Jump to content

Kostnad av lading av 2 stk batterier


AskeladdenC65

Recommended Posts

Det er totalt umulig å vite. Det er avhengig om batteriene allerede er oppladdet eller er tomme, så spørs det hvilken selvutlading batteriene har og om det er noe som er tilkoblet og skal bruke strøm igjennom vinteren. Så må du også ha med virkningsgraden på ladderen. Men uansett, det burde ikke kostet mange kronene å vedlikeholdslade. 

Link to post
Share on other sites

Kjapt regnestykke: 14V * 100Ah (begge batterier halvfulle ved start) = 1400Wh eller 1.4 kWh. I tillegg blir der jo litt tap og tomgangsstrøm på lader og slikt men 4-5 kroner trenger ikke være så hinsides langt unna...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 7 minutter siden:

Kjapt regnestykke: 14V * 100Ah (begge batterier halvfulle ved start) = 1400Wh eller 1.4 kWh. I tillegg blir der jo litt tap og tomgangsstrøm på lader og slikt men 4-5 kroner trenger ikke være så hinsides langt unna...

Støtter din utregning. 
 

Men hvis batteriene er halvveis utlandet midtvinters, hvilespenning ned mot 12 volt, så er batteriene å betrakte som ødelagt og det enkleste er å kaste de. Normal selvutlading på tre måneder er lite eller ingenting. Så jeg vil tippe ei, kanskje to kroner 😊😊

Link to post
Share on other sites

Koster ca 200 kr for en måler som gir nøyaktig svar, en slik du kobler i stikket i veggen, så kobler du lader i den.  Ettersom du er blant "så bekymrede medlemmer " så er det lett å tenke at et estimat raskt kan skape misnøye og spekulasjon. Tenker det da kan være greit med eksakt bruk, tross det koster mer enn selve ladingen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...