Okkaby Startet 14.November.2021 Del på Facebook Startet 14.November.2021 Prøver å forstå Sleipner sitt beregnings skjema. Men er ikke matematisk professor, så sliter litt siden de vil ha det i to steg. Noen som klare å beregne ut fra følgende via deres skjema litt nede på siden i vedlagte link? Motor=201KW Propell turtall 2000 Avstand fra girflens til lager på propell akselbrakett = 2m https://sleipner.no/kategori/1705/propellaksler/ Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.November.2021 Del på Facebook Svart 14.November.2021 Girutveksling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 14.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2021 Hulda skrev 41 minutter siden: Girutveksling? Den er 2.01 Men den er tatt høyde for når jeg skrev propell turtall på 2000. Siden motor har 4100 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.November.2021 Del på Facebook Svart 14.November.2021 Sikker på at du trenger hjelp? Lander på dia. 40 mm forutsatt at du ikke har fleksibel kopling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 14.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2021 Hulda skrev 8 minutter siden: Sikker på at du trenger hjelp? Lander på dia. 40 mm forutsatt at du ikke har fleksibel kopling. Ga opp å finne ut hvilken av strekene en skulle bruke, siden det jo også var en enkelt gul strek mellom de hvite. Har 35mm idag, å klarte ikke å se om den var stor nok. Går ut ifra det også vil ha noe å si hvor stor propell en bruker. Men det ble ikke nevnt noen plass. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.November.2021 Del på Facebook Svart 14.November.2021 Nei Det som vanligvis etterspørres er dreiemoment og hastighet Her gjør de det annerledes. Hulda har dia 40 mm. Da regnet etter yrkesbåt. Så 40 mm for deg virker rimelig. Man kan ikke helt sammenligne på tvers av produsenter heller. Det er forskjellige materialkvaliteter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 14.November.2021 Del på Facebook Svart 14.November.2021 Utfra diagrammet så leser jeg at det holder med 35mm aksling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 14.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2021 bellen skrev 27 minutter siden: Utfra diagrammet så leser jeg at det holder med 35mm aksling. hehe leste det på samme måte. Men ble noe usikker, grunnet hvite kurver å en enkelt gul kurve. Det beste er så klart om jeg kan bruke 35mm. Da slipper jeg å bygge om hylserør i kjøl å kan da nøye meg med nye aksel å akselbrakett helt akter Spare en del lapper på det, som da kan brukes på annet gøy Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 De gule kurvene regner jeg med er styrende for sjekk mot hoppetaueffekt. Altså fri lengde mot diameter og last, der fast innspenning hensyntas. Diagrammet er et 'minimumsdiagram'. Derfor 'en opp'. I praksis tror også jeg at det går utmerket med 35 mm dia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 15.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2021 Høres fornuftig ut dette @Hulda Så tenker jeg går for å fortsette med 35mm. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Med 2 meter mellom opplagringer, viser ikke de gule tallene da at man bør ha akseldiameter på vel 60mm? Og med 35mm så er maks avstand ca 1,3m? Mao, det går ikke uten støttelager slik det er i dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 15.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2021 lnjk skrev 1 time siden: Med 2 meter mellom opplagringer, viser ikke de gule tallene da at man bør ha akseldiameter på vel 60mm? Og med 35mm så er maks avstand ca 1,3m? Mao, det går ikke uten støttelager slik det er i dag Da burde vel alt gått i dass for lenge siden. Båten har kjørt med den lengde å 35mm aksel siden en gang på 80 tallet. Å det kan ikke være så ye forskjell på 200 å 270hk Store båter på 45-50 fot med dobbelt installasjon å mye større motor har jo like langt/lengre avstand, å da burde jo di ha aksel på sikkert 80+, men mange av disse har jo 45 å kanskje 50 på de helt store. De har også propeller opp i 23-25tommer. Så at det skulle være nødvendig med 60mm på min lille båt høres rart ut. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Først så velger du ut fra akselturtall og kW. Da havner du omtrent midt mellom 35- og 40 mm dia. Så sier vi at driften skjelden er max. Godtar 35 mm. Så kommer sikkerhet mot vibrasjon, de gule angivelsene. Og merk at om det er montert fleksibel kopling skal aksellengden halveres. Da fjernes den faste innspenningen. Så forutsatt 35 mm dia., så havner vi også i samme området i diagrammet. Uten fleksibel kopling. NB! Det er bare å la være å kjøre full spiker, så går det utmerket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Om det likevel skal byttes aksling, ville jeg ha gått opp og ikke ned. Det er godt å ha litt sikkerhetsmargin. Men det beste er nok å spørre Sleipner direkte. Kanskje du kan kompensere med en bedre materialkvalitet f.eks? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 (redigert) øD/rpm blir vel 35/200 med svar 0,0175. Går man opp (bitte litt til høyre for 0,015 linja) til man treffer den gule kurven og går så til høyre og leser av hva maks avstand mellom opplagringene kan være så leser jeg av ca 1,3m. -Sier ikke at dette er riktig måte å bruke diagrammet på, så korriger meg gjerne. Høyre og venstre går litt i surr. Prøv heller venstre Redigert 15.November.2021 av lnjk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Ja, det ville jeg også gjort. Den gangen jeg kjøpte propellanlegget fra Sleipner, hadde jeg kontakt med teknisk avdeing. Veldig serviceinstilt for 25 år siden. Hos meg har det gått fullstendig problemfritt i 20 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 lnjk skrev 7 minutter siden: øD/rpm blir vel 35/200 med svar 0,0175. Går man opp (bitte litt til høyre for 0,015 linja) til man treffer den gule kurven og går så til høyre og leser av hva maks avstand mellom opplagringene kan være så leser jeg av ca 1,3m. -Sier ikke at dette er riktig måte å bruke diagrammet på, så korriger meg gjerne. Sikker på at du ikke har en kommafeil? Jeg er hjelpeløs uten kalkulator. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Nei, det er lenge siden jeg var sikker på noe som helst. Men nå får jeg begynne med middagen så damene i huset får seg mat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 15.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2021 index skrev 25 minutter siden: Om det likevel skal byttes aksling, ville jeg ha gått opp og ikke ned. Det er godt å ha litt sikkerhetsmargin. Men det beste er nok å spørre Sleipner direkte. Kanskje du kan kompensere med en bedre materialkvalitet f.eks? Blir en del mer jobb å mye mer penger om en skal gå opp. Da må hylserør/klemflens/lås til hylserør/pakboks med mere også byttes. Pakboks med mere er nytt fra i år. Så greit om det kan brukes om igjen. Det må da også støpes. Er nok så trangt der aksel går i kjøl, så må kutte bort å støpe ny endevegg i kjøl, før en lager hull på nytt til nytt hylserør, som da må støpes fast. Da må båten innomhus på denne tiden av året, noe det ikke er er sikkert vi får til nu. Å må jeg vente til våren, blir det fort at halve sommeren blir føkka før båten er klar. Gammel aksel blir ca 25cm for kort da propell skal litt lengre bak, samt nye gir er kortere. så derfor akselbyttes. Den gamle er alt forlenget med en bobbin(aksel forlenger) Så nu blir aksel i rett lengde, å alt blir linet opp 100% Da blir også R&D flexkobling tatt bort. Ny aksling blir ikke kjøpt hos Sleipner. Blir nok fra Bosvik, siden den har noe bedre pris på ting enn Sleipner. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 15.November.2021 Del på Facebook Svart 15.November.2021 Okkaby skrev 10 minutter siden: Ny aksling blir ikke kjøpt hos Sleipner. Blir nok fra Bosvik, siden den har noe bedre pris på ting enn Sleipner. Da ville jeg snakket med Bosvik. De har nok akslinger i forskjellige materialkvaliteter med forskjellige egenskaper. Lurer på hva min aksling er dimensjonert ut fra. Den er 40mm, en meter lang ca og opprinnelig installert sammen med en motor på 54hk. Så jeg føler jeg er fortsatt innafor med 70hk nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
lnjk Svart 5.Desember.2023 Del på Facebook Svart 5.Desember.2023 Dette beregningsskjemaet, er det fjernet fra Sleipner sine sider? Hvis så er tilfelle, er det noen som har link til tilsvarende skjema evt kalkulator? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.