Jump to content

Longside kaiplass for 50fot fartøy Oslo/lysaker

Sjøholken

Recommended Posts

Jeg har fått meg jobb i Oslo (Fornebu), men bor i Bergen. Jeg skal da begynne å ukependle:rolleyes:

Siden jeg har en knallflott skøyte :wink: er håpet å seile denne, sammen med noen gamle marineveteraner til Oslo i løpet av desember (kan bli en fin tråd det også:giggle:). Og bruke denne som pendlerbolig fra desember til mai. Da kan jeg fortsette å kose meg med vedlikehold etter jobb:smash:

Men Sølvskjær er ikke akkurat liten, med sine 50 fot og 5,3m bredde (og ca. 50 tonn). Derfor ønsker jeg primært å unngå båser, men det å finne longside kaiplass viser seg å ikke være så enkelt.

Jeg har forsøkt aker brygge marina, Christiania Roklubb (de rynket på nesen med en gang jeg nevnte at fartøyet var av tre...), Skarpsno, Frognerkilen båtforening av 1860, Oslo kulturhavn.... Virker som mange har dårlige erfaringer med trebåter, ser for så vidt den. Det er vanskelig å få dem til å forstå at Sølvskjær ikke er ett vrak som man skal være bekymret for, men heller ett fartøy som gjør seg godt:giggle:

Utfordringen min er at det er gjerne mange plasser som er ledig fra desember til mai, men det å komme i kontakt med de som har slik plass tilgjengelig er vrient.

Så hvis noen her kjenner noen, eller veit om noen som kan ha plass til vakre Sølvskjær fra desember til mai, så gi meg gjerne en lyd:yesnod:

202556425_500106834587398_7087391900563112726_n.jpg

202530492_858499428209410_8470887622005443891_n.jpg

Jeg har litt forståelse for det med trebåter og boblehavn. Men det burde jo ikke være noe større problem om vinteren enn om sommeren når du bor i båten.

Jeg synes Aker Brygge burde være stolt og glad for å kunne ha en så flott båt liggende. Det må da gå an å snakke med dem. Regner med at du har relevant forsikring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sjøholken skrev 1 time siden:

Jeg har hørt med NMSK, og Oslo kulturhavn. Men der var det dessverre rimelig fullt:rolleyes: Synd, for det hadde vært knall å ligget på Akershuskaia:giggle:

Nå skal vi ikke ta alle over en kam, men Kommuner og båtforeninger er nok litt skeptiske til store ( eldre ) trebåter. Det har vært en del sunkne båter hvor det ikke er penger i « dødsboet « til å fjerne vrakene når det gikk galt. 

Send en IM til Tom Rør her på forumet. Spør om han kan hjelpe deg. Har du sjekket i Leangbukta?

Næh... er dessverre mange som har noe imot fartøy i tre, uansett tilstand. Jeg har jo forståelse for det, da jeg ser flere i dårlig stand enn i bra stand. 

Aker brygge ønsker ikke noe på utsiden av kaiene sine på vinteren. Så nå venter jeg egentlig bare på tilbakemelding fra vollen marina.

Litt surt, da jeg egentlig bare ønsker plass fra desember til april, da er det meste egentlig ledig....

• 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Tok sin tid å få båtplass, mange skulle ønske de hadde plass, men det var også endel som grein på nesen når de hørte det var en trebåt....

Og ett ja, som ble til nei hos Oksenøya, etter at de sjekket ventelista:worry:

Anyway Jeløy kystlag ordnet plass ti meg nå:thumbsup:. Så da er det bare å gjøre klar for tur 29 juni til 2 juli:yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...