Jump to content

Bytte ut vinsjband på en Goliath TS winch

Snapper 10

Recommended Posts

Heisann,

Har en Goliath TS vinsj på båthengeren min der vinsjbandet hadde fått en stygg skade. Kjøpte nytt vinsjband og har nå demontert vinsjen. Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal få demontert trommelen slik at jeg får byttet ut vinsjbandet uten å ødelegge selve trommelen. Så da er mitt spørsmål, om det er noen som har vært borti en slik vinsj og har byttet vinsjbandet? Eller om det ikke er mulig å byttet ut kun vinsjbandet på denne type vinsj. Legger ved noen bilder som viser hvordan trommelen ser ut :smiley:

2021-11-19 14.53.41.jpg

2021-11-19 14.53.45.jpg

2021-11-19 14.53.52.jpg

• 1 år senere...
Airship skrev for 11 timer siden:

Har samme problemet. Hva var løsningen?

Mitt forslag er at du skjærer bort det gamle bandet. Så borer du hull med diameter 8,5mm i de to sideplatene og dytter en 8mm bolt gjennom plate - stroppløkke - plate, sett på låsemutter og sveiv inn.

Det vil gi litt hump på bandet, men det burde gå fint, har selv slikt opplegg på min båthengervinsj (som nok er av annet merke da den har denne løsningen med bolt originalt).

Om 8mm bolt eller annen dimensjon er passe kommer an på om det er ei knøttlita jolle eller en cabincruiser du skal vinsje opp. Mine båter er 400 og 900 kg og jeg tror det er 8mm bolt på min vinsj (men ikke helt sikker).

Bolten settes så nær inn mot senter du kan uten å krasje med noe, husk å ta med stroppetykkelsen i vurderingen av hvor du borer hullet.

Mutteren må låses godt, så nyloc låsemutter er nok greiest der.

Mutter tar mer plass enn skruehode, så da bør mutteren være på den siden det er tannhjul (og god plass). Hvis bolthode tar for mye plass kan det files ned, evt bruk forsenket skruehode.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...