El barco de Sol Startet 2.November.2021 Del på Facebook Startet 2.November.2021 På Agdern med Yanmar 4lh-dte ligger utløp for eksos under badeplattform,men over havoverflata. Antar desibel reduseres ved å ta eksosen ut under vann? Men kan dette få noen negative konsekvenser? Jeg tenker om det f.eks.kan skape en motstand for utslipp av eksos,pluss mange andre rare fabuleringer. Så for å være sikker: hva er fasit? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Går greit i de fleste tilfeller. Man bør ha et luftehull, slik at motoren ikke suger inn sjøvann når temperaturen i motorsystemet daler. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Blir vel seriøst mye bobling når du ligger på tomgang? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Okkaby Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Arne Henriksen skrev for 1 time siden: Blir vel seriøst mye bobling når du ligger på tomgang? Båter med drev har jo masse bobler når eksos går via drev. Så er vel ikke et problem det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arne Henriksen Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 2 minutes ago, Okkaby said: Båter med drev har jo masse bobler når eksos går via drev. Så er vel ikke et problem det. Nei, men de er jo ikke akkurat lydløse på tomgang.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Okkaby Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Arne Henriksen skrev 10 minutter siden: Nei, men de er jo ikke akkurat lydløse på tomgang.. Skal du ha lydløs så er en elmotor nok veien. Går ut ifra TS skjønner han får litt bobler å lyd. Men et problem ser jeg ikke dette som. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
JRK Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Viksund båter har utløp under vann og Saga har eksosstøvel under vann så dette er neppe et problem Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Sørg for å ha ein gjennomføring som er rustfri eller GRP,var ein båt her som starta og gjennomføringa kollapsa,5 toms hull under vannlinja vert svert mykje vatten på kort tid,Gjennomføringa som var i rustfritt var opptert. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 2.November.2021 Del på Facebook Svart 2.November.2021 Da er vel konklusjonen til TS at det ikke er ugreit at eksos går ut under sjø. Mer som spørretimen i Stortinget, mange spørsmål men..... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Slik er det gjort hos meg. Hvor mye det demper lyd aner jeg ikke, men slipper i alle fall sort hekk. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Hvorfor ikke gå for en eksosstøvel, hvis det er praktisk gjennomførbart? Da slipper man gjennomføring under vannlinjen og bekymringer grunnet lekkasje. På min er det i tillegg borret et hull øverst for å unngå at sjøvann suges inn. F.eks denne på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215546482 Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Midtpinne Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Jeg gikk fra eksosutløp under vann til eksosutløp over vann. Det var overraskende lite forskjell på lyden. Mindre bobling nå, og det er veldig lett å se om det kommer ut kjølevann sammen med eksosen. Jeg kommer ikke til å flytte det under vann igjen selv om årsaken til at jeg tok det over ikke er til stede lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Har 4lh dte selv. I sommer lå jeg på tomgang og fikk en annen lyd bak. Sjekket. I og med at eksos er ovavanns så oppdaget jeg at sjøvann ikke kom ut. Impeller havari. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 3.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2021 Midtpinne og Martine nevner noe jeg ikke tenkte på: mulighet for å se kjølevann komme ut når eksosutløpet er over vann. Så da gjør jeg ikke endringer,får heller akseptere noen sotpartikler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.November.2021 Del på Facebook Svart 3.November.2021 Du kan for så vidt montere en temp.alarm på eksosen, tryggere enn hørselen. Om man er glad i dingser. Hulda satser på 'feelingen', hører til og med når sjøvannsstraineren begynner å gå tett. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.November.2021 Del på Facebook Svart 4.November.2021 (redigert) Lykken1 skrev On 3.11.2021 at 9.59: Midtpinne og Martine nevner noe jeg ikke tenkte på: mulighet for å se kjølevann komme ut når eksosutløpet er over vann Det er vel bare ved oppstart noen ser der, en kan miste sjøvannet på turen og da er det som "Hulda sier at alarm på eksosen" er bra, men alarm høy temp på ferskvanns kretsen kommer kjapt ved bortfall av sjøvann. Jeg har maken til denne 100 HkSabb blir "nesten lydløs" krever kontroll av luftehullet i ny og ne. Redigert 4.November.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.