Jump to content

Servicebehov / rens av kjølesystem på VP D6?


steib

Recommended Posts

Dette har vært oppe flere ganger før, og jeg har lest en god del her inne. Jeg spør likevel, blir ikke helt klok på dette. Mekaniker som akkurat har tatt service på mine D6 anbefaler demontering av kjølere, da det angivelig var mye synlig saltavleiringer på motoren(e). Ved egen besiktigelse i dag kan jeg ikke selv se dette, se vedlagte bilder av side, topp og endelokk i bakkant (det som ligger på toppen er vel «bøss»?

 

Motorene har ingen tegn til problemer med kjøling, har gått ca 100 timer i år, ligger konstant på 85 ved langvarig kjøring på marsjfart og også ved kjøring på maks turtall i kortere trekk. 
 

Ser selvsagt verdien av og forstår at dette må gjøres med jevne mellomrom, men utsetter gjerne et år om det ikke MÅ gjøres nå..

 

Noen som har noe nyttig å melde? 😊

 

 

34F64948-4AE0-4D20-AC75-95690FF23220.jpeg

D25E96B2-8459-4B67-AE95-1F311239E430.jpeg

3D2C0A58-AC3E-45F2-BABD-A456BE0679F0.jpeg

93B056D0-44B3-4C30-9E69-082BB132AD77.jpeg

Redigert av steib (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er nok ikke så udfordret med det "kolde" vand som vi sejler i her i Skandinavien i forhold til sydpå men jeg har på opfordring af en VP mekaniker renset kølesystemet på mine tamd 63 og selvom jeg kunne gå march fart i timevis med temperaturen fast på 85 grader så må jeg indrømme at jeg var utrolig overrasket over den mængde sjø snask der kom ud og hvor mye mængden af kjølevatten økte efter rensningen. Jeg synes at det er en god ting at få gjort...😁

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en merkelig argumentasjon for å rense kjølere at det er saltavleiringer på utsida av motoren.. Har vel egentlig nada med tilstand innvendig å gjøre. Det som synes på bildene kan likesågodt være ‘saltråk’ fra de tusenvis av m3 med saltholdig luft disse motorene har sugd inn i motorrommet. Går vel 10-20 m3 luft/liter diesel og avhengig av arrangement i motorrommet/hvordan inntak er utformet så blir det ofte saltavleiring, spesielt på varme motordeler.

 

Mener VP foreskriver inspeksjon/evt rens av intercooler hvert 5 år. Jeg valgte å få de flushet forebyggende med systemrens heller da jeg ikke hadde noen tegn til lekkasjer på kjøler og derfor ikke ønsket å åpne de med fare for lekkasjer i etterkant (if it works, don’t fix it).

 

En helt annen sak er vel at intercoolere på D-serie _har_ en tendens til å svette saltvann ved endelokk. I så fall har en plutselig en god grunn for å åpne de før pakningsflater rekker å korrodere osv. Og det vil jo da være smart å inspisere og rense i samme slengen skulle en tro. Men da må en se etter saltrenninger ved endelokkene og ikke litt ‘snø’ jevnt fordelt over hele motoren.

Link to post
Share on other sites

Er man usikker er det en ganske enkel sak og kakke av endelokket på ladeluftkjøler for å inspisere rørsatsen for saltavleiringer.

Mine forrige par D6'er gjorde jeg dette på da de var 5-6 år gamle og gjennomførte deretter en rens i form av sirkulasjonssystem med pumpe, varmer og systemrens ettersom nedre del av kjølere hadde noen tette rør.

Den motoren jeg har nå gadd jeg ikke å ta av endelokket pga. litt mer kronglete tilkomst men koplet opp sirkulasjonssystemet etter samme mønster som forrige gang og kjørte et døgns rensing.

 

Det er nederste del av ladeluftkjølers rørsats som først vil tette seg på en D6. Dette ettersom denne blir stående halvfull av vann etter stans av motor med tilhørende saltutfelling. Kan også finne på å isolere hele området ved vendekammeret der sinken står plassert.

 

På større skip der platekjølere benyttes åpner man ikke kjølere for rengjøring forutenom i tilfeller der det er helt påkrevd av andre årsaker. De CIP-cleanes med sirkulasjonssystemer etter behov.

 

Det fins selvsagt eksempler på at man har funnet ting på ladekuftkjølere på D6 som har gjort åpning verdt å gjøre (tæringskader) men det er nok ikke hovedregelen. Her får man vurdere selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ferskvann- & oljekjøleren lenger ned har iallfall en tendens til å presse ut litt ved det bakre lokket når det blir for mye motstand i kretsen.  Var først plastlokk, så endret de til messing, og så til plast igjen (muligens sterkere enn første variant?).  Husker ikke om det er derfra, men mange har fått rustskader på startmotor pga. lekkasjer fra sjøvannskretsen.  Et annet nokså vanlig problem er dieselkjøleren, som begynner å lekke diesel ut på den nederste sjøvannsslangen, som da svekkes og potensielt kan svikte når du helst ikke vil.  Greit å se etter om noe sånt er på gang også.  Men det verste er kanskje hvis man får lekkasje av saltvann inn i innsuget til motoren pga. trøbbel med intercooleren.  Jeg tror det er lurt å kjøre en systemrens i blant, og kanskje en demonterings-rengjøring hvis man har fått lekkasjer.  Det kan sikkert utsettes ganske lenge hvis man skyller gjennom motoren med ferskvann rett etter å ha vært på tur.  Jeg gjør ofte det når jeg kommer til egen brygge iallfall (har laget tilkobling osv. for dette)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...