Jump to content

Er det noen her som har bestilt Hammerdown i senere tid?


index

Recommended Posts

Jeg har brukt opp siste rest av Hammerdown og tenker at det kanskje kan være lurt å kjøpe en ny flaske nå. Er det noen som vet om Motorconsult fortsatt er aktive og oppegående? Leder for firmaet var jo veldig aktiv her på forumet i flere år, men jeg har ikke sett noe til ham på lange tider. Så før jeg betaler for ny forsyning kan det jo være greit å sjekke at de fortsatt er i drift;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi som begynner å nærme oss middagshøyden holder oss til det vi mener og tror er saliggjørende, meg inkludert. Ennå mange som leverer regningene i banken for få stempel og for ikke å snakke om Vipps. Nei kontanter er tingen. Og jeg har ennå noen flasker med Hammerdown og min gamle far barberte seg med høvel bare når sjøen flødde.... 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 1 time siden:

Jeg har sluttet å bruke det. Har det noe for seg lenger,da index ? Med dagens miljødiesel og våre små tanker. Er jo konstruert for kjempe-tanker dette i utgangspunktet.

Det er vel også slik at det kan være skadelig å bruke hammerdown på motorer med common rail teknik. Eventuellt vann emulgeres og kan skade motoren. 

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 15 timer siden:

Det er vel også slik at det kan være skadelig å bruke hammerdown på motorer med common rail teknik. 

 

Slik teknikk har heldigvis ikke min motor. Har brukt Hammerdown i 15-16 år nå og har bare positive erfaringer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev for 14 timer siden:

Jeg var i kontakt med Motorconsult i vår, og da opplyste de at Hammerdown ikke ble produsert lenger og lageret deres var tomt :( 

 

Det var dumt. Da må jeg kanskje begynne å drenere tanken i blant i stedet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 21 timer siden:

Har det noe for seg lenger,da index ? Med dagens miljødiesel og våre små tanker. 

 

Tja, si det? Avgiftsfri diesel er vel fortsatt ikke miljødiesel etter hva jeg har forstått. Og min tank er samme størrelse som den har vært siden 1978.  Så ingen endring her.

 

Jeg ble litt overrasket da jeg åpnet opp en motor som hadde gått noen måneder med Hammerdown i dieselen, og så hvor mye sot og avleiringer som var løst opp. Fortsatt noe igjen, men du så tydelig hvordan det hadde minket. Så jeg har troen. Men om det ikke produseres mer så hjelper jo ikke det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For to år siden fikk jeg beskjed av Motorconsult at produsenten av Hammerdown var konkurs, han hadde da et lite restlager igjen. Jeg hadde høy puls og sov nærmest ikke da jeg sluttet å bruke det, men det viste seg å gå helt fint. Yanmaren maler fortsatt som en katt og virker like tilfreds med ublandet diesel.

 

Vurderte å bytte til Tunap sine produkter, med de er dyre og det har blitt med tanken.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 1 time siden:

Alron emulgerer ikke vann.

Tja,,men kjøperene gjør det, hvis de lar seg lure.

"""Alron "drenerer" vekk kondensvann.
Lufta inneholder fuktighet og denne fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme tanken fullstendig en gang i året, men etter en tid vil kondensen være der igjen. Når dette vannet kommer inn i brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron binder du kondensvannet og driver det ut under forbrenningen uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å helle litt Alron på tanken ved hver fylling holder du drivstoffet "tørt" og unngår den vanligste årsaken til driftsstans

Alron motvirker bakterievekst i dieselolje.
Dersom bakterier får utvikle seg i tanken, vil de etter hvert tette filtere og dyser. Det er vann i dieselen som er bakteriens livsgrunnlag. Ved at Alron driver ut vannet og holder drivstoffet "tørt", fjernes selve grunnlaget for bakteriens liv. Dersom du allerede har fått bakterievekst i tanken er det et godt råd å få den rengjort. Når du deretter bruker foreskrevet mengde Alron ved hver fylling vil du effektivt hindre nye bakterieangrep.

 

Med Alron holder du drivstofforbruket like lavt som da motoren nylig var innkjørt. 

."""

 

index skrev for 22 timer siden:

Har brukt Hammerdown i 15-16 år nå og har bare positive erfaringer.

 

Har ikke brukt Hammerdown og Forden  fra 1977 går og går får stell etter det manualen sier.

 

Mener nå at hjemligheten for at motoren  har det bra er å drenere en skvett fra tanken etter hver fylling og

bare fylle på helårsstasjoner, skygg unna sommer åpne stasjonene.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Mener nå at hjemligheten for at motoren  har det bra er å drenere en skvett fra tanken etter hver fylling og

bare fylle på helårsstasjoner, skygg unna sommer åpne stasjonene.

 

Alternativet er å begynne med drenering igjen ja. Har ikke drenert tanken på mange år, da det ikke har vært antydning til vann i dieselen mens jeg har brukt Hammerdown. Og dreneringen på tanken ligger fryktelig tungvint til. Men det kan sikkert være lurt å gjøre iblant ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 29 minutter siden:

Har ikke drenert tanken på mange år, da det ikke har vært antydning til vann i dieselen mens jeg har brukt Hammerdown.

En normal drenering er lavere enn dieseluttaket  til motor så det kan bli en god skvett vann før det går i vannutskilleren.

Mener du  har fylt på " gode marinaer" siden det har godt bra.

 

Jeg drener ut en 7-8 liter på en sesong setter den til settling med hjørne ned suger ut 100ml graks  og kjører resten gjennom et filter, så har den bærbare Eberen  drivstoff.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 19.11.2021 at 9.44:

En normal drenering er lavere enn dieseluttaket  til motor så det kan bli en god skvett vann før det går i vannutskilleren.

 

Siden det ble så mye snakk om drenering av tank så tenkte jeg det kunne være lurt å drenere tanken litt i dag. Minst 10 år siden sist. Tanken har et lite jur nederst med tappeslange på. Litt spent, men kun en 10-12 ørsmå rustiltak og ellers kun ren diesel. Så det har nok fungert bra dette her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Av lurium så har jeg brukt Autol 2 år nå konstant

https://verkstedutstyr.no/80/3694/AUTOL-Desolite-DX-W-Diesel-tilsetning-05L.aspx

 

Jeg blir sikkert lurt, ser den er testet av NAF, en test jeg aldri har funnet og kunne tenkt meg og lest.

Jaja bare den gjør 1 av di tingene der så kansje det hjelper på samvittighetetn :lol:

 

Håper den smøre dieselpumpa, har lest at det er tørr ? disel her og er anbefalt tilsetting/2T olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...