Jump to content

Hvordan feste hylserør til kjøl når det brukes akselbrakett


Okkaby

Recommended Posts

I forbindelse med motorbytte nu i vinter, så skal det også byttes aksel og akselbrakett.

Som det er nu, så har de brukt et vanlig stevnlager hvor de har fjernet cutlesslager, siden dette sitter på akselbrakett, samt det faktisk også sitter et i nye volvo kondomet jeg monterte i år. 

 

Men lure på en normalt kun støper inn hylserør rett i kjøl å så kun har en sådan innvendig monteringsflens for hylserør

https://sleipner.no/produkt/18396/innvendig-monteringsflens-for-hylserr/

Blir å gå opp en dim i aksel nok, så skal da ha nytt hylserør uansett, å tenker da på hva som er normal fremgangs måte når oppsett er noe ala dette.

 

 

 

WEB_Image_TOR_MARINE_Utvendig_akselrør_1200_mm_ute_h1046635-1-xxl-1657294372.jpeg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Skal du benytte det systemet, må du vel ha en brakett/skott for å bolte braketten fast med gjennomgående bolter. Funker helt fint det. På de plastbåtene, og for så vidt trebåter også, har hylserøret gjenger i ene og/eller begge ender. Røret blir støpt inn, endestykket skrudd innpå og sikret i skroget. Utvendig, innvendig eller begge deler. 

 

Cutlesslageret i Volvokondomet er for å stabilisere radialtetningen mot akslingen, ikke for å holde akslingen. Om ikke akslingen er for lang, er det utmerket med lager i T-braketten, og neste lager i giret. Sleipner har tabeller for de sakene.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Skal du benytte det systemet, må du vel ha en brakett/skott for å bolte braketten fast med gjennomgående bolter. Funker helt fint det. På de plastbåtene, og for så vidt trebåter også, har hylserøret gjenger i ene og/eller begge ender. Røret blir støpt inn, endestykket skrudd innpå og sikret i skroget. Utvendig, innvendig eller begge deler. 

 

Cutlesslageret i Volvokondomet er for å stabilisere radialtetningen mot akslingen, ikke for å holde akslingen. Om ikke akslingen er for lang, er det utmerket med lager i T-braketten, og neste lager i giret. Sleipner har tabeller for de sakene.

Har jo sådan system idag. Akselbrakett som er boltet fast opp i bunn av båt.

Men for å få plass til større propell, så må propell flyttes lengre bak. aksel er 8grader nedvinklet. Så får bedre plass når propell flyttes ca 20cm lengre bak. 

Så skal ha nye akselbrakett, da gamle blir for kort når den flyttes lengre bak.

Å må ha nytt hylserør. Så får støpe det fast, å så bolte på en sådan monteringsflens. Men mye mulig den kommer på utvendig, siden det er jævla trangt ned i der innvendig. Hylserør blir vel kanskje 30-40cm langt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...