Jump to content

Redningsselskapets medlemsbevis


Per Arve

Recommended Posts

Det er mulig jeg "banner i kjerka" nå. Men tar likevel sjansen på å komme med følgende helt uvesentlige meningsytring. Siden det likevel er så stille:

 

Beviset på betalt medlemsavgift i redningsselskapet, det som limes på båten, er ikke mye vakkert. Det pynter ikke opp på noen av de båtene jeg har sett. Jeg er selv medlem, men har begge merkene liggende i skuffen for påkommende tilfelle.

 

Svenskenes krysserklubb har en lekker liten kompassrose. Som faktisk pynter opp, i stedet for å "rakke ned".

 

I tillegg: Behøver merket være så stort? Hadde selskapet spart noen kroner ved å lage mer diskrè merker?

 

Det hadde vært fint å få noen meninger om dette "agurk-temaet" for enten forsøke å forandre eller bare la det være som det er.

 

Vennlig hilsen

Per Arve

Link to post
Share on other sites

Godt poeng. Nå er det nå også slik at klistremerkene ikke hjelper deg om uhellet skulle være ute, dvs. du får hjelp med eller uten merke, men når papirarbeidet starter etterpå er det medlemskortet/medlemsnummer som gjelder!!!!

 

De store merkene har nok heller med reklameeffekt å gjøre. Det er jo et poeng at mange båter viser at de er medlemmer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tviler vel på at selve kvitteringstrykket betyr noe og de kan helt sikkert finne medlemsnummeret i sine arkiver, men det er jo mye enklere å kunne framvise kortet der og da.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


perarvec: ...... Svenskenes krysserklubb har en lekker liten kompassrose. Som faktisk pynter opp, i stedet for å "rakke ned".

 

........ I tillegg: Behøver merket være så stort? Hadde selskapet spart noen kroner ved å lage mer diskrè merker? .....


 

 

peravec er inne på "smak og behag" og der er det ulike meninger.

 

Akkurat Redningsselskapet kan jeg gjerne "reklamere" for.  :crazy:

 

Kunne denne reklamen gjøres annerledes, slik at den appellerte mer til bruk? Sikkert. "Tenk positivt" - kreative idéer bør Redningsselskapet motta med takk. :crazy:

 

For egen del har jeg tenkt på å kjøpe Redningsselskapets vimpel, - men "dørstokkmila" har vært for drøy. Hva om man til erstattning for "kvitteringslappen" førte *årets utgave* av vimpelen under salingen - eller i topplanternemasten, som alternativ? Denne betalte jeg gjerne for, hvis utformingen ble god! :smiley: :smiley: :smiley:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Som Jan sier, det er helt klart et spørsmål om smak og behag.

 

Men hvis flesteparten av oss synes merket er lite pent, kunne vi be om å få det forandret? Et pent merke er i seg selv svært god reklame. Et mindre pent er kanskje det motsatte?

 

Og en vimpel er et svært godt forslag. Men da tror jeg argumentet med lavere pris vil falle bort.

 

Som dere sikkert forstår er jeg selv på jakt etter min første pyntestripe i gull........

 

God høst, mine Herrer! Og kom gjerne med flere argumenter.

 

Mvh

Per Arve

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Jobber som frivillig båtfører på Redningsskøyte. Ved assistanse, spør vi etter medlemsnummer..(dette for føre oppdragsrapporten)

Om dere har på merke eller ei betyr ikke noe for det praktiske ved en evt. skade. En båt som går ned, kan jo være en smule tungvint å sjekke medlemskapet på... :diving:

Dog skal det sies at den positive effekt med å vise at dere støtter oss, er bra. :thumbsup:

Og til alle dere som er medlem, så er disse pengene (som er brukt på medlemskontigenten) vel anvendte den dagen dere viser "sølv/gullkortet" (Vanlig kystpatrulje/totalmedlem) og trenger assistanse. :smiley:

Dersom dere sjekker den nye logoen på RS150, Odin, så legger dere sikkert merke til at logo er ny, så mulig at medlemsmerket også fornyes..Hvem vet??

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er egentlig veldig enig i at alle disse klistremerkene er en uting og at Redningsselskapet og VHF-saken til Telenor er på tok for store. Så kommer båtforeningens oblat av året, men det er heldigvis ikke så stort.

(kan bli meget stygt på en båt som har valgt å klistre merkene ved siden av hverandre langs skutesiden for å vise hvor lenge han har vært medlem... grøss.. ikke lett å selge en båt med 25 falmede oblater ved siden av hverandre)

 

På en annen side, klistrer jeg disse merkene over hverandre på mastefoten hvert år, så når de evt blir borte kommer drittjobben med å fjerne mange års lag med klistremerker.

 

Oblatene på bilen er i en betydelig hyggeligere størrelse spør du meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette forstår jeg ikke. Om dere synes at et klistremerke ødelegger utseendet på "designjoggeskoen" deres, er det jo bare å la være å klistre det på? Medlemskortet som er det som betyr noe, har dere vel i lommeboken. Men det er jo greit å ha noe å sutre over i romjulen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Medlemskortet som er det som betyr noe, har dere vel i lommeboken.

 

Skiforeningen, NAF, NSSR og reiseforsikringen - alle ligger trygt i lommeboken til enhver tid året rundt! Ingen sutring og ingen klistring, hverken nå i romjulen eller ellers i året, bare konstaterer at jeg ikke har noen interesse av å pynte hverken båt, bil, hus eller hytte med disse klistremerkene så får andre pynte hva de vil med hva de vil for min skyld.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har merket på min båt, og er egentlig fornøyd med å vise folk at jeg støtter redningsselskapet... Har ikke hatt bruk for de enda, men noen venner har. Så jeg er veldig glad for at de har base her i Arendal.

 

Helt enig. Med nymontert VHF ombord skal merket for maritim radio også på plass. Godt fornøyd med og vise at jeg tar mitt ansvar på vannet. Dessuten er det ikke noe problem å ta av merket fra ifjor når det nye skal monteres.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

For meg er det "viktig" å vise at jeg støtter Redningsselskapet, Maritim radio, min egen båtforening osv. Og det har jeg plass til i et hjørne på et vindu. Her pelles gamle merker av når nye kommer hvert år. Litt gratis reklame fortjener feks. Redningsselskapet.

Lars H. :newyearcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fruen er lite glad for disse klistremerkene. Jeg setter de på sidevinduet og blir da lette å fjerne. Jeg syntes det er greit å vise at man kommer fra et møbelert hjem og har det meste på stell. Så får andre ha sitt i lommeboken. Der har jeg mine Gullkort og andre viktige papirer. :newyearcheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke behov å vise noen hva jeg støtter å ikke støtter, at jeg dermed opfattes av visse som en som veler uansvarlig rundt er bare en bonus. Klistremerkene fra redningsselskapet og maritim radio går rett i søpla. At noen velger å reklamere for en god sak er fint, men å gjøre det for å vise at man tar ansvar er et sykdomstegn å hvilke farger en har på kortene i lommeboken er meg revnende likegyldig.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel et årsoblat fra NSSR et heller verdiløst dokument på at man kommer fra et møblert hjem eller ikke. :giggle:

 

Er det virkelig slik at man ansees som uansvarlig båtfører hvis man ikke er medlem av NSSR.

Jeg er ikke selv medlem,med de relativt få og korte båtturene det blir i året synes jeg det er litt dyrt.

 

 

 

Ikke misforstå,jeg har all respekt for arbeidet de gjør.

Kunne faktisk tenke meg å være med som frivillig selv,men synes det litt langt å kjøre fra Grenland til enten Stavern eller Kragerø.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

At noen velger å reklamere for en god sak er fint, men å gjøre det for å vise at man tar ansvar er et sykdomstegn. . .

Da er du vel en lege som vet mye mer om denne sykdommen en hva jeg gjør. Jeg tar gjerne ansvar ved å vise hva jeg står for i en slik sak uten å måtte gå til fastlegen min.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt Lars H, dette klistremerket sier da ingen verdens ting om du er en ansvarsfull person eller ei. Det sier heller intet noe om møbleringen i hjemmet du er oppdratt i. Det er at noen tror de må bevise at de er ansvarsfulle eller at de kommer fra et møblert hjem osv som er et sykdomstegn, arbeidsdiagnose mindreverdighetskompleks. Hva fullstendig ukjente personer tenker om mitt forhold til redningsselskapet å ansvarlighet når jeg kommer tøffende uten årsoblatet påklistret på båten reflekterer jeg lite over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...