Lars H. Startet 4.November.2021 Link til dette innlegget Startet 4.November.2021 Jeg har tidligere brukt å smøre inn skroget på båten ved opplagg med vaselinolje, pluss at det er utmerket til kjøkkenbenken hjemme. Jeg var en tur innom BT idag og tenkte jeg skulle kjøpe med en ny flaske. Men jeg fant bare noe som de kaller parafinolje. Noen som vet om det er det samme som vaselinolje? Eller må jeg til Jernia der de har vaselinolje? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Det er to forskjellige produkter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AlfArie Svart 4.November.2021 Link til dette innlegget Svart 4.November.2021 Av erfaring burde jeg vel ikke foreslå denne, men, men. Ca. halv pris av andre butikker og nesten på veien mellom båt og bopel. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 index skrev for 22 timer siden: Det er to forskjellige produkter. Jepp, og forskjellen er følgende: Norsk betegnelse: Vaselin-olje, f.eks Stabil Vaselinolje Svensk betegnelse: Parafin-olja, feks Biltema Parafinolja Begge har CAS-nr 8042-47-5, petroleumsbasert klar mineralolje. https://echa.europa.eu/substance-information/-/substanceinfo/100.029.500 Hvis du ser i oppramsingen av "Trade name" i linken finner du både parafin og vaselin olje blandt mange andre betegnelser. Kjøp det der det er billigst eller enklest. Same shit, different wrapping. Eller du kan kjøpe en det står Maritim (xxxxx)olje på. Da koster den minst tre ganger mer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 Honduras skrev 44 minutter siden: Jepp, og forskjellen er følgende: Norsk betegnelse: Vaselin-olje, f.eks Stabil Vaselinolje Svensk betegnelse: Parafin-olja, feks Biltema Parafinolja Begge har CAS-nr 8042-47-5, petroleumsbasert klar mineralolje. Såpass! Jeg har alltid sett på dette som forskjellige produkter med forskjellige bruksområder. Men da kan jeg jo slå dem sammen, ingenting er bedre enn det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 5.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 (redigert) Da har man vel følgende valg? Biltema, Parafinolje 0,5liter kr.59,90, pr. liter kr.119,80 Jernia Vaselinolje Stabil 1liter kr.189,- bryggselv.no Vaselinöl 1 liter kr.79,- Byggmakker Vaselinolje, Stabil pr. liter kr.169,- Jula Paraffinolja, pr. liter kr.99,90 Redigert 5.November.2021 av Lars H. Lagt til litt (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 5.November.2021 Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 99,- på Jula https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/interiormaling/lakk-og-ytterbehandling/parafinolje-005356/ Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars H. Svart 5.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2021 Lagt til i listen ovenfor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 6.November.2021 Link til dette innlegget Svart 6.November.2021 Parafin/vaselinolje på skroget er bra. Men en advarsel; unngå å smøre rundt vindusrammene, stoffet løser opp pakningene rundt vindusrammen. De blir en seig guffe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.