GSEuser Startet 19.November.2021 Del på Facebook Startet 19.November.2021 (redigert) Jeg jobber turnus, så båten blir liggende ubrukt 3 uker i slengen. Det blir fort endel groe på propellen ila. liggetiden. Fikk en tanke på og spraye propellen med tyntflytende hulromstectyl. Noen som har testet? Redigert 19.November.2021 av GSEuser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2021 Del på Facebook Svart 19.November.2021 Det gror som f. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2021 Del på Facebook Svart 19.November.2021 GSEuser skrev for 2 timer siden: Noen som har testet? denne er bra Jotun Seaforce 90 Antifouling Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GSEuser Svart 19.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2021 Tectyl er ikke tingen nei, ok. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.November.2021 Del på Facebook Svart 19.November.2021 (redigert) Det jeg har hatt absolutt best erfaring med er å blankpolere propellen slik at den blir så blank at man kan speile seg i den. For så å påføre Swix klister rød med blåselampe (for å varme opp gørra slik at den blir som rennende stearin og kan smøres utover overflaten med en svamp eller fille). Vel og merke saktegående propell (seilbåt), men jeg praktiserer slipping kun annen hvert år, årene i mellom dykker en kamerat ned og skifter anoder, skrubber bunnen og propellen. Etter jeg begynte med blankpolering skryter han veldig av hvor løst groe og rur sitter på propellen. Ruren løsner bare ved å sveipe hånda (med hanske) over propellbladene. Ved jevn bruk gror det ikke noe av betydning, men for min del ble hun (skuta) liggende i ro en halvannen måneds tid etter sommerferien, og da fikk det selvfølgelig grodd litt. Bruker først flapdisk type «fin» tørt, den fjerner rester av tjafs og ujevn overflate. Brukes med sveipende bevegelser for å unngå at det slipes spor. Så flapdisc type «filt» med den fineste poleringspastaen. Blir speilblankt og er en skikkelig kjekk jobb når man ser hvor lett man får godt resultat😊 Redigert 19.November.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 20.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2021 Skulle gjerne hatt gjort det samme, men har 5bladers propell-trangt mellom bladene, får ikke plass til vinkelsliper.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Den løsningen til Hakkanen med rød Swix skal jeg forsøke til våren...tror snart det er den eneste jeg ikke har forsøkt så langt.. De siste årene har jeg bare polert propellene opp med den lyseblå flappdiscen til BT.. Men tidligere har jeg testet allverdens "hekksebrygg", og da alltid bare på den ene propellen, så ikke placebo effekten skal slå inn... Ingenting av det jeg så langt har testet har gitt synlig bedre resultat som igjen har gitt forskjell på de to propellene.. Så til påske blir det ikke bare skiene som skal få seg en omgang Swix... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 Bunnstoff på propellen holder i 18 mnd på min. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 20.November.2021 Del på Facebook Svart 20.November.2021 GSEuser skrev for 1 time siden: men har 5bladers propell-trangt mellom bladene, får ikke plass til vinkelsliper.. Polerstifter, poleringspastaen og en Dremel (eller lignende) burde komme til. Selv bruker jeg Dremelen de få stedene jeg ikke kommer til med vinkelsliperen, men kom ikke på å nevne det i forrige innlegg. Går senere enn med vinkelsliper, men likevel langt raskere enn å gjøre det for hånd😊 Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Va nå måte på, med små polerstifter og dremel, det er jo ikke "klokkefabrikk" heller :-D Hva med "sauefett" aka Fluid Film noen som har testet det? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Akora skrev 22 minutter siden: Va nå måte på, med små polerstifter og dremel, det er jo ikke "klokkefabrikk" heller :-D Hva med "sauefett" aka Fluid Film noen som har testet det? Har faktisk en boks fluid film stående, tester til våren 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Akora skrev 19 minutter siden: Va nå måte på, med små polerstifter og dremel, det er jo ikke "klokkefabrikk" heller :-D Gidder du lese alt som står skrevet forstår du gjerne at løsningen med polerstifter og Dremel var for de stedene det blir for trangt og smått å komme skikkelig til med vinkelsliper😉 Ruren trives spesielt godt nærme navet på propellene, dermed kan det lønne seg å få det blankt og greit der også. Slike steder fungerer Dremelen utmerket til sitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Jeg har god erfaring med vannfast fett på langsomtgående propell. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Martine29 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Men det beste middelet er at propellen surrer og går jevnlig og ikke blir stående arbeidsledig måned etter måned.... Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Blir vanskelig når jeg er bortreist 3uker i slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.