Jump to content

Seile fra Ålesund til Aarhus tidlig vår – Førstereisgutt ønsker gode råd og advarsler

Kåre Kråkebolle

Recommended Posts

Om alt går i orden kjøper jeg en 26,5 foter ved Ålesundstraktene og seiler den ned til Skien/Porsgrunn. Frakten er opprinnelig planlagt i juni, og jeg vil kunne ta meg god tid og dessuten kunne regne med noen dager med fint vær.

Men – jeg har fått en mulighet til ha et opphold i Universitetet i Aarhus i hele april og hele mai, og tanken om å seile ned dit og bo i båten virker veldig fristende. Havnen ligger i gangavstand til universitetet, og det skal være et fint havneområde med både dusj og toaletter.

Om jeg skal rekke ned til 1. april må jeg starte seilturen fra Ålesund tidlig neste år, kanskje allerede i februar, og dele den opp i helgeetapper.

Så, jeg lurer på hvor mange dager må jeg regne med fra Ålesund til Aarhus?

Og, er det overhodet trygt å seile på senvinter/tidlig vår? Jeg har et par seilkurs, ICC og VHF/LRC sertifikat, men lite erfaring. Noen kolleger (de også med lite seilerfaring) har sagt seg interesserte i være med på deler av turen og hjelpe til. Korte og mørke dager er en ting, kulde også, og jeg vil tro været skifter fortere på denne årstiden.

Den påtenkte båten er en Trio 80 med påhenger, en stiv og trygg seiler ifølge flere eiere, men neppe en racer.

Et raskt overslag på distansen ligger rundt 600 nm, som jeg vil tro du kan seile på 6-7 døgn. I februar mars er den generelle vindretning på Vestlandet sør, altså ikke helt gunstig. Men mye av distansen kan seiles innensljærs selvom det kan være en prøvelse med påhenger. Best er det hvis du kan få med deg et par stykker slik dere kan seile døgnet rund, vente på rette værvindu og sette avgårde. Da kan dere legge noe mil bak dere og kanskje gjøre turen på 3-4 lange helger.

Den turen der hadde jeg ikke en gang tatt med Hulda. Som er >40 fot, står som et spett i sjøen, varmt og kaldt vann i springen, Eberspächer varme og mye annet. Men du bør teste selv. Seil 8 timer med laber bris og regn midt i trynet. Krabb gjennomvåt og iskald ned i lugaren. Der det ikke er varme og 90 % luftfuktighet. Du må finne ut av det selv. 

Kanskje det er enklere med hotell. Bryggeleie er heller ikke billig. 

Med en 8 meters seilbåt med påhenger i stort sett sur og kald motvind i ofte krapp motsjø og kostnader involvert i Århus og underveis, ville jeg reist til Århus uten båt og hentet den når jeg kom hjem.

Ikke for det, det kan komme noen dager med fint vær med litt nordavind 7-12 MS, men de dagene er for sjelden og langt i mellom til å kunne regne med. De dagene her på vestlandet er som uventet bonus å regne.

Hadde selv en litt mindre seilbåt med utenbords motor, og det var et mareritt i strømsjø selv om bølgene ikke var stort mere enn 1,5 meter høye. Enten var motoren under, eller så var den over sjøen uansett hvordan jeg justerte. 
Så følg din opprinnelige plan og hent båten i Juni. Det vil spare deg for både bekymringer og utgifter.

Takk for alle innspill!

Århus kunne riktignok ikke garantere plass, men de mente det var greit å ligge der om man var beredt til å flytte på seg en gang i blant. En viss risiko for å måtte ankre opp noen døgn vil det vel være.

Jeg er etterhvert blitt så gammel at jeg pleier å lytte mest til de pessimistiske stemmene i rommet, og det gjelder nok også her.

Et alternativ kunne være å seile ned et stykke av distansen i november, men sen høst vil vel innebære de samme utfordringene som tidlig vår.

Da definerer jeg meg som en av de gamle, inngrodde gubbene. Sur og negativ. Allikevel, jeg tror jeg har seilt mer om vinteren enn de fleste her inne. Og det har jeg holdt på med i 40 år. Var ute og testet litt forskjellig her om dagen. Noen timer i yr og lett NE bris, +3 grader. Det var dritkaldt, selv med polvotter og ull raggsokker. Og det er vel februarværet på Vestlandet. Bare at fremherskende vind er rundt SW, 10 m/s og 5 grader i luft og sjø. Så hvis båten ikke er godt isolert, blir det dryppende vått innvendig. Så man bør nok ha god tid og vente på godt vær med riktig vind. Men, for all del, det er gjennomførbart. Blir nok et eventyr man vil huske resten av livet.

Bruk noen helger i vinter på tur og bli godt kjent med båten. Prøv deg frem under trygge forhold og bo noen netter om bord. Test deg selv i kaldt og vått vær. Lær deg å seile på kystfyr/led om natten. Ha papirkart, en god kartplotter i cockpit og backup på nettbrett og mobil (i vanntette poser). Hvis du så velger å seile i februar, utnytt et godt værvindu for å runde Stadt. Vær defensiv og forsiktig, kjenn din begrensning, ikke «happy go lucky». Tenk sikkerhet, ha en plan for hva gjør jeg hvis rigghavari/rorhavari/hull i skroget/sykdom/mann over bord/is på dekk  etc. og backupløsninger, plan B og C. Om mulig simuler og tren på hva du skal gjøre i de verste scenariene. Ikke gjør deg avhengig av å måtte seile til sted X på et spesielt tidspunkt. Ingen skam å snu, og å avlyse/avkorte turen. Ha sikkerhetsline på dekk og bruk den, redningsflåte, overlevelsdrakt, VHF, lyskaster, verktøy inkl. wirekutter (el. batteridrevet vinkelsliper) og et godt anker med noen meter kjetting, og et langt ankertau. Vurder også EPRIB/PLB og autopilot med fjernkontroll.

Er stort sett enig i at vær og komfort ikke er noen høydare!  Er vel derfor jeg aldri har tenkt så mye på seilbåt..men du verden for en opplevelse det kan være. Kjøp riktige klær og forbered deg sikkelig!  helst få med noen erfarene i begynnelsen av turen.  Det er ikke alltid at fornuften gir den beste opplevelsen her i livet! Noen ganger må man bare ta sjangsen og kaste seg ut i ting!  Lykke til!   Bare spør om ting her på forumet! Alle vil hjelpe deg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har gått kysten opp og ned noen ganger her og det er ikke noe jeg vil anbefale på vinteren. 

kort mellom lavtrykkene, og været skifter fort. 

men så klart, har du god tid? Og da mener jeg veldig god tid. Så er det jo bare å peise på. Man kan jo gå det etappevis, og sette avgårde med gode meldinger i vente. Men som sagt det er ikke godt vær lenge av gangen så. 

og jeg er ikke så gammel heller, bare blitt minnet på gang på gang av rasmus hvilken helv***** årstid man er i og at det er mye triveligere å gå på leia i sommerhalvåret. 

Alt går (jfr. Berserk), men komfortabelt - langt ifra! Dessuten ville jeg vært skeptisk til påhengs når du skal så langt i en tidsperiode med mildt sagt skiftende vær. Å gå etappen i "ett strekk" bør du slå fra deg først som sist.

Du gjør som du vil, men jeg hadde ventet til sommeren ?

Det ser nok ut til at jeg kommer tilbake om noen måneder med spørsmål om ruter og fine stoppested for en sommertur fra Ålesund til området rundt Oslofjorden.

Selv om jeg kanskje fikk til å transportere meg og båten ned til Aarhus, ville det kreve så mye tid og planlegging å komme ned dit i tide at det vanskelig kunne forsvares. Og jeg ville heller ikke følt meg sikker på at de jeg tok med meg var trygge.

Det hadde vært fint å bo i havna, og kunne farte litt rundt i området, men det edruelige valget er nok en hybel på land, og en udramatisk førstereis nedover kysten om sommeren. Takk til alle som bidro!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...