Jump to content

Flipper 515 ht med fuktskader i taket


Skyhawkx

Recommended Posts

I mars kjøpte jeg meg min første båt. Den har vist seg å gi meg en del erfaring til hva jeg skal se etter neste gang jeg kjøper båt.
På grunn av lekkasje fra skruehull i taket er hele treplaten som er plastet inn i taket råtten. Jeg jobber nå med å skjære ut den gamle treplaten innenfra.

Platen ser ut til å bestå av mange små biter på ca. 2x5 cm.
Er det noen som kan fortelle meg hva slags type plate som er benyttet her og hvordan dette festes i taket så det ikke kommer ned når jeg legger ny glassfiber under?

Tar også gjerne mot tips til hvor jeg kan skaffe materialer til ny plate.

Flipper 515 ht tak.jpg

Link to post
Share on other sites

hei.

Jeg kjøpte meg også en Flipper - en Flipper 640 HT, 1986 modell i 2018. Selger fortalte meg at det var en "liten" lekkasje i taket grunnet skruehull etter pulpit og mast. Lekkasjen var nok større enn hva selger antok. Jeg har også skåret vekk (med multikutter) glassfiberen og laget i mellom - som er divinylcell (brukes som distansemateriale ved støping av båter). Jeg antar at du også har divinylcell i taket (kan minne litt om oasis som damene bruker å putte blomster nedi - spør i en blomsterbutikk hvis du ikke vet hva det er). Divinylcell  trekker ikke vann, selv om det kan ligge vann mellom cellene. Da jeg skar ut taket mitt var det som å sitte i en fin dusj. Jeg planlegger å la det tørke ut over vinteren før jeg legger på ny divinylcell. Mange dyktige båtfolk her inne, kontakt Solbris II - han vet det meste om båt, og kan også skaffe deg det du trenger. 

 

Fra Knude her inne fikk jeg følgende oppskrift når du skal legge nytt i taket:

 

"Mitt forslag til fremgangsmåte er:

Du skaffer tilveie ei kryssfiner plate på ca 40 x 40 cm i 9 mm tykkelse. Den er passe fleksibel. Lim noe plastfolie på denne.

Så legger du rutet divinycell i ca 40×40 cm oppå plata.  Legg så fiber og polyester på divinycellen som du beskriver. Ganske fuktig altså. Så løfter du alt opp til taket inklusive fineren og setter en ferdig klargjort lekte under med litt spenn til dørken. Sett flere så du er sikker på å få kontakt alle steder. Det vil dryppe endel så det lønner seg å legge plastfolie på dørken. La herde til du er sikker på at det er ferdig. Over 4 timer.

Da tar du ned kryssfiner plata å gjentar prosessen på neste bit. Når alt er ferdig må du igjen legge minimum 2 x450 gr fibermatte. Du bør ikke legge mer enn  et lag av gangen med herding imellom. Biter på max 20 x 40 cm som er lett fuktet før du bruker rulla til å få den på plass. Prøv først med 10x10 så forstår du prinsippet ."

 

Lykke til med prosjektet ditt, hold meg gjerne orientert om hvordan det går, spennende å se hva andre får til :thumbsup:

 

Snart ferdit 02.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...