Jump to content

Vikingene var nok på Canariøyene!


BØstrøm

Recommended Posts

Snart setter jeg nesa sørover for å feire hedensk jul, med 4 barn og en kjærest, på Grand Canaria. Google er fine greier, og jeg ble sittende å lese om de første bosetningene der, og i ett par henvisninger kommer vikingenes reiseruter opp som mulige scenarioer. Har lest meg opp før også, og husker at det det fra gamle omtaler ble sagt at urbefolkningen der var høyreist og blåøyd. Nå viser jo genforskningen at det er overtall av berbere fra nordafrika i genene fra urbefolkningen. Dvs befolkningen før spanjolene tok herredømme over øyene i tur og rekkefølge på 1400 tallet. Det finnes derimot ingen arkeologiske funn som kan vise til hvordan berbere fra nordafrika kom seg dit. Lokalbefolkningen var også dårlige sjøfolk, og behersket ikke seiling på åpne hav. Genforskning peker også på at det var islett av folk fra den Iberiske halvøy, og andre øyer i middelhavsområdet. Vi vet samtidig at vikingene bla.a besøkte Lisboa, og befolket andre øyer ett stenkast lenger nord i Atlanteren, kanskje allerede fra 600 tallet. Flere vikingbosetninger i middelhavet, særlig på den spanske solkysten, ble bare værende der, og assimilert, selv om de muligens ga opphav til osteproduksjon og husflid, som senere ble tatt opp i den spanske kulturen. På Gran Canaria er det funnet vikinggraver, og klinger fra noe som utmerket godt kan være vikingsverd. Overvintret de der? Hvordan var det å seile nordover i september eller oktober, etter besøk i middelhavet på sommeren. Hvilken effekt hadde tradewinds på valgt reiserute den gang. Det er rimelig å anta at vikingene ikke var tjukke i hue. De snakka vel med noen som kjente en som var etterkommer av en Føniker, og en Romer, som kjente til Lykkeøyene, og kunne peke ut retningen til en perfekt overvintringshavn, 3-4 dagsreiser fra Gibraltar? 
Selv om den gemene hop der, ikke var høyreiste og blåøyde, kan det jo tenkes at det var vikingene som dro med seg folk dit, og ved senere trefninger med europeere, var en marginal andel av befolkningen, men ett slags herrefolk. De behersket jo havet, og hadde furutrær der, til reperasjon og bygging av båter? 
 

Blir kanskje en smule spekulativt, men jeg liker tanken på Grankatur for å holde gamle maritime tradisjoner i hevd. Dessuten har jo Thor Heyerdal blitt så taus med det siste, så da bruker jeg Båtplassen som sparringspartner isteden. Jeg vet Thor Heyerdahl har vært på Canariøyene, og at det finnes museer der med pyramider, og greier. Spørsmålet er om han overså det faktum at andre enn Stillehavsfarere, og pyramidebyggere med fetish for Nilensiv, også kunne være interessert i litt godt klima for gikta, i mørkeperioden her nord. Mye som taler for det….

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...