Jump to content

Hvordan Beregne propell aksel


Okkaby

Recommended Posts

Prøver å forstå Sleipner sitt beregnings skjema. Men er ikke matematisk professor, så sliter litt siden de vil ha det i to steg.

Noen som klare å beregne ut fra følgende via deres skjema litt nede på siden i vedlagte link?

Motor=201KW

Propell turtall 2000

Avstand fra girflens til lager på propell akselbrakett = 2m

 

https://sleipner.no/kategori/1705/propellaksler/

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 8 minutter siden:

Sikker på at du trenger hjelp?

Lander på dia. 40 mm forutsatt at du ikke har fleksibel kopling.

Ga opp å finne ut hvilken av strekene en skulle bruke, siden det jo også var en enkelt gul strek mellom de hvite.

Har 35mm idag, å klarte ikke å se om den var stor nok.

Går ut ifra det også vil ha noe å si hvor stor propell en bruker. Men det ble ikke nevnt noen plass.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 27 minutter siden:

Utfra diagrammet så leser jeg at det holder med 35mm aksling. 

hehe leste det på samme måte.

Men ble noe usikker, grunnet hvite kurver å en enkelt gul kurve.

Det beste er så klart om jeg kan bruke 35mm. Da slipper jeg å bygge om hylserør i kjøl å kan da nøye meg med nye aksel å akselbrakett helt akter

Spare en del lapper på det, som da kan brukes på annet gøy

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 1 time siden:

Med 2 meter mellom opplagringer, viser ikke de gule tallene da at man bør ha akseldiameter

på vel 60mm? Og med 35mm så er maks avstand ca 1,3m?
Mao, det går ikke uten støttelager slik det er i dag:rolleyes::smiley:

Da burde vel alt gått i dass for lenge siden. Båten har kjørt med den lengde å 35mm aksel siden en gang på 80 tallet.

Å det kan ikke være så  ye forskjell på 200 å 270hk

 

Store båter på 45-50 fot med dobbelt installasjon å mye større motor har jo like langt/lengre avstand, å da burde jo di ha aksel på sikkert 80+, men mange av disse har jo 45 å kanskje 50 på de helt store. De har også propeller opp i 23-25tommer.

Så at det skulle være nødvendig med 60mm på min lille båt høres rart ut.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Først så velger du ut fra akselturtall og kW. Da havner du omtrent midt mellom 35- og 40 mm dia. Så sier vi at driften skjelden er max. Godtar 35 mm. Så kommer sikkerhet mot vibrasjon, de gule angivelsene. Og merk at om det er montert fleksibel kopling skal aksellengden halveres. Da fjernes den faste innspenningen. Så forutsatt 35 mm dia., så havner vi også i samme området i diagrammet. Uten fleksibel kopling. NB! 

 

Det er bare å la være å kjøre full spiker, så går det utmerket.

Link to post
Share on other sites

Om det likevel skal byttes aksling, ville jeg ha gått opp og ikke ned. Det er godt å ha litt sikkerhetsmargin. 

 

Men det beste er nok å spørre Sleipner direkte. Kanskje du kan kompensere med en bedre materialkvalitet f.eks?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

øD/rpm blir vel 35/200 med svar 0,0175.

Går man opp (bitte litt til høyre for 0,015 linja) til man treffer den gule kurven

og går så til høyre og leser av hva maks avstand mellom opplagringene kan være 

så leser jeg av ca 1,3m.

-Sier ikke at dette er riktig måte å bruke diagrammet på, så korriger meg gjerne.


Høyre og venstre går litt i surr. Prøv heller venstre:smiley:

Redigert av lnjk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lnjk skrev 7 minutter siden:

øD/rpm blir vel 35/200 med svar 0,0175.

Går man opp (bitte litt til høyre for 0,015 linja) til man treffer den gule kurven

og går så til høyre og leser av hva maks avstand mellom opplagringene kan være 

så leser jeg av ca 1,3m.

-Sier ikke at dette er riktig måte å bruke diagrammet på, så korriger meg gjerne.

 

Sikker på at du ikke har en kommafeil? Jeg er hjelpeløs uten kalkulator.

Link to post
Share on other sites

index skrev 25 minutter siden:

Om det likevel skal byttes aksling, ville jeg ha gått opp og ikke ned. Det er godt å ha litt sikkerhetsmargin. 

 

Men det beste er nok å spørre Sleipner direkte. Kanskje du kan kompensere med en bedre materialkvalitet f.eks?

Blir en del mer jobb å mye mer penger om en skal gå opp. Da må hylserør/klemflens/lås til hylserør/pakboks med mere også byttes.

Pakboks med mere er nytt fra i år. Så greit om det kan brukes om igjen. 

Det må da også støpes. Er nok så trangt der aksel går i kjøl, så må kutte bort å støpe ny endevegg i kjøl, før en lager hull på nytt til nytt hylserør, som da må støpes fast. Da må båten innomhus på denne tiden av året, noe det ikke er er sikkert vi får til nu. Å må jeg vente til våren, blir det fort at halve sommeren blir føkka før båten er klar.

Gammel aksel blir ca 25cm for kort da propell skal litt lengre bak, samt nye gir er kortere. så derfor akselbyttes. Den gamle er alt forlenget med en bobbin(aksel forlenger) Så nu blir aksel i rett lengde, å alt blir linet opp 100% Da blir også R&D flexkobling tatt bort.

 

Ny aksling blir ikke kjøpt hos Sleipner. Blir nok fra Bosvik, siden den har noe bedre pris på ting enn Sleipner.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 10 minutter siden:

Ny aksling blir ikke kjøpt hos Sleipner. Blir nok fra Bosvik, siden den har noe bedre pris på ting enn Sleipner.

 

Da ville jeg snakket med Bosvik. De har nok akslinger i forskjellige materialkvaliteter med forskjellige egenskaper. 

 

Lurer på hva min aksling er dimensjonert ut fra. Den er 40mm, en meter lang ca og opprinnelig installert sammen med en motor på 54hk. Så jeg føler jeg er fortsatt innafor med 70hk nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...