Jump to content

Blande AGM-batterier. Start/Dual - Flat/Orbital

"LISE"

Recommended Posts

Bytter baugpropell og har behov for eget baugpropellbatteri.

Batteriet skal kobles sammen med båtens startbatteri som er et Exide AGM Start EM1000, 100Ah, 925 CCA FRA 2015. Dette har levd et meget behagelig liv og viser ingen tegn til svakhet så det blir beholdt. Batteriene blir koblet sammen med  2x7m 50kvmm.

Vet jo det ikke er å anbefale å blande inn ulike batterityper av ulik alder i samme batteribank, men det er altså planen. Batteriet jeg har er ikke i salg lengre, så det kan ikke kjøpes et likt. Så hva bør settes inn?

Exide EM960 (100Ah, 800CCA) (erstatningsbatteri for det jeg har)

Plusser:

• Samme type batteri som eksisterende (AGM FLAT)
  • Kraftig ytelse

Minuser:

• Høy vekt
  • Høy pris

Exide EM1000 eller EM900

Plusser:

• Tåler vibrasjoner svært godt (plassert i baug)
  • Høy CCA
  • Lav vekt

Minuser:

• Lav Ah
  • AGM Orbital/Spiral er annen oppbyning enn dagens FLAT, men dette har kanskje ikke betydning?

Exide Dual AGM (Her finnes flere alternativer mtp størrelse)

Plusser: 

• Samme batterioppbygning som eksisterende (AGM FLAT)
  • Mange ulike størrelser å velge mellom
  • Billigst per Ah

Minuser:

• Er et DUAL batteri, ikke START (Har dette betydning?)
  • Dårligere CCA enn de andre

Det er ikke ønskelig å sette opp dette  som stand alone med egen lading, DC-DC lading eller lignende. Rett og slett for jeg ønsker å utnytte kapasiteten i eksistrende startbatteri (og forbruksbank når denne er koblet i parallell (280Ah, 1800CCA Gel)), og stand alone vil kreve et betydelig større batteri enn hvis det kan få hjelp av dagens startbatteri.

Exide Agm Dual er jo FLAT mens Optima er Spiral/Orbital. Har prøvd å finne litt info om ulikheten i teknologien uten å ha funnet ulikheter i ladekarakeristik.

Ser ut til at fordelen med spiral/orbital er at man får mer CCA per kilo, men at de til gjengjeld er større i volum fordi man får dødplass mellom de runde  cellene. Samt at de er oppgitt til å tåle langt mer vibrasjoner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...