Okkaby Startet 13.November.2021 Del på Facebook Startet 13.November.2021 I forbindelse med motorbytte nu i vinter, så skal det også byttes aksel og akselbrakett. Som det er nu, så har de brukt et vanlig stevnlager hvor de har fjernet cutlesslager, siden dette sitter på akselbrakett, samt det faktisk også sitter et i nye volvo kondomet jeg monterte i år. Men lure på en normalt kun støper inn hylserør rett i kjøl å så kun har en sådan innvendig monteringsflens for hylserør https://sleipner.no/produkt/18396/innvendig-monteringsflens-for-hylserr/ Blir å gå opp en dim i aksel nok, så skal da ha nytt hylserør uansett, å tenker da på hva som er normal fremgangs måte når oppsett er noe ala dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Skal du benytte det systemet, må du vel ha en brakett/skott for å bolte braketten fast med gjennomgående bolter. Funker helt fint det. På de plastbåtene, og for så vidt trebåter også, har hylserøret gjenger i ene og/eller begge ender. Røret blir støpt inn, endestykket skrudd innpå og sikret i skroget. Utvendig, innvendig eller begge deler. Cutlesslageret i Volvokondomet er for å stabilisere radialtetningen mot akslingen, ikke for å holde akslingen. Om ikke akslingen er for lang, er det utmerket med lager i T-braketten, og neste lager i giret. Sleipner har tabeller for de sakene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 13.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2021 Hulda skrev 1 time siden: Skal du benytte det systemet, må du vel ha en brakett/skott for å bolte braketten fast med gjennomgående bolter. Funker helt fint det. På de plastbåtene, og for så vidt trebåter også, har hylserøret gjenger i ene og/eller begge ender. Røret blir støpt inn, endestykket skrudd innpå og sikret i skroget. Utvendig, innvendig eller begge deler. Cutlesslageret i Volvokondomet er for å stabilisere radialtetningen mot akslingen, ikke for å holde akslingen. Om ikke akslingen er for lang, er det utmerket med lager i T-braketten, og neste lager i giret. Sleipner har tabeller for de sakene. Har jo sådan system idag. Akselbrakett som er boltet fast opp i bunn av båt. Men for å få plass til større propell, så må propell flyttes lengre bak. aksel er 8grader nedvinklet. Så får bedre plass når propell flyttes ca 20cm lengre bak. Så skal ha nye akselbrakett, da gamle blir for kort når den flyttes lengre bak. Å må ha nytt hylserør. Så får støpe det fast, å så bolte på en sådan monteringsflens. Men mye mulig den kommer på utvendig, siden det er jævla trangt ned i der innvendig. Hylserør blir vel kanskje 30-40cm langt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.