Jump to content

Vedlikehold av batteri i vinter (hjemme), hvordan vedlikeholde +hvilken lader (Biltema OK)?


Krimart

Recommended Posts

Jeg har et 100Ah wet-syre-blybatteri som forbruksbatteri, og har tatt det ut av båten og med meg hjem for vinteren. Spørsmålet er hvordan jeg best vedlikeholder det, og tips om ok lader til en fornuftig pris. For å ta det siste først, jeg har sett på Biltemas nye såkalte "intelligente" lader: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-1224-v-15-a-2000045787 Har dere tro på denne? M.h.t batteriet så lagrer jeg det frostfritti kjellerbod, men bør jeg ha på lading konstant eller bare lade opp batteriet av og til? Jeg har praktisert det siste tidligere, men det blir lo litt "gjør det når jeg husker det"- og så glemmer man det- så i så fall hvor ofte bør man da lade? Men med en intelligent lader gjør det kanskje ikke å ha på lading hele tiden.. eller? 

 

Link to post
Share on other sites

Lade opp. Ta bort lader. Sette kaldt.

 

Sjekke batteri etter 2 mnd, evt lade opp. Fjerne lader. La stå kaldt.

 

Det er det jeg har blitt forklart her inne er godt for batteriet. Kan gjerne bli korrigert på det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den laderen du linker til på mandag, har ladet opp det jeg har av batterier siden, og den gjør jobben uten å mukke. 

Om det er nødvendig ha den på hele tiden tviler jeg på. Ville toppet opp batteriene og latt de stå i fred. Sjekket etter noen mnd og eventuelt toppet opp igjen. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Et frakoblet batteri står greit hele vinteren uten lading. Ved 5 varmegrader står det i følge tabellen til sønnak i 20 måneder før det bør lades og 28 måneder før det lades. Når det er sagt skader det selvfølgelig ikke å gi det en ekstra oppfriskning i løpet av vinteren noe jeg selv gjør av gammel vane... Er batteriet tilkoblet med ymse strømtyver så kan det være flatt i løpet av en måned.

https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/

Ellers så kan det jo nevnes at å ta batteriet hjem fra båten stort sett er helt bortkastet med mindre båten står lagret i romtemperatur eller at man ikke har mulighet å lade det når man tar båten på land.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 14 timer siden:

Et frakoblet batteri står greit hele vinteren uten lading. Ved 5 varmegrader står det i følge tabellen til sønnak i 20 måneder før det bør lades og 28 måneder før det lades. Når det er sagt skader det selvfølgelig ikke å gi det en ekstra oppfriskning i løpet av vinteren noe jeg selv gjør av gammel vane... Er batteriet tilkoblet med ymse strømtyver så kan det være flatt i løpet av en måned.

https://sonnak.com/batterikunskap/selvutlading/

Ellers så kan det jo nevnes at å ta batteriet hjem fra båten stort sett er helt bortkastet med mindre båten står lagret i romtemperatur eller at man ikke har mulighet å lade det når man tar båten på land.

Hm, ut fra hva jeg har lest andre steder har batteriet det best lagret frostfritt, og at det skal holdes toppladet? Siden dette er et batteri som er relativt enkelt å frakoble og flytte har jeg valgt å ta det med hjem. Og  jeg er noe skeptisk til å la batteriet stå i båten hele vinteren (jeg har ikke mulighet til å lade batteriet jevnlig der jeg står). Du mener det står greit i båten med kondens og fluktuerende frost og +-grader i 6 mnd så lenge det er frakoblet? 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 18.11.2021 at 9.25:

Den laderen er helt grei. Kan stå på i ukesvis. Se hva jeg har skrevet om reklamasjon. Samme familie lader. 

Takk for info, leste reklamasjonstråden. T2 burde nok ha en annen jobb, utrolig at T1  må "dekke over" for sjefens dårlige jobb.  <Min erfaring med Biltema m.h.t reklamasjon er at det er helt grei kundebehandling. 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

Hm, ut fra hva jeg har lest andre steder har batteriet det best lagret frostfritt, og at det skal holdes toppladet? Siden dette er et batteri som er relativt enkelt å frakoble og flytte har jeg valgt å ta det med hjem. Og  jeg er noe skeptisk til å la batteriet stå i båten hele vinteren (jeg har ikke mulighet til å lade batteriet jevnlig der jeg står). Du mener det står greit i båten med kondens og fluktuerende frost og +-grader i 6 mnd så lenge det er frakoblet? 

 

 

Det en leser et eller annet sted er nok ikke alltid det rette. Jeg har faktisk hørt mange utrolige råd om batterier, blant annet at et batteri ikke har godt av å stå på et betonggulv! Hadde jeg hatt et batteri som var greit å ta med hjem, hadde jeg gjort det. Og så hadde jeg

  • rengjort batteriet
  • toppladet det
  • plassert det i fryseren
  • glemt det til våren

Etter en slik oppskrift blir det minimal utlading i løpet av noen vintermåneder. Det med fryseren er vel ikke aktuelt rent praktisk. Jeg tror fruen hadde protestert høylydt, men en kald garasje er da et alternativ, og selvfølgelig er båten et godt alternativ. Dess kaldere batteriet er, dess mindre utlading. Et friskt fulladet batteri fryser ikke før temperaturen kommer under ÷50°C.

 

For egen del er batteriene for tunge til å tas med hjem, men de står godt i båten, og som sagt, dess kaldere vinteren blir dess mindre utlading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 2 minutter siden:

En god regel IKKE la de stå på direkte på betonggulv men legg noe under ...ikke tull har erfart det selv

 

Ha, ha!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Full støtte til Lars.

Hvorfor ta batteriene hjem. Det eneste du oppnår er vond rygg, og syresøl i båt, bil og på klærne. og du risikerer at blyplater el.  lignende går i stykker, hvis batteriet blir utsatt for rystelser under transport.

I de 40 årene jeg har hatt båter med batteri, har batteriet aldri forlatt båten. (Og unngått derved betonggulv)

Toppladet batteriet ved opplag. Koplet fra begge polene, selv om en er nok. Hvis du har batteribank med flere batterier, kan de ha noe for seg å kople alle batterien fra hverandre. og kople fra lader.

Har ofte tenkt på at jeg burde topplade en gang midtvinters, men har som regel glemt det. og likevel er batteriet like fint om våren.

Hvis ikke batteriet tåler lagring i 6 mnd uten tilsyn, vil jeg tro at batteriet er ødelagt.

Og batteriene  har som regel holdt i 10 år, ofte lenger.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Jeg har to båter med tilsammen 4 batterier. Mye stress om jeg skulle ta med alt det hjem. Har fulladete batterier i båten når vinteren setter inn og glemmer dem til neste båtsesong. Har aldri hatt noen batterier som har tatt skade av det.

 

Det samme gjelder for bilbatteriet, som står fulladet i bilen mens jeg overvintrer i Thailand.

Noen her som tar inn bilbatteriet om vinteren . .? :smiley:

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Samme her! Isteden for å gå på treningsstudio og løfte vekter, så lemper jeg batteri ut og inn av bil og båt, morra som kveld. Mye billigere og like god trening. :wink:
 

red: Men hvorfor batteriladeren ikke kan være tilkoblet batteriene uten landstrøm, har jeg ikke fått noe godt svar på.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Runner skrev for 2 timer siden:

Full støtte til Lars.

 . . . I de 40 årene jeg har hatt båter med batteri, har batteriet aldri forlatt båten. (Og unngått derved betonggulv)

 . . . .Og batteriene  har som regel holdt i 10 år, ofte lenger.

 

Mine batterier varer også lenge, og de forlater aldri båten mellom at de blir plassert der og frem til de dør og må skiftes ut.

 

Og tro det eller ei: De står direkte på betong (ballasten for båten)!

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, å lempe på mitt lille 100Ah-batteri to ganger i året er helt innenfor hva jeg anser som akseptabelt.

 

Jeg leste dette på Sønnak sine sider (https://sonnak.com/exide-lanserer-oppgraderte-batteriladere-og-gir-tips-om-vedlikehold-av-batterier/): Holde batteriet fulladet, lagre kjølig, tørt og frostfritt, vedlikeholdslading et par ganger i løpet av vinteren siden alle batterier har en viss selvutlading. 

 

Sitat

 Om batteriet ikke holdes fulladet, er det en risiko for at det blir sulfatert, noe som reduserer batterikapasiteten. Et utladet batteri kan til og med fryse i stykker ved normale vintertemperaturer.

  • Oppbevar batteriet kjølig, tørt og frostfritt. Jo lavere temperatur, jo lavere selvutladning. Men unngå minusgrader.
  •  Kjøp en god lader, og vedlikeholdslad batteriet et par ganger i lagringsperioden. Sørg for å bruke riktig type lader, tilpasset nettopp ditt batteri. Les om våre oppgraderte batteriladere her

– Alle batterier har en viss selvutladning, noe som fører til at hvilespenningen synker. Om hvilespenningen er under 12,4 V, bør batteriet lades

 

 

Link to post
Share on other sites

Når Sønnak skriver:

 

Hold batteriet fulladet, lagre kjølig, tørt og frostfritt, vedlikeholdslading et par ganger i løpet av vinteren siden alle batterier har en viss selvutlading. 

 

Ja, da er det en alvorlig feil i det de skriver. Frostfritt? Dess kaldere dess bedre så lenge en ikke går under ÷50°C for friske oppladete batterier! Salige Paul Rosequist (Mister Ladac) som vel må regens som en av de STORE innen batterier og lading av batterier anbefalte meg å overtale Trude til at jeg kunne få oppbevare batteriene i fryseren om vinteren. Det fikk jeg dessverre forbud mot og for freden i hjemmet ga jeg meg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I sin tid når jeg kjørte motorsykkel for ca 35 år siden ble batteriet tatt ut av sykkelen hver høst og ladet godt opp og deretter pakket godt inn og plassert i et bortgjemt hjørne av fryseren hos mine foreldre. Dette gikk bra lenge helt til de skulle rydde i fryseren og spise opp og fornye det som hadde ligget en stund. Ble litt oppstandelse med en gang når mor fant et batteri oppi der kan du si, men det roet seg fort når far var enig i at det egentlig var en god plass å oppbevare det på om vinteren.😄

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 1 time siden:

Jeg leste dette på Sønnak sine sider (https://sonnak.com/exide-lanserer-oppgraderte-batteriladere-og-gir-tips-om-vedlikehold-av-batterier/): Holde batteriet fulladet, lagre kjølig, tørt og frostfritt, vedlikeholdslading et par ganger i løpet av vinteren siden alle batterier har en viss selvutlading. 

 

Dette bekrefter igjen min erfaring som tilsier at man ikke skal ta for god fisk alt som står i leverandørens bruksanvininger. Det er ikke bare unødvendig å slite med å ta batteriet inn om vinteren. Det direkte lite lurt . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

 

Jeg leste dette på Sønnak sine sider (https://sonnak.com/exide-lanserer-oppgraderte-batteriladere-og-gir-tips-om-vedlikehold-av-batterier/): Holde batteriet fulladet, lagre kjølig, tørt og frostfritt, vedlikeholdslading et par ganger i løpet av vinteren siden alle batterier har en viss selvutlading. 

 

Som nevnt over her, batterier har det i teorien best i fryseboksen. Men forskjellen på det eller lagring i båt en norsk vinter hvor temperaturen kanskje varierer fra +10 til -10 har i praksis lite eller ingenting å si. Det stemmer at produsentene ikke anbefaler lagring ved minusgrader, men det er nok utelukkende fordi produsentene overhodet ikke vil ha på seg batterier som blir forglemt eller utladet av strømtyver (Ganske vanlig problem i en nyere bil som blir stående lenge) og til slutt fryser i stykker slik at innholdet renner ut... Videre vil man også måtte ha høyere ladespenning for å kunne topplade et batteri som holder minusgrader, men som sagt, er det frakoblet skal det egentlig ikke være noe behov for det.

Link to post
Share on other sites

 

Cheyenne skrev 1 time siden:

Ble litt oppstandelse med en gang når mor fant et batteri oppi der kan du si, men det roet seg fort når far var enig i at det egentlig var en god plass å oppbevare det på om vinteren.

 Det  var den gangen menn var menn og Bly var Bly de skulle lagres kaldt,

Nymotens batterier har innlagt varmekabel og tåler ikke å lades i kulde før batterier er varmet opp.

regner med at de formulerer seg så en ryggdekning for alt.

 

 

 Powersports – batteriskift

Lange perioder uten bruk

Sulfatering under lange perioder med stillstand, vanligvis i løpet av månedene utenfor sesong, er en av de viktigste årsakene til funksjonsfeil på motorsykkelbatterier. Sulfater som frigjøres etter hvert som batteriet lades ut, samler seg på platene og stivner, noe som gjør at batteriytelsen svekkes eller mistes helt. Derfor er det svært viktig å følge disse retningslinjene:

  1. Lad batteriet og lagre det på et tørt, rent sted. Koble batteriets minuspol fra motorsykkelen.
  2. Sjekk ladestatus og lad opp batteriet om nødvendig med jevne mellomrom.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...