Jump to content

Jula frostvask - hvordan virker termostaten


frankive

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet hvordan termostaten på Jula sin 200w frostvakt virker? Har ringt Jula, men de visste ikke selv. Står ingenting i selve brukermanualen heller.

Er jo umulig å vite hvilken termperaturkontroll man skal sette for å holde det frostfritt? er det bare å skru på max uansett så ordner det seg?

 

Ser man også sier at man må henge frostvakten opp/ned siden termostaten tilsynelatende er på toppen og slår seg av for tidlig da varmen stiger opp.

Fortsatt dette som gjelder eller har Jula endret på dette designet?

Link to post
Share on other sites

Fulgte det ikke med en bruksanvisning? 

Hva du skal stille termostaten på kommer jo an på hvilken temperatur du har i båten/vil ha i båten, og hvilken temperatur det er der den ligger. Umulig for andre å vite, du får nesten prøve deg frem til du har oppnådd den temperaturen som holder det frostfritt i forhold til omgivelsene du er i. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som jeg beskrev i første post står det ingenting i bruksanvisning relatert til termostaten:

https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/manual/417021_se-no-pl-en.pdf

 

Ønsker jo i utgangspunktet å ha en frostfri båt, så la oss si +2 grader er ønskelig at termostaten slår seg ut, gir ikke det mening da?

 

Tenkte kanskje det var så enkelt at det var noen forhåndsdefinerte paramterte på den termostaten, f.eks. halv styrke = termostat slår seg av ved +5 grader etc.

Link to post
Share on other sites

Se på tempen du har i lufta. Så vrir du den på maks, og sakte tilbake. Når du hører den klikker ut så har du stilt tempen. Litt vanskelig å finne eksakt temp men dette er jo simple greier.
 

når det er sagt, så tror jeg ikke du blir plaget å overopphete båten. Men det er jo greit å spare de wattimene man kan. 

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var et godt tips, var såpass frustrert over frostvakten at jeg ikke tok meg til å forsøke å lytte etter klikket i termostaten... Jeg satte den på halv styrke i dag tidlig (montert i dag). Gir den et lite døgn for å få etablert seg litt så skal jeg stikke ned i båten og sjekke.

 

Link to post
Share on other sites

Du skal sikkert bruke frostvakten i motorrom. Og litt ok å vite om båt ligger på sjøen eller ikke. Legg en tempmåler i rommet, så ser du hvor lite kaldt det er. Sjøen varmer opp vel og merke hvis den ligger ute. Og hvis båten står på land og er frostsikret så er det vel ikke nødv med varme. Men hver sin lyst... 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring for små båter er at ingen varme er best. Har man varme i båten så risikerer man kondens (varm luft mot kald flate = fukt). Ha godt med lufteventiler/spjeld så holder båten seg tørr hele vinteren.

Jeg har en Enes 25 som jeg ikke har varme i om vinteren. Jeg legger puter med mellomlegg i en haug på bordet i salongen, heller litt glykol i toalettet og sørger selvsagt for å ha kjølevannsystemet på motor beskyttet mot frost. Dette har fungert ypperlig i mange år.

Redigert av bjorn.bjerke@online.no (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en som ser helt lik ut, husker ikke i farta om den var fra Clas Ohlson eller Jula, kjøpt inn for mange år siden.

 

Jeg bruker min i et lite og isolert rom, dvs. ei kasse på ca 0,7 x 0,7 x 0,6m som inneholder ei trykkvannspumpe til vintervann på hytta. Ovnen ligger i bunnen (kaldest der, selvsagt), og selv med bryteren på minimum blir det 15-20 grader høyere opp (jeg har temp.føler ca midt i).

 

Kanskje ikke allverden til hjelp svaret mitt over. Min erfaring er dog at absolutt minimum er mer enn nok, med mindre du har stort rom. Disse kalles jo nettopp frostvakt, og slår dermed - også på minimum - inn i god(?) tid før frosten kommer. Og er den plassert lavt, som hos meg, får du ytterligere margin. Jeg vil tippe at plassering høyt/lavt betyr mer enn om termostaten slår inn på 2 eller 7 grader....

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bjorn.bjerke@online.no skrev for 8 timer siden:

Min erfaring for små båter er at ingen varme er best. Har man varme i båten så risikerer man kondens (varm luft mot kald flate = fukt). Ha godt med lufteventiler/spjeld så holder båten seg tørr hele vinteren.

Jeg har en Enes 25 som jeg ikke har varme i om vinteren. Jeg legger puter med mellomlegg i en haug på bordet i salongen, heller litt glykol i toalettet og sørger selvsagt for å ha kjølevannsystemet på motor beskyttet mot frost. Dette har fungert ypperlig i mange år.

Lufting og samme temp inne som ute er et alternativ. Det funker bra. Men TS skal jo ikke ha varm båt, bare litt lunk. Det blir ikke så stor temperaturforskjell med bare en frostvakt. det er jo og med på å sirkulere luften, som er positivt. 
 

Men nå er vi litt dypere i materiet med relativ fuktighet, duggpunkt og sånn. Det må jeg lese meg godt opp i før jeg uttaler meg mer. 

Link to post
Share on other sites

Litt varme gir økt luftsirkulasjon og kan derfor gi en tørrere båt. Varm luft ut, kald tørr luft inn. Så en viss nytte er det. 

 

Jeg for min del velger å ikke ha varme i båten. Varmen fra sjøen gjør at det er varmere inne enn ute i frostperioder uansett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 10 minutter siden:

Tok en test i vinter jeg også. Ute minus 14, inne minus 12, og i "kjølen" var det pluss 3. Så sjøvatnet varmer opp i "kjelleren".... 

 

Ja, men da var det jo varmere inne enn ute? 2 grader er nok til å skape en liten luftsirkulasjon bare det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Slike analoge termostater er ikkje så lett å stille inn nøyaktig. Min frostvakt er også analog, så eg investerte nettopp i ein slik digital termostat til å sette i stikkontakten for å ha full kontroll på når ovnen kopler ut og inn. 

https://www.importpris.no/products/heidenfeld-stikkontakttermostat-hf-dt100-digital-termostat

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at "litt varme" skaper mye luftsirkulasjon. Da er det etter min mening bedre med gode og godt plasserte ventilatorer ( i hvert fall på Helgeland der det blåser mesteparten av tia :-))

Har noen gode erfaringer med ventilatorer som drives av solceller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...