Jump to content

Vinterbruk av Mercury 150 four stroke 2015 mod.

Streifer

Recommended Posts

Jeg planlegger å ha båten på vannet i vinter. Har fått lånt en isfri båtplass. Det kan brått medføre oppstart i -15 grader. Jeg hadde 100 timer service idag og i følge instruksjonsbok anbefaler Mercury 10W-30 mineralsk olje. Jeg har fylt opp med Mobil 1, helsyntetisk 15W-50 olje. Det kan vel umulig være negativt? Synspunkter?

Skal ikke banne på noe der...

Men mine innenbords Yanmar maskiner skal ha mineral olje...ikke syntetisk...og det følger jeg.. 

Jeg har hørt snakk om at syntetisk olje på maskiner som skal ha mineralolje kan gi glasering av sylindervegger, med de følger at motor begynner bruke olje...

Jeg lurer sterkt på hvorfor folk skipper å følge produsentens anbefalinger når det kommer til bruk av olje. 

Seriøst, why?

Du blir så usikker du må få bekreftet av fremmede på internet du ikke har gjort noe feil, men så lenge produsenten av motoren anbefaler noe annet så blir det aldri helt rett. 

Skift olje til anbefalt 10w-30 mineralsk og sov bedre.

Redigert av Taskeladden
skriveleif (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takker for svar. Jeg er jo enig med dere. Mineralsk funker selvfølgelig sikkert best en varm sommedag, men så er det jo noen egenskaper på full syntetisk som er fristende å prøve ut i kulda. Mineralsk er vel tjukk som graut i startøyeblikket mens fullsyntetisk er vel ikke det? Kjører ca 500 timer i året og prøver å få maks levetid ut av mtooren. Bytter selvfølgelig tilbake til 10w-30 når våren kommer.

Streifer skrev 35 minutter siden:

Takker for svar. Jeg er jo enig med dere. Mineralsk funker selvfølgelig sikkert best en varm sommedag, men så er det jo noen egenskaper på full syntetisk som er fristende å prøve ut i kulda. Mineralsk er vel tjukk som graut i startøyeblikket mens fullsyntetisk er vel ikke det? Kjører ca 500 timer i året og prøver å få maks levetid ut av mtooren. Bytter selvfølgelig tilbake til 10w-30 når våren kommer.

Da får du bare prøve det ut, den dagen det går til helvette så får du si ifra sånn at vi kan si: hva var det vi sa

Jeg kjører gode 1000timer i året og er helt avhengig båt for å komme meg til jobb,  kjører båt på jobb,må kjøre båt for å komme meg til butikken osv osv. Men det å eksperimentere med tjukkere olje på vinteren tar jeg absolutt ikke sjansen på. Det gjør heller ingen andre jeg kjenner eller de jeg jobber med (båtopplag, verksted og evinrude/mercury forhandler) 

la meg prøve å oppklare litt: Mineralsk vs syntetisk påvirker ikke hvor gode kulde-egenskaper oljen har. Det er det første tallet som definerer hvor kald oljen kan være før den stivner. Dvs: 10w-50 tåler kaldere kald-start enn 15w-50. Hva er det værste som kan skje? Jo, at oljen er så stiv at du ikke får oljetrykk og motoren skjærer seg.

Glasering av sylindervegger ved bruk av syntetisk: dette gjelder når motoren er ny og ikke ferdig innkjørt. Når motoren er ny er silynderveggene honet (lett skrapet opp med vilje) for at de skal slipe stempelringene og etter en stund er stempelringene slipt så de passer perfekt i sylinderen. Problemet med syntetisk er at den smører for bra og du risikerer at stempelringene ikke er ferdig slipt før honingsarrene er borte. Derfor skal du ALDRI bruke syntetisk før motoren er 100% ferdig innkjørt.

Forøvrig: all erfaring tilsier at motorer skal kjøres inn hardt og at hele turtallsområdet skal brukes. Produsentenes anbefalinger om å ta det pent er bare tull og fører til redusert effekt og økt oljebruk, men reduserer kanskje sjansen noe for at produksjonsfeil viser seg før garantien er utløpt. Når motoren er ferdig innkjørt er eneste problemet jeg vet om med syntetisk at molekylstørrelsen er mindre, som gjør at dårlige pakinger lekker mer enn ellers. Syntetisk fører også vanligvis til mindre motorslitasje og lavere forbruk, men det har ikke veldig mye å si.

Det siste tallet i oljen (10w30, 10w40, 10w50) sier hvor tjukk oljen er når den er varm. Jo tjukkere jo høyere oljetrykk får du ved varm motor. Men det blir også mer friksjon i motoren, dermed høyere forbruk. Mange bruker tjukkere olje enn de trenger og tror det er bra. Nei, du mister hestekrefter - eneste grunn til å gå opp er hvis du mister oljetrykk på de varmeste dagene, eller hvis motoren er en gammel haug som bruker/lekker mye olje.

Til ditt spesifike tilfelle @Streifer: Produsenten anbefaler 10w30 og du har hatt på 15w50. Denne oljen er for tjukk uansett årstid - spesielt på vinteren. Å gå OPP i viskositet på vinteren er imot alle anbefalinger.

Hvis produsenten anbefaler 10w30 hele året er det nok for å gjøre det enkelt for forbrukeren. Jeg legger ved et utdrag av manualen til 1982 Porsche 928. Den illustrerer det jeg snakker om - tallene gjelder riktignok den motoren og er ikke nødvendigvis direkte overførbart til din motor. Det ser du ved at prosche 928 ikke anbefales 10w-30 når været er over 20 grader. Dette viser at din motor skal ha generelt tynnere olje enn denne gamle tyskeren. Skulle jeg kjørt en egen vinterolje på din motor ville jeg valgt noe sånt som 0w30, 5w30, 0w20 eller 5w20 (jeg vet ikke hva som er å få tak i så langt ned i registeret, da bilen min går på 20w-50 og står mest parkert på vinteren)

Jeg ville tappet av den olja du har på nå og brukt den til noe annet - evt bruk den på sommeren, ikke på vinteren.

1655629803_1982928oilchart(2).png.38d97b993b7aeb1b567fd63e9b4fcf99.png

Her har du nok blingset en del. At syntetisk olje er mer tyntflytende enn mineralolje er feil. Det er spesifikasjonen på oljen som bestemmer viskositeten og en olje som er 15w50 er mye tykkere enn en olje som er 10w30, uansett temperatur. Denne blir alt for tykk i forhold til produsentens anbefaling, og da spesielt om vinteren, som egentlig krever olje med lavere viskositet.

For all del, det funker sikkert en liten stund, men ikke bli overasket om motoren havarere i løpet av vinteren. 

Redigert av bellen (see edit history)
Streifer skrev for 15 timer siden:

Det kan brått medføre oppstart i -15 grader.

Tenkte en tanke;

Dette er i lufta. Regner med at det er 2-5 grader i sjøen der du ligger ? Dersom du står med motor nede i sjøen hvor mange grader vil det da være i blokka / på oljen inne i motoren ?   Sikkert ikke -15 grader ?

omhI skrev for 1 time siden:

Tenkte en tanke;

Dette er i lufta. Regner med at det er 2-5 grader i sjøen der du ligger ? Dersom du står med motor nede i sjøen hvor mange grader vil det da være i blokka / på oljen inne i motoren ?   Sikkert ikke -15 grader ?

-morten- skrev for 1 time siden:

Det er vel derfor motor bør stå i sjøen på vinteren!

Nå er jo både blokka og olja oppe i lufta da...

bellen skrev for 4 timer siden:

Her har du nok blingset en del. At syntetisk olje er mer tyntflytende enn mineralolje er feil. Det er spesifikasjonen på oljen som bestemmer viskositeten og en olje som er 15w50 er mye tykkere enn en olje som er 10w30, uansett temperatur.

Samme tenkte jeg..

Og når trådstarter vil ha en mer tyktflytende syntetisk olje, så er det neppe smart om vinteren..

Problemet er egentlig at trådstarter ikke har benyttet/ brukt en FC-W godkjent olje for marinemotorer, han har mest sannsynlig benyttet en vanlig bil-olje. Nevne Mercury motor er beregnet for både mineralsk og syntetisk olje, dvs 10w-30 mineralsk eller 25w-40/ 25w-50 syntetisk.

Men uansett så har jeg villet byttet til rett type olje...

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Taskeladden skrev On 22.11.2021 at 18.27:

Jeg lurer sterkt på hvorfor folk skipper å følge produsentens anbefalinger når det kommer til bruk av olje. 

Seriøst, why?

For mange av oss så er det vel så enkelt att man ikke får kjøpt så dårlig olje som produsenten av motoren anbefalte når den var ny.

pipe skrev for 1 time siden:

For mange av oss så er det vel så enkelt att man ikke får kjøpt så dårlig olje som produsenten av motoren anbefalte når den var ny.

I denne tråden er det snakk om en motor fra 2015, så den helt rivende utvliklingen av dinosaursaft har det vel ikke vært de siste 6 årene :)

Men helt enig med deg om det er snakk om en gammel volvo fra -77 som skal ha 30w ifølge manualen
så finnes det bedre oljer i dag. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Grunnen til at det skal brukes mineralsk olje er kondensproblemer med Syntetisk. Mineralsk takler mye mer kondens. Og kondens får du mye av i en påhengs.

På min Yamaha F50 står det UTRYKKELIG "mineral oil only".

Det finnes og spesielle Outboard oljer som sikkert er enda bedre mtp kondens. På min yamaha har eg brukt både Biltema og Valvoline. Like bra. Men KUN mineralsk.

Junior har en 4-Takt luftkjølt motorsykkel. Den får bare hvit grøt i motoren om den går på syntetisk. På Halvsyntetisk går det helt fint.

Redigert av jerognal (see edit history)

Lekfolk er veldig opptatt av olje og oljekvalitet. Skal gjerne være så dyr som mulig og bestilles fra langtvekkistan.

Av alle momenter som avgjør om en motor får et godt og langt problemfritt liv er jo olje noe av det enlkeste og minst bekymringsmessige på en motor.

Bruker man olje iht til motorens spesifikasjon og bytter etter motorens intervall så har man gjot det man kan. Med Vanlig fritidsbruk greier man ikke å slite ut noen motor, de dør av andre årsaker lenge før lagre etc er utslitt.

God forbrenning, korrosjonsbeskyttelse og god kjøling er mye viktigere momenter.

Redigert av hanto1 (see edit history)

Jeg ser det nevnes problemer med kondens her. Det kan jeg skrive under på. I fjor vinter når jeg sjekket olje fikk jeg se at olja var rimelig grå. Så for meg svære utgifter med toppakning bytte i beste fall. Så fikk jeg tilfeldigvis se når jeg kjørte hjem at temperaturen på motoren lå på 17 grader. Termostaten lå med full åpning og var defekt. Byttet termostat og har ikke hatt problemer med vann i olje etterpå. Motortemp ligger litt langt ned i menyen og har nok blitt oversett. Burde kanskje vært lydalarm for lav temp også.

jerognal skrev for 21 timer siden:

Grunnen til at det skal brukes mineralsk olje er kondensproblemer med Syntetisk. Mineralsk takler mye mer kondens. Og kondens får du mye av i en påhengs.

På min Yamaha F50 står det UTRYKKELIG "mineral oil only".

Det finnes og spesielle Outboard oljer som sikkert er enda bedre mtp kondens. På min yamaha har eg brukt både Biltema og Valvoline. Like bra. Men KUN mineralsk.

Junior har en 4-Takt luftkjølt motorsykkel. Den får bare hvit grøt i motoren om den går på syntetisk. På Halvsyntetisk går det helt fint.

Dette stemmer ikke med min f80, ikke nevnt at den skal ha mineralsk olje. Derimot,  Yamalube er enn fullsyntetisk marin olje spesielt tilpasset 4 takt påhengsmotorer.

Tror du tar feil KDB. Yamalube er halvsyntetisk. (Iallefall den Yamalube-oljen som er anbefalt på Junior sin Yamaha-sykkel.) Her må det googles.... :-)

EDIT: Ser nå at Yamalube 4-stroke er syntetisk ja. Men som sagt på min F50 står det Mineral Only. Så da blir det slik....

Redigert av jerognal (see edit history)

Mercury leverer Solas sertifiserte motorer til bl.a mob båter. De har egne manualer med egne oljespesifikasjoner avhengig av type miljø de skal virke optimalt selv om motorene er helt like (kun mindre ytre og funksjonelle endringer, bla.a luftinntak). Hadde en slik båt for noen år siden med en ny utenbords Mercury motor som ble brukt året rundt. I prinsippet ble anbefalingene helt like på min motor og en vanlig motor når det kom til type olje. Følg fabrikantene spesifikasjoner enkelt og greit. Nye påhengere blir fort varme uansett temp. Om det er noen dager ned mot 15 minus spiller liten rolle, bare start opp og la den gå rolig en periode for å varme seg før fullt pådrag. Grunnen til at motoren ikke skal tiltes opp ved minusgrader er for å forhindre at impelleren fryser. La derfor alltid motoren stå nede om vinteren (gror ingen ting uansett da) og vær heller nøye med å bytte sinken på motoren om våren.

pipe skrev On 23.11.2021 at 19.42:

Mineralsk 10W-30 olje er like tilgjengelig nå som for seks år siden. At den nye har ørlite bedre tilsetninger betyr ikke at den gamle var en dårlig olje. Dessuten blir det feil å kalle den dårlig, den har de egenskaper som er ønskelig for denne motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...