Jump to content

Gjeving to Holmestrand


webbo

Recommended Posts

Hello! im new on here, im an englishman living in Norway and id like to hear what people think, i bought a 27 foot sea ray in Gjeving and its now stored there until next year but im thinking of taking it back by sea with no rush to Holmestrand it dont matter if it takes a week and there will be 3 of us on the boat with gps. i have experiance but very little really my last boat was a 25 foot Andy i just went out for a day and back again nothing long distance, im studying all i can on the internet starting from the very basics over the next 6 months, im 51 and the other 2 guys are my stepsons in the mid 30s, is this something that would be advisable (i can do just one or two hours a day if necessary) or is it totally a stupid idea, id love to hear any thoughts and advice of the best options of where to stop or anything, Thankyou!

Link to post
Share on other sites

Hello, welcome to the forum. Do you read / understand norwegian? Google translate is your friend.

jeg seiler den kysten ofte, med seilbåt, og dette er et veldig populært område.

formelt må du ha båtførerprøven om du er født etter 1980, og du bør ta kurset uansett om du er uerfaren. Da lærer du grunnleggende navigering. Det er mye stein langs kysten, så du må hele tiden følge med hvor du er. Yr.no og windy er gode hjelpemidler på vær. Motorstopp pga drivstofftilførsel er en risiko med en båt som er ny for deg, så få utført en kontroll av drivstoff-filtre og ta en prøve fra bunnen av tanken. Skaff deg VHF og medlemsskap i redningsselskapet rs.no, dra avgårde med god værmelding. Alle skal ha sin første tur en gang…. Ikke kjør fortere enn du klarer å følge med på navigasjonen.

Distansen er ca 80 nautiske, det er 10 timer i 8 knop, eller 4 timer i 20 knop, så det er gjort på en dag. Start tidlig på morgenen en dag det er meldt lite vind. Mulig jeg kan bli med om du tar turen i mai. Ta i så fall kontakt direkte melding. på Du må ha tatt service på drivstoffsystem og motor først.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, jeg vil veldig gjerne ha noen med erfaring til å hjelpe meg! Jeg har kjøpt båten fra Agder Marine, den kommer fullt betjent og drevet er av for øyeblikket under service også. den er der og når den settes i vannet skal de gå gjennom alt sammen med meg og sjekke at alt fungerer ok før jeg tar det bort, kurset jeg kan gå på er båtførerprøven.com det er den jeg har funnet så langt som jeg kan gjøre navigasjon og vhf, men jeg søker og leser også hver dag fra nå til dens tid så jeg kan nyte det ordentlig, håper å få en båtplass i Holmestrand eller Sande, jeg ga dessverre opp min siste da jeg solgte min siste båt, jeg er veldig spent og ser frem til å nyte mye mer tid ute på vannet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...