Jump to content

Mikuni diselvarmer

slaven

Recommended Posts

Har en sådan Mikuni MY30 i båten. Å hos meg varmer den kjempe bra. Det i alle 3 salonger.

Eneste jeg irritere meg over, er at den støyer noe jævlig. spesielt under oppkjøring å nedkjøring.

Hadde den i motorrommet frem til for noen uker siden hvor jeg flyttet den ut under dolbord. Der er den koblet mot eget luftintak med frisk luft ute ifra, å ikke varm motorroms luft.

Men kjører den 10.20min så er hele båten varm. Det sjøl i minus grader.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg byttet fra mikuni til Autoterm 4 kw på den ene siden (katamaran). Ja den gir litt mer, men ikke vesentlig. For min del er det driftssikkerheten som er forskjellen. Min autoterm er passert 12000 timer uten noe som helst vedlikehold. Mikunien spiste glødeplugger.. På andre siden har jeg en eber d4. Den gir mer enn oppgitt. men må bytte viftemotor minst annenhvert år.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Fortell meg ikke hvor lenge du har hatt varmeren din uten problemer. Fortell meg heller hvor mye den er brukt.

Hilsen Båtboer siden 2003.

Jojo, selvfølgelig blir din varmer kjørt langt mer...ingen betviler det...

Hvordan er det med miljø samvittigheten din i den sammenheng..?

Mener å huske at du alltid går høyt på banen i forbindelse med diskusjoner som  menneskeskapt global oppvarming...samtidig som du nærmest skryter av hvor mye du kjører dieselvarmeren din...🤔🤔🤔🤔

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Jojo, selvfølgelig blir din varmer kjørt langt mer...ingen betviler det...

Hvordan er det med miljø samvittigheten din i den sammenheng..?

Mener å huske at du alltid går høyt på banen i forbindelse med diskusjoner som  menneskeskapt global oppvarming...samtidig som du nærmest skryter av hvor mye du kjører dieselvarmeren din...🤔🤔🤔🤔

La oss holde oss til temaet ellers får du tråden stengt. Jeg vil råde trådstarter til å kjøpe eber d4 (nye typen med børsteløs viftemotor) hvis målet er mer varme. Hvis målet er bedre driftssikkerhet og kanskje bittelitt mer varme er Autoterm best. Er min erfaring, andre kan mene noe annet.

Miljø? Det var en vinter uten dieselvarmer som virket når jeg bodde i oslo. Det fungerte når jeg hadde to seperate 16ah 220V ledninger ombord. Det tilbyr ikke min havn nå. Har likevel brukbart personlig co2-regnskap da jeg ikke har bil og hus i tillegg. Det er altså opp til marinaen å levere, men de klarer verken å levere mengden eller til en konkurransedyktig pris så det blir som det blir. Nå er det jo litt mangel på strøm òg, så da er det greit å la noen andre kjøpe den for å lade opp elbilen sin :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...