Jump to content

lite inspirerende båtdesign


amerelium

Recommended Posts

...så, er det noe poeng å ha ulike båtmerker lenger?

 

Ta en titt på de tre flaggskipene Finnmaster T9, Flipper 900 DC, Yamarin 88 DC - ser du dem på større avstand enn 50m er de identiske; eneste synlig variasjon er speilvent motering på setene bak, og motormerket.

Samme person som designer alt nå? Pene å se på er de heller ikke - firkantede og klumpete, vet ikke hvorfor dette er trenden nå. Stygt.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er fulstendig enig! hva er greia med linjeløs design og butte bauger! sikkert mye enklere å lage former til.  For meg er båt 50% design og 50%bruksvennlighet.   Det er i det heletatt lite nyvinning, men stort sett kopiering av andre! 

Eneste kantete design jeg liker er Axopar og Hydrolift. Men nå si jeg savner når man så at det kom en Draco, Windy eller Flipper på lang veg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Så lenge kundene etterspør stort volum innvendig og praktiske løsninger så blir jo gjerne designet deretter. Designere er ytterst lydhøre på kundenes ønsker, selv om de selvfølgelig glipper innimellom. Så det du påpeker her er nok et resultat av at kundene er mer opptatt av av interiør enn eksteriør, for å si det enkelt. Samt at mange faktisk synes de ser pene ut. Det er ikke alle som synes en gammel Draco er det peneste som finnes....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Yamarin prøvde seg jo på å "bryte ut av forma" med 81 DC, men der fikk de vel kalde føtter så det holdt.   Modellen har vel nå blitt overtatt av Silver 
 

Yamarin-81-Day-Cruiser.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Av de båtene med disse nye, litt skarpe designkantene, synes jeg Nordkapp har lyktes best med designet. Delvis fordi man ikke har blitt fristet til å lage daycruisere som ser ut som overnattingsbåter, fungerer dårlig som overnattingsbåter, og som bare blir brukt som daycruisere likevel.

 

Når det er sagt, synes jeg Nordkapp hadde det peneste designet av "gamle" designtypen med 760 Noblesse også. Kanskje det mest praktiske også.

Link to post
Share on other sites

En ting er stygge designen, en annen ting er modellene til de ulike merkene er mer eller mindre identiske.

Ser tilogmed noen av de nye Windyene begynner så se ut som disse, dog noen av modellene er fremdeles lekre - 32 Grand Zonta er nydelig.

Jeg merker meg forresten at jeg får mer og mer skryt nå for hvert år som går fra folk som ser min strøkne 80DC - tror der er mange som langter tilbake til designtypen som preget de forrige to tiårene.

 

_20210909_123041.JPG

DSC_8138.JPG

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev 44 minutter siden:

Jeg merker meg forresten at jeg får mer og mer skryt nå for hvert år som går fra folk som ser min strøkne 80DC - tror der er mange som langter tilbake til designtypen som preget de forrige to tiårene.

 

Sånn er det bare. Jo eldre vi blir, desto mer skeptiske blir vi til det nye som kommer. Og desto mer setter vi pris på det som var før. Det er helt naturlig. De yngste synes nok båter som din ser fryktelig gammeldagse ut. For ikke å snakke om min. 

 

Jeg er kommet i den alderen der jeg synes det er givende å bruke fritiden på gamle hus, gamle biler og båter og alt annet gammelt. Og historieinterressen har også økt betraktelig. Synlige tegn på at pensjonsalderen nærmer seg sånn smått.

 

Flott båt du har forresten;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, index said:

 

Sånn er det bare. Jo eldre vi blir, desto mer skeptiske blir vi til det nye som kommer. Og desto mer setter vi pris på det som var før. Det er helt naturlig. De yngste synes nok båter som din ser fryktelig gammeldagse ut. For ikke å snakke om min. 

 

Jeg er kommet i den alderen der jeg synes det er givende å bruke fritiden på gamle hus, gamle biler og båter og alt annet gammelt. Og historieinterressen har også økt betraktelig. Synlige tegn på at pensjonsalderen nærmer seg sånn smått.

 

Flott båt du har forresten;-)

 

...vell, jeg får like mye oppmerksomhet fra den yngre generasjonen faktisk - dog for en del unge hannkjønn (og eldre ektemenn) er det mest den som henger på hekken som er blikkfanget. Men jeg tror det å sette pris på klassisk design - mer elegante linjer - er noe som er ganske universalt. Det er bare å se på luksusmerkene som folk sugler over, de virkelig dyre  båtene, de gjør som regel ikke veldig radikale ting på designfronten.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 7 minutter siden:

Nå er ikke Riva noen folkebåt og heller uvanlig her til lands ja..  

 

Og de apellerer vel mest til voksne folk med tykk lommebok. Så det bekrefter vel mer enn det avkrefter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja Riva er temmelig ektremt - men igjen, myke linjer, ikke klosser.

Det er antagelig mye billigere å lage båter der mest mulig er rette vinkler. Det er bare å se hvordan vindskjermene nå er utformet på alle de nyere modellene av de mer vanlige båtene.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev 28 minutter siden:

Det er antagelig mye billigere å lage båter der mest mulig er rette vinkler. 

 

Neppe. Det har nok mer med andre egenskaper å gjøre. Volum f.eks. Og fart/egenskaper i sjø.

 

Ser mange også etterlyser mer klassiske linjer på større skip. Men der også er det andre egenskaper som trumfer. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

amerelium skrev for 3 timer siden:

Jeg merker meg forresten at jeg får mer og mer skryt nå for hvert år som går fra folk som ser min strøkne 80DC - tror der er mange som langter tilbake til designtypen som preget de forrige to tiårene.

Skjønner at du får oppmerksomhet, flott båt!

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

55 minutes ago, index said:

 

Neppe. Det har nok mer med andre egenskaper å gjøre. Volum f.eks. Og fart/egenskaper i sjø.

 

Ser mange også etterlyser mer klassiske linjer på større skip. Men der også er det andre egenskaper som trumfer. 

 

 

 

...tviler på at en flat, vinkelrett vinskjerm er mer aerodynamisk enn en som er avrundet bakover slik de er på de eldre modellene. Dog garantert billigere å utforme flate plexigalss ruter. For ikke å snakke om enklere å bytte ut.
Også, de nye modellene er massive og angulære i front - skroget skal løftes ut av vannet, ikke pløye igjennom det, og V bunnen sammen med veluttenkte stigtrinn skal sørge for at sjøen tas riktig. Det er ikke tilfeldig at jeg kjører i 8-tall rundt nyere modeller med samme størrelse / motorstørrelser, spesielt hvis der er litt bølger rundt omkring: Langt og smalt skrog, dyp V-bunn, og vekt fordelt hovedsakelig mot bakerste halvdel av båten. Steppet skrog er en bløff - har litt for seg i nederste halvdel av planingsfarten, men utover det bidrar det kun med mer turbulent vann for propellene å jobbe i.
Stavanger -> Balestrand på syv timer, i varierende fohold - skulle likt å se en av de nye kassene gjøre det.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev 27 minutter siden:

Langt og smalt skrog, dyp V-bunn, og vekt fordelt hovedsakelig mot bakerste halvdel av båten. 

 

Markedet vil ikke ha smale skrog, det gir lite volum. Og dyp V-bunn krever mer motor. Jeg skjønner godt at de sikter seg mer inn mot det 80-90% vil ha enn det "feinscmeckerne" ønsker.:cool:

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 11/11/2021 at 2:06 PM, index said:

 

Markedet vil ikke ha smale skrog, det gir lite volum. Og dyp V-bunn krever mer motor. Jeg skjønner godt at de sikter seg mer inn mot det 80-90% vil ha enn det "feinscmeckerne" ønsker.:cool:

 

 

Fullt mulig å lage pene båter, selv om de er bredere. Se på Windy. 80en er forholdvis smal (20 cm det er snakk om her i forhold til andre båter med samme lengde) for å gjøre den mer sjødyktig. Og det merkes.

Men som nevnt, det som irriterer meg mest nå er at alt ser likt ut.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev 27 minutter siden:

Men som nevnt, det som irriterer meg mest nå er at alt ser likt ut.

 

Det er bare å la være å kjøpe dem. Ikke verre enn det.

 

Det hevdes også av mange at bilene i dag ser helt like ut. Den sliter jeg litt med å se. 

 

Sjekk også seilbåtmarkedet, så ser du hvor populære smale, lange seilbåter med klassiske linjer er. Det har blitt et nisjeprodukt for de få. Storselgerne er de brede med stort volum og flat bunn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Poseidon her på forumet kom en gang med uttalelsen om at dagens fritidsbåter så ut som "designjoggesko"!

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Design er jo en smaksak.

Man har noen trendsettere og tidsepoker som har sine kjennetegn.

Egen smak endrer seg også litt ettersom man blir vant med en ny design.

 

Båt er jo kompromisser, og tekniske nyvinninger skaper nye muligheter, og gjør forrige tiår's hype utgått. 

 

Runde former og lave overbygg ble erstattet av 80 tallets kantete og høyreiste fasong, hvor tradisjonelle designelementer som spring ble erstattet av rette linjer. Rene Campingvogner til sjøs med 8 sengeplasser, og en klatretilværelse.

Draco og Scand Baltic var moderne og tidsriktige når de kom, men fremstår nå 'gammeldagse' og upraktiske.

 

Hekkagregat tok over for aksling båter.

Akterkabin ble erstattet av midtkabin.

Msn fikk bedre fart, bedre plassutnyttelse og mindre støy.

Sommerbåter skulle ha cockpit og badeplattform uten hindringer i mellom. Funksjonell utforming krevde mer enn at man kunne sitte og sove ombord.

 

En annen trend er at man bruker outboard på stadig større båter.

En 20ft med hekkagregat selges billig i dag. For 15 år siden var de ettertraktet.

Outboard brukere ønsker også uhindret tilgang til bading. 

Kravene til større fart, og sjøegenskaper drar mot slanke skrog.

Uten å forlenge overbygget, strekker man skroget, lager en butt baug over chine, som også har andre praktiske fordeler. Exopar er nok en ekstrem trendsetter med dette.

Jeg synes mange av de store merkene (Yamarin, Ibiza, Askeladden, Finnmaster m.fl) har vellykkede og tidsriktige design som tar seg bra ut.

De vektlegger litt ulik bruk, og gjør litt ulike prioriteringer, men fremstår alle vellykkede og gjennomtenkte.

 

Tror de alle har gjort grundige markedsundersøkelser for de tildels spenstige designene kom før markedet tok seg opp igjen, og som nå selger godt.

De som ikke gjorde tilstrekkelige tilpasninger er nå kun en del av historien.

Jeg tror at akkurat denne tråden ikke er representativ for hva markedet ønsker seg. 

Link to post
Share on other sites

amerelium skrev On 4.11.2021 at 12.54:

..så, er det noe poeng å ha ulike båtmerker lenger?

 

Er helt enig, men jeg tror det er en trend i tiden - en eller annen designer finner på noe "lurt", salget av hans/hennes konstruksjon skyter i været og alle andre henger seg på. Jeg synes jeg ser det samme mht biler. Nå skal "alle" ha svære SUV'er - hva skal dem med det som svoger pleier å si :smiley:

Jeg trøster meg med at trender går over - for å komme tilbake noen ti (kanskje 20 og 30) år seinere. Som rase har vi mennesker utrolig kort hukommelse. 

Forøvrig er jeg helt enig med deg :thumbsup: jeg misliker sterkt designet på nye båter (uansett hvilket land som lager/tegner/designer dem), jeg savner tidene da en båt så ut som - ja, nettopp en båt. :smiley:

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Tja, smak og behag kan ikke diskuteres sies det. Men.. 🙂

 

Jeg var i markedet for ny båt for 7 år siden. Vurderte Ibiza, Yanmarin, Finnmaster og andre fra perioden 207-2014. Størrelsen 24-26 for.  Kan ikke si det var så mye kreativ design fra den tiden. Bauen var spiss. Skroget blått. Under dekk var det elendig soveplass og man gjorde sitt fornødene under et lokk i kabinen foran resten av familien. Var ikke lett å se forskjell på de forskjellige båtene på 50 meter. 

 

Men høsten 2014 var jeg på messe og kom ombord i Finnmaster T8. Da skjønte jeg fort det var det noen båtdesignere som tenkte nytt. Fikk lengre vannlinje. Utnytta plassen i bauen. Fikk nå tre-fire sengeplasser og do med dør. Samt fikk orden på uteplassen. Grei tilgang fra badeplatformen selv om solsenga er ute. Slipper å kravle over puter. Samtidig har båten gode, stabile, sjøegenskaper. Kommer meg trygt hjem i 20sekundmeter og to meter bølger. 

 

Men heldigvis er folk forskjellige. Alle tiår har sine ting. Mange fine båter. Men smart design går aldri av moten i mine øyne. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...