det blir støp til uka. Meldt kaldt (5gr ca). 

varmer opp området med vifteovn, og støper i ca 20gr. Den er grei, men jeg klarer ikke lese meg frem til hvor lenge det må være varmt. Holder det å holde det varmt i 3-4 timer eller må det være 20gr i 48 timer etter støp med polyester? Har en frostvakt like ved på 200w jeg kan sette på fullt, men forlater ikke båten med en billig vifteovn nedi motorrommet. Kan evt ordne annen varmekilde som er trygg. 

limte forresten rorføleren på en kloss trykkimpregnert med tec7, den løsnet etter 150nm. Så blir å støpe den også fast… 

Pumpe plassert grovt der den skal være. Har ca 7-8cm å stramme på. Så tenker jeg først plasserer uprofilen løst, så sentrerer jeg pumpen og evt justerer uprofilen. Deretter vekk med pumpe, tvinge den fast (motsatt tvinge) og plaste 90gr vinkler på hver side av uprofil. Tykk. Så bore 4 hull og bolt den fast. Så sentrere pumpe og skjære ut spor til den og lage strammemekanisme. 

Siste bilde fant jeg på nett. Kan evt sveise inn skinner for å holde den i rett vinkel, men jeg ser an hvor tight det blir med bare spor og bolter først. 

AD22A970-8C96-4144-B3D9-9B203894EBEB.png

74F4E066-E1EF-4BFF-9AFC-0EBA0E296C1A.jpeg

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...