Jump to content

Alron og annet lurium i dieselen, er det lurt?

nomen

Recommended Posts

dude skrev 15 minutter siden:

meet if it is to be sold in the European Union and several other European countries.

Based on 98/70/EG it allows the blending of up to 7% fatty acid methyl ester biodiesel with 'conventional' diesel - a 7:93 mix

https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

Her står det at det ikke blandes biodiesel i avgiftsfri diesel, så mulig norge ikke er en del av "other countries" som du referer til.

Dessuten kan diesel ha betegnelsen EN 590 enten den er avgiftsfri, eller ikke.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

dude skrev 48 minutter siden:

Litt kverulant?  det kalles en emulsjon, binde sammen polare og ikke polare stoff ved hjelp av et tredje stoff.. kanskje litt kjemi også? eller om du vil, dråper i den mest fremtredende vesken, som beskrevet, eller mekansik blanding? føler du at d bidrar til noe konstruktivt i diskusjonen med slik ordkløyving?

For all del. Dette er langt fra kverulering.

Jeg påstår ikke noe annet enn det du har sagt, og imøtegår heller ikke noe av det du har sagt.

Intensjonen var å beskrive en emulsjon kontra en kjemisk blanding på en enklere og lettere forståelig måte.

Ment som en tilleggsopplysning til det du sa.

Du har helt rett i at det kalles en emulsjon, men det er en mekanisk blanding.

Ja, jeg føler at jeg bidrar med noe konstruktivt med dette.

Redigert av Jannmar (see edit history)
pipe skrev for 8 timer siden:

Tror du burde lese deg litt opp på Water injection i forbrenningsmotorer før du lager ett problem av vann som kommer inn i sylinderen med drivstoffet.

Så interessert er jeg nok ikke. Men kanskje du kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av. Det er vel mer utviklende for innholdet i tråden om du forklarer for forumets medlemmer hvordan dette henger sammen. Jeg har ikke førstehånds kjennskap til motor som har blitt ødelagt, hverken av vann i diesel eller andre årsaker. Jeg har seilbåt, 30 driftstimer og 60 liter diesel i 2021. Jeg har kun hørt at problemet med vann i drivstoff er at det koker ved lavere temperatur enn diesel, og da blir det luftbobler på steder du ikke vil ha det, og fare for sylinder/ ventilskade når vann fordamper før dieselen tenner... og da jeg ikke har tenkt å lese meg opp på emnet, så følger jeg med på båtplassen, så kanskje noen med inngående kunnskap forteller hva som egentlig skjer når man har vann løst i diesel. Men takk for tipset, det var sikkert gitt i beste mening.

nomen skrev for 8 timer siden:

https://www.drivkraftnorge.no/Drivstoff-og-energi/bensin-og-diesel/

Her står det at det ikke blandes biodiesel i avgiftsfri diesel, så mulig norge ikke er en del av "other countries" som du referer til.

Dessuten kan diesel ha betegnelsen EN 590 enten den er avgiftsfri, eller ikke.

her blandes det nok litt begreper og betegnelser.

Det står at det ikke blandes i såkalt anleggsdiesel, eller gjerne kalt mgo

når det gjelder en 590 er dette en norsk europeisk standard, som tillater innblanding av biodiesel, og det er krav om at en viss prosent av drivstoff generellt (25%) skal ha innblanding, så det er nok det her også.

at du skriver at diesel kan ha betegnelse en 590 er dette forsåvidt riktig. når det gjelder både avgiftsfri og den som er belastet med veibruksavgift. det er samme dieselen, de blander farge i den om den blir fyllt på tanker som er beregnet til avgiftsfri bruk, og ikke om det er beregnet på bruk på vei.  tror faktisk dette blandes i av sjåførene på tankbilen. et særnorsk fenomen, tror ikke det finnes i andre land.

tror nok heller ikke det leveres eget oppsett for motorene i Norge, for farga eller blank diesel eller om de skal stå i båt eller bil, slik at det er mange motorer som "får juling" av biodieselinnblanding. men, de tåler det. mener volvo penta anbefaler dette foran mgo?

Men nok om den diskusjonen. jeg ville vite om det kunne dokumenteres skade på motorer eller komponenter som direkte kan knyttes til innblandet biodiesel, eller om dette er bare vandrerhistorier som de som mener at alt går galt om man bruker andre typer oljer eller filtre osv..

Redigert av dude (see edit history)

Jeg har ikke dokumentasjon på at biodiesel skader motorer, men jeg har mange eksempler på at vann gjør det.

Og siden biodiesel, tar opp vann, og som du sier gjør at det "blander" seg med diesel. Er det jo lett å tro at det finnes havarier som indirekte skyldes bio.

De som leverer anleggsdieselen som jeg og de fleste jeg kjenner i båt/anleggsbransjen bruker, er ihvertfall fri for bio, men mulig det varierer fra leverandør til leverandør.

Uansett, vann i drivstoffsystemet er ikke bra, og må unngås.

Det er udiskutabelt spesielt når man snakker om moderne dieselmotorer.

dude skrev for 1 time siden:

Det står at det ikke blandes i såkalt anleggsdiesel, eller gjerne kalt mgo

At anleggsdiesel var det samme som marin gassolje var ukjent for meg. 

Har alltid trodd at anleggsdiesel er EN590.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 41 minutter siden:

Og det er riktig som du tror, det er ikke det samme.

MGO har alt for høyt svovelinnhold til å oppfylle EN590 kravet som er 10ppm.

Alle moderne dieselmotorer i anleggsmaskiner skal ha diesel med lavt svovelinnhold.  Ihht EN590.

Code0 skrev for 14 timer siden:

Så interessert er jeg nok ikke. Men kanskje du kan opplyse meg om hva jeg har gått glipp av. Det er vel mer utviklende for innholdet i tråden om du forklarer for forumets medlemmer hvordan dette henger sammen. Jeg har ikke førstehånds kjennskap til motor som har blitt ødelagt, hverken av vann i diesel eller andre årsaker. Jeg har seilbåt, 30 driftstimer og 60 liter diesel i 2021. Jeg har kun hørt at problemet med vann i drivstoff er at det koker ved lavere temperatur enn diesel, og da blir det luftbobler på steder du ikke vil ha det, og fare for sylinder/ ventilskade når vann fordamper før dieselen tenner... og da jeg ikke har tenkt å lese meg opp på emnet, så følger jeg med på båtplassen, så kanskje noen med inngående kunnskap forteller hva som egentlig skjer når man har vann løst i diesel. Men takk for tipset, det var sikkert gitt i beste mening.

Poenget mitt er var att man har sprøytet vann inn i innsug/sylindere på stempelmotorer siden begynnelsen av ww2 for å få høyere effekt og lavere utslipp.
Jagerflyene brukte  dette for å booste effekten under take off og hvis man havnet i dogfight.
Har blitt brukt på militærfly helt opp til nyere tid,

Mange løpsmotorer hadde dette i etter krigstiden før man gikk over til å bruke "lystgass".
Sabb 99 turbo hadde det og BMW M4 GTS som kom i 2015 har det.
BMW sier att man kan regne med å bruke opp vanntanken på 5l på 500 motortimer.
M4 GTS har 50hk og 50NM mer enn den ordinære M4 motoren pga "vann i sylinderen"

https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/5-litres-of-water-for-500-horses.html

Bosch har ett vann injection sett for ettermontering der man høyner effekten og minsker forbruket.

Så derfor tror jeg att å få litt vann i sylinderen ikke er ett problem snarere tvert i mot.
Hadde ikke el bølgen kommet tror jeg faktisk att neste trinn på stigen hadde vært att alle nye forbrenningsmotorer hadde kommet med en ekstra vanntank for å få ned utslippet.

Vann injektion i jetmotor

Redigert av pipe (see edit history)
Teerex skrev for 16 timer siden:

Nå har jeg snakket med to av dieselleverandørene her i vest for å høre om hva som er riktig. Oljeleverandøren i Bergen og Bunker oil i Ålesund. Begge får olje fra Exxon. Fikk mye informasjon om cetantall svovelinnhold, egenvekt og energiinnhold som definerer de forskjellige typer fra fyringsolje til de nyeste rene miljø/biodieselttyper. og til innblanding av biodiesel.

Om man "alltid" har trodd at anleggsdiesel var en 590 spørs på hvor lenge man definerer som "alltid"

som de sa på Bunker Oil i Ålesund. frem til og med 2018 fikk man kun mgo på deres anlegg.. etter dette ble det

bygget om slik at man fikk en 590 også. og da med biodieselinnblanding på alt til veitrafikk og uten biodisel på det som ble levert til avgiftsfrie formål/farget diesel. (som mange her har hevdet, jeg antok feil her for disse årene, beklager det) siden de nå har alle kvaliteter i egne tanker, og kan blande det som man ønsker levere på tankbil/båt. Litt annet opplegg hos Oljeleverandøren som henter olje i Skålevik, men de også har samme prinsipp mtp innblanding av biodiesel. altså Ikke innblanding av biodiesel for farget diesel i dag.

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget. Norske myndigheter krever etter som jeg forstod det mer innblanding av biodiesel enn en590, legger opp til, slik at de har strenger krav enn denne. helt opp i 25% samlet krav om innblanding. Men dette er ikke noe praktisk problem ettersom alle maskinprodusenter går god for at deres motorer takler dette drivstoffet selv om det har et visst vanninnhold gjennom emulsjon pga etanol.

Så da vet vi i alle fall hvordan ståa er, informert fra leverandør av diesel.

Redigert av dude (see edit history)

Så da er ikke MGO og diesel EN 590 det samme.

Og pr. nå er det ikke bio blandet inn i grønn diesel.

Flott at du tok kontakt med fagfolk og sjekket opp i dette @dude?

Så fra neste år av, blir det blandet bio i grønn diesel også?

Ikke bra, skal blir intr. å se om man vil se en økning av vann i drivstoff problematikk fremover.

Da utdateres også mitt argument mot å bruke "lurium" i dieselen, siden den uansett vil inneholde stoffer som "blander" vann.

Mitt prinsipp var jo å utnytte det faktum at vann og diesel ikke er blandbart, ved å skille evt. vann ut ved filtering.

Samtidig vil rengjøring av tank, og generell dieselhygiene bli desto viktigere.

nomen skrev for 6 timer siden:

Så fra neste år av, blir det blandet bio i grønn diesel også?

Ikke bra, skal blir intr. å se om man vil se en økning av vann i drivstoff problematikk fremover.

Samtidig vil rengjøring av tank, og generell dieselhygiene bli desto viktigere.

Det er riktig at det vil bli biodiesel i all diesel fra nyttår. dette er ifølge leverandørene et krav fra myndighetene. Av miljøhensyn.. 

Om det blir mer problemer med vann i drivstoff er usikkert, men tvilsomt? det går på milionvis av biler som har hatt innblanding av biodiesel allerede, på båter har det vært innblanding i alle andre land enn Norge siden vi har denne særegne veibruksavgiften og dermed farga diesel som muliggjør differensiering. Leverandøren mente denne 590 standarden, med tillatt innblanding av 7% kom i Europa allerede i 2001. 

Rengjøring og god dieselhygiene er nok nøkkelen til suksess. ikke bare for båteiere, men også tankanlegg og slike ting. kanskje har dette vært et problem nettopp pga denne farga typen kanskje har blitt fyllt på utdaterte tanker og dårlige anlegg med lite sirkulasjon før den havner i båtene våre? sjelden man hører om folk som får vann i dieselen på bilene sine, men på båter skjer det ofte. det har jeg selv også opplevd og få. og da snakker man store mengder, som ikke noen standard vil tillate, eller har tillatt, eller som heller ikke ville blitt blandet i dieselen.

nomen skrev On 25.11.2021 at 16.40:

Jeg har ikke dokumentasjon på at biodiesel skader motorer,

Tatt på husken, så var problemet den gang de innførte biodiesel at enkelte pakninger i en del motorer ikke tålte det.

Mener det var enkelte typer gummi som var utsatt og kunne løses opp i kontakt med etanol.

Fantes en oversikt over biler og motorer som tålte og ikke tålte biodiesel. Særlig eldre motorer som kunne få problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kallethekid skrev for 20 timer siden:

Det virker som om flere her i tråden blander sammen etanol, som tilsettes til bensin og biodiesel som tilsettes diesel. 

:blush: Bare å legge seg flat her.

Linker til eget innlegg fra 2005 om biodiesel. Mye er endret siden den gang. I den grad biodiesel er et problem er nok mest for eldre motorer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...