AskeladdenC65 Startet 21.November.2021 Del på Facebook Startet 21.November.2021 Heisann! Noen som kan regne ut hva det koster og lade 2 stk batterier? 100.amp hver, og ok tilstand. Tenker og vedlikeholdslade di en gang iblant i vinter, med en 4 amp lader. Det var noen i båtforeningen som spurte om kostnaden på dette da jeg tenkte og ta strøm fra klubbhuset... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Det er totalt umulig å vite. Det er avhengig om batteriene allerede er oppladdet eller er tomme, så spørs det hvilken selvutlading batteriene har og om det er noe som er tilkoblet og skal bruke strøm igjennom vinteren. Så må du også ha med virkningsgraden på ladderen. Men uansett, det burde ikke kostet mange kronene å vedlikeholdslade. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Dessuten kommer det an på nettleie og prisen på selve strømmen. Nord for Trondheim vil jeg tro du kommer langt med 20 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Kjapt regnestykke: 14V * 100Ah (begge batterier halvfulle ved start) = 1400Wh eller 1.4 kWh. I tillegg blir der jo litt tap og tomgangsstrøm på lader og slikt men 4-5 kroner trenger ikke være så hinsides langt unna... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sørlandet2 Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 SveinHa skrev 7 minutter siden: Kjapt regnestykke: 14V * 100Ah (begge batterier halvfulle ved start) = 1400Wh eller 1.4 kWh. I tillegg blir der jo litt tap og tomgangsstrøm på lader og slikt men 4-5 kroner trenger ikke være så hinsides langt unna... Støtter din utregning. Men hvis batteriene er halvveis utlandet midtvinters, hvilespenning ned mot 12 volt, så er batteriene å betrakte som ødelagt og det enkleste er å kaste de. Normal selvutlading på tre måneder er lite eller ingenting. Så jeg vil tippe ei, kanskje to kroner 😊😊 Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Ja, max to kroner er trolig det nærmeste. Men purregebyr på faktura bør en jo da passe seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Det skal koste penger å ha båt. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 21.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2021 Okei, takk for svar folkens. Da sier jeg til di som måtte lure på brakka, ca 5 kr pr lading. Er nok innafor iallefall, da batteriene er i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 21.November.2021 Del på Facebook Svart 21.November.2021 Koster ca 200 kr for en måler som gir nøyaktig svar, en slik du kobler i stikket i veggen, så kobler du lader i den. Ettersom du er blant "så bekymrede medlemmer " så er det lett å tenke at et estimat raskt kan skape misnøye og spekulasjon. Tenker det da kan være greit med eksakt bruk, tross det koster mer enn selve ladingen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 (redigert) jeg kjøpte to slike for å se hvor mye varmtvannbereder og varmepumpe trekker hjemme. https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/p/Pr362897000 Redigert 22.November.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 22.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2021 Takker for tips! Blir å besøke Clas imorgen ja👍 Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 22.November.2021 Del på Facebook Svart 22.November.2021 Dette bør da kunne løses ved å handle inn en 4 pakning med kaffe til brakken uten å blande inn både måler og kalkulator. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.