Jump to content

Tectyl for å hindre groe på propell?


GSEuser

Recommended Posts

Det jeg har hatt absolutt best erfaring med er å blankpolere propellen slik at den blir så blank at man kan speile seg i den. For så å påføre Swix klister rød med blåselampe (for å varme opp gørra slik at den blir som rennende stearin og kan smøres utover overflaten med en svamp eller fille).


Vel og merke saktegående propell (seilbåt), men jeg praktiserer slipping kun annen hvert år, årene i mellom dykker en kamerat ned og skifter anoder, skrubber bunnen og propellen. Etter jeg begynte med blankpolering skryter han veldig av hvor løst groe og rur sitter på propellen. Ruren løsner bare ved å sveipe hånda (med hanske) over propellbladene. Ved jevn bruk gror det ikke noe av betydning, men for min del ble hun (skuta) liggende i ro en halvannen måneds tid etter sommerferien, og da fikk det selvfølgelig grodd litt.

 

Bruker først flapdisk type «fin» tørt, den fjerner rester av tjafs og ujevn overflate. Brukes med sveipende bevegelser for å unngå at det slipes spor.

F3A1A64B-D39A-44D8-AAA7-666D88BC3A18.jpeg.f3498b8851ebabab1dfdb6d9ee6111d7.jpeg

 

Så flapdisc type «filt» med den fineste poleringspastaen. Blir speilblankt og er en skikkelig kjekk jobb når man ser hvor lett man får godt resultat😊

C99C298C-8672-42D4-9A0D-C1010A6E2D96.jpeg.7dc6cf688d20bf3ad2ff4628e71c157a.jpeg6CFAEF56-0508-45AC-800A-9F15435D936B.jpeg.ba9f451ff7c822e2f5a98924d6299ff6.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den løsningen til Hakkanen med rød Swix skal jeg forsøke til våren...tror snart det er den eneste jeg ikke har forsøkt så langt..

De siste årene har jeg bare polert propellene opp med den lyseblå flappdiscen til BT..

Men tidligere har jeg testet allverdens "hekksebrygg", og da alltid bare på den ene propellen, så ikke placebo effekten skal slå inn...

Ingenting av det jeg så langt har testet har gitt synlig bedre resultat som igjen har gitt forskjell på de to propellene..

 

Så til påske blir det ikke bare skiene som skal få seg en omgang Swix...

Link to post
Share on other sites

GSEuser skrev for 1 time siden:

men har 5bladers propell-trangt mellom bladene, får ikke plass til vinkelsliper.. 

Polerstifter, poleringspastaen og en Dremel (eller lignende) burde komme til. Selv bruker jeg Dremelen de få stedene jeg ikke kommer til med vinkelsliperen, men kom ikke på å nevne det i forrige innlegg. Går senere enn med vinkelsliper, men likevel langt raskere enn å gjøre det for hånd😊

19F384C7-F61C-48E7-B633-B62B4FB851A7.jpeg.408e7b3833a7c8ad0ee96e343f9a8a55.jpeg

Link to post
Share on other sites

Akora skrev 19 minutter siden:

 

Va nå måte på, med små polerstifter og dremel, det er jo ikke "klokkefabrikk" heller :-D

 

 

Gidder du lese alt som står skrevet forstår du gjerne at løsningen med polerstifter og Dremel var for de stedene det blir for trangt og smått å komme skikkelig til med vinkelsliper😉 Ruren trives spesielt godt nærme navet på propellene, dermed kan det lønne seg å få det blankt og greit der også. Slike steder fungerer Dremelen utmerket til sitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...