Jump to content

Montering av undervannshus på en Suzuki DT3,5 fra 1982


kimab

Recommended Posts

Hei. Håper noen har tips til meg på hvordan jeg kan løse et lite problem med montering av et undervannshus på en Suzuki DT3,5 utenbordsmotor. Jeg har nettopp skiftet impeller og girolje på denne motoren fra 1982. Jeg har imidlertid fått problemer med å montere undervannshuset til stammen. Jeg tror problemet ligger i plasseringen av den nederste delen på girstanga (merket med nummer 1 på deleoversikten) og at denne delen har mistet sin posisjon under demonteringen. Lufteskruen til giroljeskift ligger i linje med denne akslingen og skruen kan ikke skrus helt inn utenom når skruen treffer det lille hakket nederst på girstanga (nr 1). Problemet da er at jeg ikke får satt giret i nøytral stilling. Det er noe begrenset hvor mye jeg får flyttet girakslingen opp og ned og det virker som om toppen av girstanga (nr 3) står for høyt slik at jeg ikke får dyttet undervannsshuset på plass. Ikke så lett å forklare, men håper noen er kjent med denne type motor og ser hva som er feilen. Jeg har avventet å åpne toppen av girhuset i og med at jeg ikke har ny pakning.

Giret bildet.jpg

Giret.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du løst på skrue nr 14? Stag nr 3 skal vel oppi den klaven. Ellers kan det være at akslingen ikke treffer/går tregt inn i motor? Går ofte tregt inn i veiven de siste cm. Prøv å grise tenner på aksling og snurre litt og kjenne om den treffer.

 

Ellers ser det ut som stag 3 kan skrues opp/ned. Dette er vel en slags justering for girstag. Men om du ikke har skrudd på dette så skal det jo ikke røres.

 

Ikke unormalt at du må trekke til bolter for å presse aksling inn siste stykket.

 

Oftest er det vanskelig å få kjølerøret til å treffe. Det er tynt og fleksibelt. Har tro på at kjølerøret ikke treffer.

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
jerognal skrev On 25.11.2021 at 21.46:

Har du løst på skrue nr 14? Stag nr 3 skal vel oppi den klaven. Ellers kan det være at akslingen ikke treffer/går tregt inn i motor? Går ofte tregt inn i veiven de siste cm. Prøv å grise tenner på aksling og snurre litt og kjenne om den treffer.

 

Ellers ser det ut som stag 3 kan skrues opp/ned. Dette er vel en slags justering for girstag. Men om du ikke har skrudd på dette så skal det jo ikke røres.

 

Ikke unormalt at du må trekke til bolter for å presse aksling inn siste stykket.

 

Oftest er det vanskelig å få kjølerøret til å treffe. Det er tynt og fleksibelt. Har tro på at kjølerøret ikke treffer.

 

Heisan. Hadde ikke varsling om aktivitet på trådene mine så har ikke sett svaret ditt før nå. Fant ut av det til slutt. Måtte skru ut akslingen og fant ut at del 1 hadde mistet tak i akslingen. Det er den som løser ut giret. Fikk den på rett plass og alt fungerte igjen. Takk for svar uansett 🙂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...