Sta82r Startet 16.November.2021 Link til dette innlegget Startet 16.November.2021 Hei. Jeg driver og skal renovere min 74mod oksø. Begynte å ta ned det limte tak trekket da jeg ser att taket er sprukket rundt mast foten. Og jeg må derfor også bytte ut veggen mellom salong og toalett rom.Men så begynte jeg å tenke.. For å da slippe at taket eventuelt gir etter igjen en gang i fremtiden.. Så kom jo Ada versjonen ut med gjennomgående mast.. MEN hvor kan jeg få tak i en slik? Jeg må uansett ha "ny" mast ettersom det er utallige med hull etter nedmontert utstyr og bytte av lanterner og vissvas som har vert der. Seilet river seg selv ut av skinna pga slitasje i sporet. Må jeg få laget hei ny mast på mål eller finnes det ferdig mast på ei eller annen internett side? Hvor mye kommer eventuelt noe slikt til å koste?Håper noen kan hjelpe meg da jeg ikke er så flink til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2021 Link til dette innlegget Svart 17.November.2021 (redigert) Du bør endre tittel til noe som sier noe om hva du lurer på. Det du lurer på er jo ikke spesifikt for Oksø/ADA. Tittelen slik den står nå er heller ikke i overensstemmelse med forumreglene og du risikerer at den blir slettet. Redigert 17.November.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.November.2021 Link til dette innlegget Svart 17.November.2021 (redigert) Det ser ut til at du har et veldig velholdt og flott eksemplar av en Oksø 32 men det er vel likevel en grense for hva man bør koste på en båt fra 70-tallet. Stående rigg er dyrt og jeg tipper du må ut med 100.000 ++ for nytt. Jeg klarer heller ikke se hvordan du skal kunne endre til gjennomgående mast. Masten hviler vel på hovedskottet i båten og da måtte du jo flytte dette. Gjenomgående mast ville jo også kreve betydelige forsterkninger, bygging av mastefot og endringer i dekket. Når det gjelder problemet med at sleidene glipper ut av masten så har jeg vansker med å tro at det skyldes slitasje i mastesporet. Det må heller skyldes mismatch mellom sleider og spor. Bilder gjør seg. Og så har du vel sikkert også utfordringen med at sleidene går ut av utvidelsen av sporet når du slipper seilet helt ned men det finnes det løsninger for. Jeg kan heller ikke forsttå at hullene i masten etter avmontert utstyr utgjør noe problem styrkemessig men noen bilder vil jo kunne klargjøre dette, For å forbedre utseendet estetisk kan du jo alltids sette popnagler i dem. Du kan også lakke masta hvit om du vil at den skal fremstå mer moderne enn den gamle gullelokserte. Edit: Ser fra bildet at masta er sølveloksert, det tyder jo på at den må ha vært byttet på et tidspunkt. Redigert 17.November.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.