Jump to content

Perkins 6354 diverse utbedringer


Goddis77

Recommended Posts

Har en eldre Perkins motor som svetter litt på varmeveksleren. Tok derfor å begynte å skru på denne i går for å se hva en har å bryne seg på.

 

- Varmeveksleren svetter på endene der lokkene er

- Det er også ettermontert glødeplugger her i stedet for flammevarmeren som er der opprinnelig. Der svetter litt i hullene der som pluggene er montert. Tipper det er uforbrent diesel?

IMG_1288.jpg.aed577898bcafa23130a25180874a8fd.jpg

 

Tipper det er ment å være sink i skruene på begge lokk?

IMG_1636.jpg.1a1f4e7765599e9b6b975350309103c6.jpg IMG_1635.jpg.c98e3fb96e8438e6900bb040bca3a970.jpg

 

Her er tilstanden på sidene hvor det har svettet. Ikke mye gods igjen her. Kan dette reddes med bruk av kjemisk metall eller noe?

IMG_1633.jpg.d3ff7ddd31e8b69b7761486d4803b807.jpg

 

IMG_1634.jpg.e9023cb8dc7edf69c598da052637731b.jpg

 

Slik ser modifikasjonen på røret med glødepluggene ut. Vurderer om jeg har lyst til å fjerne dette hvis mulig. 

IMG_1637.jpg.fb224e1fe6d6492cf05bbf775be240e4.jpg

 

Og til slutt tok jeg av turboen for å se tilstanden der

IMG_1643.jpg.cfba77eb7b29b7de162f3231c793306c.jpg

 

IMG_1641.jpg.7a08fe3f797a1778d1a067f4b358a0fb.jpg

 

IMG_1644.jpg.fa15ee20dcdb0d4cd2b5cd0e5433e69d.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det en brekt bolt på det lokket med 3 skruehull på varmeveksleren? Skal du ikke kunne skyve ut selve varmeveksleren (de sammenloddede messingrørene) ut fra ekspansjonstanken, eller er ikke denne laget slik? Da må det i så fall være pakninger mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren, som evt må skiftes ut.

Link to post
Share on other sites

Grimme Elling skrev Just now:

Er det en brekt bolt på det lokket med 3 skruehull på varmeveksleren? Skal du ikke kunne skyve ut selve varmeveksleren (de sammenloddede messingrørene) ut fra ekspansjonstanken, eller er ikke denne laget slik? Da må det i så fall være pakninger mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren, som evt må skiftes ut.

 

Er en knekt bolt ja, men den får jeg nok ut. Skal også være mulig å ta ut selve veksleren mener jeg. Men vil ta hele enheten hjem først. Må bare vente til forkjølelsen gir seg litt.

 

Er mer det arbeidet med å bygge opp igjen godset rundt hullet jeg er bekymret for. Har aldri gjort noe sånt før.

Link to post
Share on other sites

Dersom du først får ut den knekte bolten, slik at kan trekke til med jevnt trykk mellom lokket og godset, så tror jeg ikke du trenger noen bred anleggsflate. Men det er klart, den bør være nogen lunde plan. Er vel ikke annet å gjøre enn å gjøre rent og se nærmere på det. Dersom det er bare små ujevnheter, tror jeg at jeg hadde prøvd meg med vanlig pakningssilikon. Forbausende hvor godt det kan lime, synes jeg. Men det kommer litt an på hvordan pakningen mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren ser ut også. Blir det trykk i ekspansjonstanken, eller er ikke det noe å snakke om?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått demontert enheten fra båten. Måtte senke motoren for å få den ut. Anbefaler en ekstra person for å løfte ut hvis en har muligheten til det.

 

Ser ikke så aller verst ut, men kantene må bygges opp igjen. Har planer om å levere den til Radiatorservice i Stavanger for en sjekk. Skal ned der i juletider uansett.

 

 

B401378C-EC76-4D7B-BE27-4D67A2621D80.jpeg

F767E320-BE20-41CD-8F63-1EEDDA9497C2.jpeg

31551486-F5A3-4373-83C2-BCFF076FA162.jpeg

8281D542-6908-4B23-9111-21FBE5A523F2.jpeg

2FD5FF5C-12EC-4600-9ACB-D9F8B16DF2CE.jpeg

8890DD4A-2FEF-42B5-9724-9C6F1028DF1C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd å rette opp et slikt lokk. Vil tro det enten krever en del varme, eller plansliping. Men når du først bygger opp kant, kan du jo kanskje utforme den så det passer lokket? Med mindre det går ut over pakning mellom varmeveksler og ekspansjonstank, da? Smøre på nok kjemisk metall, og sette på lokket med glad-pakk imellom, kanskje?

Bare en tanke.

 

Link to post
Share on other sites

Mye svai i lokket, så tenkte kanskje at det hadde blitt bøyd pga varmgang tidligere eller noe?

Fargen minner meg om messing på lokket.

 

Er det mulig å skru lokket fast i noe og bruke varme for å presse det ned igjen?

Er noen spor i lokket for pakning, så plansliping har jeg ikke så lyst til.  

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev 1 time siden:

Hvis det har fått en svai så er det vanligvis ikke støpegods og da kan du nok presse det jevnt ned igjen men det bør jo holde formen etter den operasjonen. 

 

Noen formening om hvor mye varme en snakker om? Kan jeg f.eks legge den i steikeovnen på 200+ grader, og så skru den fast i en trekloss eller noe for oppretting?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...