Jump to content

Treghet i ror, Bavaria 36AC. Hva er galt?


Chrisa

Recommended Posts

Har en Bavaria 36Ac som har fått treghet i roret.

 

Jeg byttet nedre rorlager til Jefa kulelager i 2017. Øvre lager ble ikke byttet da det var ok.

 

I år har jeg merket at roret har begynt å bli tregt igjen. Når jeg svinger mot styrbord er det akkurat som om ett av lagrene skaper friksjon. Jeg fortsetter å dreie, så kommer det er lite dunk, akkurat som noe faller på plass igjen. 
 

Kvadranten henger som den skal.

 

Er ikke det litt tidlig at lageret er gåent allerede? Hva er galt?

Link to post
Share on other sites

Hvis noe kjennes unormalt, så er det vel enten rorlager, noe i styremekanismen eller autopilot.

jefa har servicetips her: https://www.jefa.com/ftp/rudder/maintenance/JEFA_RUDDER_service_tip_1.pdf

jeg har tilsvarende båt, byttet begge lagre omtrent samtidig med deg. Fortsatt bra. Jefa sier vel at roret skal ut og lagre smøres hvert 3. år, ikke alle gjør det.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 51 minutter siden:

Hvis noe kjennes unormalt, så er det vel enten rorlager, noe i styremekanismen eller autopilot.

jefa har servicetips her: https://www.jefa.com/ftp/rudder/maintenance/JEFA_RUDDER_service_tip_1.pdf

jeg har tilsvarende båt, byttet begge lagre omtrent samtidig med deg. Fortsatt bra. Jefa sier vel at roret skal ut og lagre smøres hvert 3. år, ikke alle gjør det.


Ja. Tipper kulefunksjonen (ikke rullene) i nedre lager har satt seg. Er ikke smørt opp.

 

Siden du har samme båt.. Når du byttet øvre lager, måtte du da bytte lagerhuset også, eller passet det nye lageret inn i det gamle huset?

 

Hvor mange nylonskiver har du under låsemutter på toppen av rorstammen? Det er to på min.

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev 42 minutter siden:

Når du byttet øvre lager,

…jeg satte bort jobben… ifg verkstedet gikk det greit, vet ikke mer enn det… antar de tok ut og satte tilbake samme antall nylonskiver. Jeg vet ikke hvor mange jeg har oppå hverandre. Styringen var veeeldig treg når jeg byttet…, ble veldig bra med nye lagre, har vært bra siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...