Jump to content

Hva slags seiljolle er dette?


Duppe

Recommended Posts

Takk, ja det tror jeg du har rett i for på Wikipedia-siden står det at den ble laget på lisens i Norge av Fjord Plast i Arendal som Gresvig-jolle (G-jolle), da denne båten er fra Arendal.

 

Selv om den ikke er helt lik noen av de 6 Triss-typene, ligner den en del på type 3 med den blå plasten osv, så må gå ut fra at Fjord Plast gjorde litt om på den.

 

PNPxAw0.jpg

 

Det rare er at jeg finner ikke noen bilder av G-jolle som ligner på nett. Kan de alle ha forsvunnet? De var vel fra 70-tallet og kanskje ikke stor produksjon, men allikevel..

 

Link to post
Share on other sites

Jollen du har i ditt første innlegg er Lill-Triss det er en lillesøster til Triss-jollen….ikke samme båt litt mindre.


Lilltriss
https://digitaltmuseum.se/011024759060/ritning/media?slide=0


Trissjolle

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Ritning-TRISS._1959-01-04_-_Sjöhistoriska_museet_-_1996-14-20-6.tif

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja Lill-Triss -tegningen ser ut å stemme. Fra 1967 og på museum allerede. Artig.

 

Den heter altså G-jolle i Norge etter Gresvig som jo var en kjede med sportsbutikker (ble til G-sport men eksisterer ikke lenger). Må anta det var en modell som butikken solgte.

 

Igjen er det overraskende hvordan man ikke finner særlig om jolla på nett. Eneste er en G-jolle på noen tyske sider, men den ligner jo ikke engang. Kanskje det var skjøre saker som gikk fort i stykker. Jeg vet at denne båten her har stått i 20-30 år nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...