Goddis77 Startet 15.November.2021 Del på Facebook Startet 15.November.2021 Har en eldre Perkins motor som svetter litt på varmeveksleren. Tok derfor å begynte å skru på denne i går for å se hva en har å bryne seg på. - Varmeveksleren svetter på endene der lokkene er - Det er også ettermontert glødeplugger her i stedet for flammevarmeren som er der opprinnelig. Der svetter litt i hullene der som pluggene er montert. Tipper det er uforbrent diesel? Tipper det er ment å være sink i skruene på begge lokk? Her er tilstanden på sidene hvor det har svettet. Ikke mye gods igjen her. Kan dette reddes med bruk av kjemisk metall eller noe? Slik ser modifikasjonen på røret med glødepluggene ut. Vurderer om jeg har lyst til å fjerne dette hvis mulig. Og til slutt tok jeg av turboen for å se tilstanden der Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2021 Noen som har tips til steder som kan se på denne (multi-cooler) varmeveksleren i Bergens distriktet? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 16.November.2021 Del på Facebook Svart 16.November.2021 Er det en brekt bolt på det lokket med 3 skruehull på varmeveksleren? Skal du ikke kunne skyve ut selve varmeveksleren (de sammenloddede messingrørene) ut fra ekspansjonstanken, eller er ikke denne laget slik? Da må det i så fall være pakninger mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren, som evt må skiftes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2021 Grimme Elling skrev Just now: Er det en brekt bolt på det lokket med 3 skruehull på varmeveksleren? Skal du ikke kunne skyve ut selve varmeveksleren (de sammenloddede messingrørene) ut fra ekspansjonstanken, eller er ikke denne laget slik? Da må det i så fall være pakninger mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren, som evt må skiftes ut. Er en knekt bolt ja, men den får jeg nok ut. Skal også være mulig å ta ut selve veksleren mener jeg. Men vil ta hele enheten hjem først. Må bare vente til forkjølelsen gir seg litt. Er mer det arbeidet med å bygge opp igjen godset rundt hullet jeg er bekymret for. Har aldri gjort noe sånt før. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 16.November.2021 Del på Facebook Svart 16.November.2021 Dersom du først får ut den knekte bolten, slik at kan trekke til med jevnt trykk mellom lokket og godset, så tror jeg ikke du trenger noen bred anleggsflate. Men det er klart, den bør være nogen lunde plan. Er vel ikke annet å gjøre enn å gjøre rent og se nærmere på det. Dersom det er bare små ujevnheter, tror jeg at jeg hadde prøvd meg med vanlig pakningssilikon. Forbausende hvor godt det kan lime, synes jeg. Men det kommer litt an på hvordan pakningen mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren ser ut også. Blir det trykk i ekspansjonstanken, eller er ikke det noe å snakke om? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2021 Usikker på trykk der. Det kan sikkert andre svare bedre enn meg. Skal få den ut av båten og få rengjort den en del. Så får vi se hva en har å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2021 Da har jeg fått demontert enheten fra båten. Måtte senke motoren for å få den ut. Anbefaler en ekstra person for å løfte ut hvis en har muligheten til det. Ser ikke så aller verst ut, men kantene må bygges opp igjen. Har planer om å levere den til Radiatorservice i Stavanger for en sjekk. Skal ned der i juletider uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2021 Tok og ut turboen når jeg holdt på Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 21.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2021 Har bestemt meg for å prøve å fikse denne selv med kjemisk metall. Når jeg holdt på med dette ser jeg at den ene lokket er helt skjevt. Noen tips til hvordan jeg kan rette opp dette igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 21.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2021 (redigert) Slik ser veksleren ut hittil. Må ta en runde til på ene siden. Knakk av en bit når jeg skulle bore hull til bolten igjen. Redigert 21.November.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 21.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2021 Sjekket også termostatene. Skal åpne på 82 grader. Var litt ulik åpning på disse her ser jeg. Noe som bør gjøres noe med? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Jeg har aldri prøvd å rette opp et slikt lokk. Vil tro det enten krever en del varme, eller plansliping. Men når du først bygger opp kant, kan du jo kanskje utforme den så det passer lokket? Med mindre det går ut over pakning mellom varmeveksler og ekspansjonstank, da? Smøre på nok kjemisk metall, og sette på lokket med glad-pakk imellom, kanskje? Bare en tanke. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Mye svai i lokket, så tenkte kanskje at det hadde blitt bøyd pga varmgang tidligere eller noe? Fargen minner meg om messing på lokket. Er det mulig å skru lokket fast i noe og bruke varme for å presse det ned igjen? Er noen spor i lokket for pakning, så plansliping har jeg ikke så lyst til. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Hvis det har fått en svai så er det vanligvis ikke støpegods og da kan du nok presse det jevnt ned igjen men det bør jo holde formen etter den operasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 M/S AIOLOS skrev 1 time siden: Hvis det har fått en svai så er det vanligvis ikke støpegods og da kan du nok presse det jevnt ned igjen men det bør jo holde formen etter den operasjonen. Noen formening om hvor mye varme en snakker om? Kan jeg f.eks legge den i steikeovnen på 200+ grader, og så skru den fast i en trekloss eller noe for oppretting? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Ta ein telefon til KD trading og spør om dei kan skaffa eit nytt Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 husky dane 85 skrev for 1 time siden: Ta ein telefon til KD trading og spør om dei kan skaffa eit nytt De driver ikke med 6'eren sa de. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 (redigert) Da er greit men lokket er muligens standard,dei har Bowmann endelokk på nettsiden Redigert 22.November.2021 av husky dane 85 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Vet ikke om dette her er en Bowman. Der er jo en "multi-cooler" dette her, og ligner ikke på den vanlige Bowman som jeg ser at også brukes på Perkins motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Har ringt rundt til flere nå, og sist var dieselmann.no. Har sendt de en liste over hva jeg trnenger, så skulle de se om de kunne skaffe det :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Prøvde med varme i ovn og å tvinge den i benk med bolter i hullene motsatt vei. Fungerte ikke. Da er det nesten et mekanisk verksted som er neste alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 står da ikkje eit nr på/inne i lokket?lokket liknar svert på dei som er på ford,greit at kjøleren ikkje er Bowmann,men innmaten er ikkje usannsynleg Bowmann Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Det gjør det faktisk Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Då kan du ta kontakt med Grenland radiator, har svert god erfaring med dei Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 husky dane 85 skrev 12 minutter siden: Då kan du ta kontakt med Grenland radiator, har svert god erfaring med dei Tenker du i forbindelse med å finne nytt lokk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.