Jump to content

El tegning til båt

storvika

Recommended Posts

Hei båtfolk

Trenger litt hjelp til El tegning .....

Har laget en El tegning til min Ørnvik 22 som jeg restaurerer . Trenger veiledning fra dere erfarende sjøfarere. Noe som mangler i tegningen ...

Eller noe dere erfarende vil anbefale å tilslutte til tegningen. ( Håper jeg ikke er helt på jordet med dette )

Skal montere en ny Honda 60 hp. med topp montert pådragshendel og standard instrumenter medlevert.

Noen som har anbefalinger om og med hvilke ekstra instrumenter som burde være montert ekstra til en slik motor. 

Skal også montere radar. Men har ikke bestemt hvilken type ennå. noen anbefalinger mottas med takk.

Hva trengs ekstra av el. med installasjon av radar.

Burde jeg montere et forbruksbatteri ???        ( Batteri som er/blir montert er på 115 amp )

1769453253_ELTEGNINGBT.png.1898398ba5b99b5475443ddfe7a45330.png

Jeg har bare en bryter til mine lanterner. Trykker jeg den ned tenner topplanternen, trykker jeg den opp tenner alle. Ulempen er om blir kortslutning i en av de slukker alt. Hos deg slukker bare en med feil. Du kan bruke en to-pol bryter. Da kan du ha en sikring til styrbord og en til babord på samme bryter. 

Ser oversiktlig og greit ut dette.

Mine innspill:

* Skal du kun ha ett batteri trenger du kun en hovedbryter.

* Legg opp ekstra sikringer og brytere for framtidig utstyr. Det baller på seg. Sett i det minste av fysisk plass så det kan monteres inn flere brytere/sikringer senere.

* Det er kanskje voltmeter på instrumentpanelet eller kartplotteren. Men kjekt å ha et som er på selv om tenningen og annet utstyr er av. Spesielt om man kun har ett batteri. Batterimonitor er enda bedre.

* Ikke spesielt bevandret i alle ulike radarer som finnes. Min Garmin har egen strømtilførsel (på bryter) samt en signalkabel.

Når det kommer til installasjonen anbefaler jeg å merke både kabler, sikringsholdere og brytere. Da er det lett å holde oversikt senere.

Bruksmønsteret avgjør behovet for eget forbruksbatteri. Bruker du kun båten med motoren i gang er det ikke behov for eget forbruksbatteri. Om du også ligger endel uten motor med varmeren på ville jeg hatt eget batteri på forbruk.

- Jeg synes det er OK med egen hovedbryter for sikrningspanelet.

- USB har jeg på samme kurs som innvendig lys

- Man trenger vel kun en sikring for innvendig lys med LED. Regner da med at hver strømkilde (lampe) har egen bryter.

- Jeg ville vurdert to lensepumper på hver sin sikring

- Ser ikke behovet for separate kurser og brytere for SB og BB lanterner

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 4 timer siden:

- Ser ikke behovet for separate kurser og brytere for SB og BB lanterner

Kjekt med blinklys ?

Det ser oversiktlig og greit ut. Men som flere nevner holder det med to brytere til lanterner.

Du har ikke skrevet noe om størrelse på sikring/tversnitt, men dette har du kanskje kontroll på?

Synes det var veldig mange brytere her. Lanterner kan gå på en bryter. Stereo, kartplotter etc har innebygget bryter og trenger ikke en ekstra på panelet. Det samme med innvendig lys, jeg synes det er like greit med bryter på hver lampe. USB uttak er kun i bruk når noe er plugget inn, og burde ikke trenge egen bryter. Men det er klart, om du bruker et panel med bryter for hver sikring så må det kanskje bli slik. Men jeg ville ha forenklet så godt det går. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 17 minutter siden:

Stereo, kartplotter etc har innebygget bryter og trenger ikke en ekstra på panelet. Det samme med innvendig lys, jeg synes det er like greit med bryter på hver lampe.

Enig med @index. Disse tingene kan kobles direkte fra sikringsskapet, uten å ta omveien gjennom en ekstra (unødvendig) bryter.

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Enig med @index. Disse tingene kan kobles direkte fra sikringsskapet, uten å ta omveien gjennom en ekstra (unødvendig) bryter.

Enig. Jeg har tavle med automatsikringer som også fungerer som brytere for hver enkelt kurs.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

index skrev for 12 timer siden:

Synes det var veldig mange brytere her. Lanterner kan gå på en bryter. Stereo, kartplotter etc har innebygget bryter og trenger ikke en ekstra på panelet. Det samme med innvendig lys, jeg synes det er like greit med bryter på hver lampe. USB uttak er kun i bruk når noe er plugget inn, og burde ikke trenge egen bryter. Men det er klart, om du bruker et panel med bryter for hver sikring så må det kanskje bli slik. Men jeg ville ha forenklet så godt det går. 

En del usb uttak har en veldig irriterende lys. Jeg legger alltid opp brytere til disse ?

storvika skrev for 10 timer siden:

Legger ved ny tegning  er det noen flere endringer jeg burde ta hensyn til AD: det elektriske ... tar i mot innspill med takk.

Du må ha en sikring på kabelen mellom batteriet og sikringstavla.

Denne sikringen bør plasseres før den inntegnede hovedbryteren, og så nær batteriet som praktisk mulig.

Sikringen må være større (Ampere) enn Det samlede uttaket (Ampere) fra sikringstavla.

Jeg synes 6 mm2 kabel høres lite ut mellom batteri og sikringstavle. Om det er en "vanlig" sikringsboks som her omtales som sikringstavle er disse boksene normalt gode for 30A, og en 6mm2 kabel skal iflg. tabeller sikres med 25A sikring mot overbelastning.

Uansett om ditt utstyr på nåværende tidspunkt samlet trekker mindre enn 30A ville jeg ha dimensjonert denne kabelen (og sikringen) for 30A. Det kan fort bli behov for å koble til mer utstyr, og da er det greit å ha opplegget klart.

Nå vet ikke jeg hvor stor avstand du har mellom batteri og sikringstavle, men dette må også tas hensyn til, når det gjelder å dimensjonere kabelen, for unngå unødig stort spenningsfall. En for feit kabel er bedre enn en for mager kabel.

Nå er ikke jeg elektriker, men benytter de opplysninger jeg finner i div. tabeller, anbefalinger og skjema.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...