Jump to content

Program for elskjema

Swingswong

Recommended Posts

Kan godt være Microsoft Visio, ofte er det laget "stencils" for utstyr fra ulike fabrikanter. Et kjapt søk på Victron finner i allefall en god og lang diskusjon på temaet.

https://community.victronenergy.com/questions/7837/visio-stencils-for-victron-products.html

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Swingswong skrev for 4 timer siden:

Victron vil ikke gi ut dette da de er redde for at noen lager skjema som ligner og ikker rett sammensatt....

Dessverre en gammeldags holdning. Men det er jo alltids noen som lager stencils på eget initiativ. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Design Works Lite 4 er et utmerket tegneprogram. Du finner info om det og nedlasting et stykke ned i blant annet denne tråden der jeg har lagt ut linker.

En stor fordel med dette programmet er at brukeren Zach her på forumet har laget et eget symbolbibliotek for duppeditter spesielt tilpasset båt. Programmet kan lastes ned her og båtsymbolene her.  Etter nedlasting må installasjonsfilen omdøpes fra .tmp extention til .exe extention før den kjøres. Båtsymbolfilen flytes deretter over til folderen Libs som da er blitt opprettet..

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Jeg har gått over til EasyEDA. Er utrolig robust, du kan lage egne deler / komponenter og det har et utrolig bibliotek. Personlig bruker jeg det online men du kan laste ned lokal versjon. Det er også helt gratis ?

Her et eksempel på et prosjekt jeg har tegnet på i det siste for huset hjemme.

signal-2024-07-03-13-40-17-122.png.9b1130bb5533a000203a970fb43e10b8.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 7 timer siden:

eg har gått over til EasyEDA. Er utrolig robust, du kan lage egne deler / komponenter og det har et utrolig bibliotek. Personlig bruker jeg det online men du kan laste ned lokal versjon. Det er også helt gratis ?

Her et eksempel på et prosjekt jeg har tegnet på i det siste for huset hjemme.

Dette ser jo riktig så fint ut. Bruker Visio i jobb, så derfor er ryggmargsrefleksen jo å bruke det. Takk for tips, skal sjekke ut denne.

Og for de som ikke har visio lisens via jobben , sjekk ut Draw.io.    

Ikke brukt det til slike elektriske diagrammer, men til flytskjemaer , nettverksdiagrammer osv så vil jeg si det gjør samme jobben som visio. 

Ulempen er at det er knot å utveksle diagrammer med visio brukere :p

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

7 hours ago, ivar said:

Og for de som ikke har visio lisens via jobben , sjekk ut Draw.io.    

Ikke brukt det til slike elektriske diagrammer, men til flytskjemaer , nettverksdiagrammer osv så vil jeg si det gjør samme jobben som visio. 

Har brukt draw.io til elektriske skjemaer, men har brukt en del andre programmer også, og husker ikke alle detaljer. Mener at det også var mulig å installere et elektrisk symbolbibliotek, men at dette var såpass dårlig at jeg endte opp med å lage mitt eget symbolbibliotek for "elektro".

Samme program finnes jo ellers både i on-line verson og nedlastbar versjon.

https://app.diagrams.net/

https://www.drawio.com/

Mener bestemt å huske at dette programmet kan tegne i flere lag eller layers.

Har ikke prøvd, men vil anta at det er mulig å bare kopiere de grafiske bildene fra Victron sine pdf'er, og så legge de inn på lag 1 som "vanlig grafikk". Over dette, så legger man opp et lag 2, der man tegner inn ledningene mellom komponentene som vektorgrafikk. Når man tegner i lag 2, s¨bør lag 1 være "låst".

Den som ønsker å lage noe tilsvarende som Victron sine skjemaer kan jo eventuelt prøve og se om det fungerer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...