Jump to content

Kan eksosutløp legges ut under vannflata?

El barco de Sol

Recommended Posts

På Agdern med Yanmar 4lh-dte ligger utløp for eksos under badeplattform,men over havoverflata. Antar desibel reduseres ved å ta eksosen ut under vann?  Men kan dette få noen negative konsekvenser?  Jeg tenker om det f.eks.kan skape en motstand for utslipp av eksos,pluss mange andre rare fabuleringer. Så for å være sikker: hva er fasit?

Hvorfor ikke gå for en eksosstøvel, hvis det er praktisk gjennomførbart?

Da slipper man gjennomføring under vannlinjen og bekymringer grunnet lekkasje.

På min er det i tillegg borret et hull øverst for å unngå at sjøvann suges inn. 

F.eks denne på Finn:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215546482

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Jeg gikk fra eksosutløp under vann til eksosutløp over vann. Det var overraskende lite forskjell på lyden. Mindre bobling nå, og det er veldig lett å se om det kommer ut kjølevann sammen med eksosen.

Jeg kommer ikke til å flytte det under vann igjen selv om årsaken til at jeg tok det over ikke er til stede lengre.

Lykken1 skrev On 3.11.2021 at 9.59:

Midtpinne og Martine nevner noe jeg ikke tenkte på: mulighet for å se kjølevann komme ut når eksosutløpet er over vann

Det er vel bare ved oppstart noen ser der, en kan miste sjøvannet på turen og da er det som "Hulda sier at alarm på eksosen" er bra, men  alarm høy temp  på ferskvanns kretsen kommer kjapt ved bortfall av sjøvann.

Jeg har maken til denne 100 HkSabb blir "nesten lydløs"  krever kontroll av luftehullet i ny og ne.

image.png.fbf897193b1eddddd624613d6a073fc8.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...