Jump to content

Alron og annet lurium i dieselen, er det lurt?


nomen

Recommended Posts

Her er de to glass med diesel og vann.

 

Det er ca 1 dl ren diesel og en spiseskje vann i hvert glass.

 

I glasset til høyre er det også tilsatt en snau teskje med Alron.

 

Begge glassene ble ristet i ca 5sek.

Som man ser så er dieselen i glasset til venstre iferd med å bli helt klar, og vannet samler seg i dråper på bunnen.

 

Glasset med Alron (det til høyre) har stått lengere, men her er fortsatt ikke dieselen klar, så det er fortsatt mye vann blandet (emulgert?) i dieselen.

 

 

Jeg skal kjøre en test ved å kjøre blandingene igjennom en vannutskiller for å se om jeg klarer å finne ett grunnlag for påstanden min om at man ikke klarer å skille ut vann fra diesel tilsatt Alron ol.

"Stay tuned"😉

 

 

20211123_202017.jpg.aa3d7e356e381ffb4e28a2eb8a746ac9.jpg

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Her blir vel blandingsforholdene litt feil, mtp på mengde vann og Alron. Hadde du hatt såå mye vann i dieselen og måtte ha i såå mye Alron,ja da har du problemer. Men hadde du hatt i én dråpe vann og én dråpe Alron, ja da hadde vi kanskje nærmet oss. Men hadde ikke vært lett å oppdage vannet i vannutskilleren.

 

Spennende uansett, da jeg alltid bruker Alron. Men jeg har sørget for at alt er tett rundt min tank, så jeg kan kun få inn vann på to måter, enten via dieselen jeg fyller, eller fra lufta som kommer inn i tanken ettersom dieselnivået synker under bruk. (kondens). Håper bare at folk ikke konkluderer ut i fra den testen du her gjør:giggle:

Link to post

Blandingsforholdet har vel lite å si for denne testen egentlig, jeg ville bare se om Alron gjør at vannet blander seg med dieselen, og dermed kommer inn i motorens brenselsystemet og påfører skader.

 

At andre velger å kjøre vannet inn i motoren sammen med dieselen fremfor å fjerne det, enten ved rengjøring av tank, eller vannutskiller får være opp til den enkelte.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
alfaalfa skrev for 2 timer siden:

-enda bedre er det vel å ikke ha i vann i dieselen? Så slipper du å ha i noe lurium.

 

Vann samler seg i bunnen av tanken og kan tappes ut, eller ligger i vannutskiller i filteret?

Nettopp, det er det som er hele poenget.

 

Et vedlikeholdt drivstoffsystem er uten vann, fordi man sørger for at vann ikke kommer inn, og man renser tanken for det som evt. måtte komme.

Vannuskilleren tar bort de små dråpene som måtte oppstå mellom hver gang tanken renses 

 

 

"Lurium" kan ikke erstatte skikkelig vedlikehold.

 

Hva folk gjør bryr jeg meg egentlig ikke om, jeg er ikke ute etter å "ha rett" 

Men jeg skal kjøpe meg bruktbåt med moderne dieselmotor om noen år, og kommer til å forhøre meg med selger om han bruker slik "lurium".

 

Gjør han det, og det står mellom flere ellers like båter, velger jeg bort "luriumbåten". 

Jeg kjøper ikke en båt hvor eieren med vilje har kjørt vann igjennom dieselsystemet🤪

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Geir Hel skrev 6 minutter siden:

Men ingen vits å teste vist du bruke blandingsforhold som er hinsides og test resultatet ditt da blir urealistisk.

zalo reklamen sier en dråpe er nok, du bruker ikke hele flaska for å bevise noe annet.

 

Jeg vet at blandingsforholdet er feil, men hva skjer med vann og diesel når man blander i riktig mengde Alron?

 

Skal ikke Alron gjøre slik at vannet blir med dieselen ut av tanken?

 

Og må man ikke da nødvendigvis blande vannet med dieselen?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

At vann i diesel ikke kan gjøre skade fordi det blander seg så bra at man ikke kan se det, er en teori jeg ikke tror på.

 

Spesielt ikke når det står om 40-50 000,- ++i utgifter til 4 nye injektorer og en spolert båtferie.

Da tar jeg heller bryderiet med å holde tanken ren ved manuell rensing.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
5 hours ago, nomen said:

Blandingsforholdet har vel lite å si for denne testen egentlig, jeg ville bare se om Alron gjør at vannet blander seg med dieselen, og dermed kommer inn i motorens brenselsystemet og påfører skader.

 

At andre velger å kjøre vannet inn i motoren sammen med dieselen fremfor å fjerne det, enten ved rengjøring av tank, eller vannutskiller får være opp til den enkelte.

 

 

Ja hva virker lettest, åpne opp og rengjør tanken eller kjøre alron :giggle:

Tvilsomt det vil skade forbrenningen, her sankker vi så små mengder, dråper ? fordelt på mangfoldige liter som blir fordelt på all diesel og forbrennet i microskopiske mengder.

 

Så håper vi jo på litt av resten av bonusen dem lover også på toppen av emulgeringen.

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post
Code0 skrev 35 minutter siden:

problemet er vel at et gram vann utvider seg 1000 ganger når det blir til damp i sylinderen, om det er emulgert eller ikke...et gram vann er en tusendels liter, så 1000 ganger utvidelse blir vel en liter det da... blir høy kompresjon av det... vil heller ha vann i vannutskiller enn i sylinder...

 

Men hvor mange gram evt. ml drivstoff sprøyter injektoren inn pr. forbrenningstakt? 

Vi snakker f.eks. 0,05 gram drivstoff for en middels stor marinedieselmotor med aktuell ytelse på f.eks på ca 150 hk v/3000 rpm.

Har du 0,1% vann utblandet i dieselen (1 dl på 100 liter diesel) så får du da altså 0,00005 gram vann i sylinderen pr. forbrenningstakt. Altså ikke så veldig mange mikrogram :smiley: 

Blir vel 50 mikrogram (1 mikrogram er 1 milliontedels gram). Forbehold om desimalfeil :giggle:

 

Utvider dette seg 1000 ganger får man et volum på 0,05 cm3 såvidt jeg kan regne meg fram til.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå er det ikke i sylinderen vannet er det største problemet, men i pumpe/dyse eller spesielt injektorer.

 

Der er det små toleranser, vi snakker tusendels millimeter.

 

Høyt trykk, gjerne opp mot 2000 bar.

 

Dyre komponenter, gjerne 8-10 000 pr. injektor.

 

Jeg vil ikke ha vann der, hverken store eller små dråper.

 

Jeg jobber med dette til daglig, og har mange ganger sett hva en "vannskvett" har gjort med moderne common rail motorer.

 

I moitt yrke som mekaniker går det ganske enkelt ikke an og argumentere for at man skal sørge for at vann blander seg med diesel slik at man kan få det inn i motoren.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Interresant forsøk. Om enn bare for å teste prinsippet enten man er enig eller uenig i fordeler/ulemper🤔

 

Noen som vet hvor mye diesel utvider seg vet forbrenning? Selve ekspansjonen er vel litt av poenget med å sette fyr på vesker i trykkammeret? 
 

Om det er noenlunde likt har det vel ikke så mye å si i selve sylinderen, men heller hva som skjer på veien dit med tanke på tæringer/korrosjon. Hva skjer med vann utsatt for common rail trykk? Blir det varmt og ekspanderer på veien mot injektorer så kan det fort bli ballade 🤭

 

Diesel tåler muligens trykket bedre? 
 

Disclaimer: jeg er ikke ekspert på kjemi eller diesel systemer.  Bare en ydmyk industrimekaniker 😇

Link to post
Code0 skrev for 6 timer siden:

problemet er vel at et gram vann utvider seg 1000 ganger når det blir til damp i sylinderen, om det er emulgert eller ikke...et gram vann er en tusendels liter, så 1000 ganger utvidelse blir vel en liter det da... blir høy kompresjon av det... vil heller ha vann i vannutskiller enn i sylinder...

Tror du burde lese deg litt opp på Water injection i forbrenningsmotorer før du lager ett problem av vann som kommer inn i sylinderen med drivstoffet.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Vann og olje er to væsker som aldri vil blande seg. Tilsettes en emulgator til disse væskene når de er samlet, vil de holde sammen ved at den væsken det er mindre av, vil fordele seg som dråper i den andre. Dette kan bare skje hvis emulgatoren inneholder en polar og en upolar del. Den polare delen (f.eks. OH-gruppe eller oksygenatom) i emulgatormolekylene vil da trekke mot de polare vannmolekylene, mens den upolare delen (hydrokarbonkjede i organiske molekyler) vil trekke mot de upolare oljemolekylene. F.eks. kan etanol brukes som emulgator for en blanding av vann og olje.  (jadda, dette er klippet ut, men stemmer nok) Et eksempel fra hjemmet er Bernaisesaus. vannet er polart mens smøret er upolart. dette lar seg ikke blande. Her er det Lecitin i egget som har den fortryllende virkning som emulgator som gjør at de likevel (tilsynelatende) lar seg blande.

 

Siden man vet at etanol igjen kan binde vann, skaper det jo muligheter for enda mer vanndråper i drivstoffet

nå er det allerede er innblandet 7% bioetanol (minst) i drivstoffet, og det skal bli oppmot 20? kan jeg ikke skjønne annet enn at det allerede har evnen til å ta opp noe vann?

 

Så var det alle disse "som har sett mange eksempler på hva innblandet vann kan gjøre i motorer".. det ble jo sagt for ti femten år siden at oppmot en million motorer ville bryte sammen om man begynte å kjøre dem på biodrivstoff. Hvor er disse motorene? kunne man for eksempel fått se et bilde av disse skadene som man har "sett så mange av"? det gjelder jo både ventiler, stempler, pumper og injektorer. Sågar rør til injektorene skal visst være nødvendig å skifte siden de blir ødelagt. har jeg hørt, men ikke sett noe dokumentasjon på. 

 

Ikke missforstå, eller øse dere opp nå. jeg konkluderer ikke med at "keiseren er naken".. bare spør forsiktig etter dokumentasjon for påstander.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

@dude Bare til info, så er det ikke biodiesel i avgiftsfri diesel,noe av grunnen til det har du selv svart på.

 

 

Det er jo dette faktum som gjør det så "dumt" å tilsette f.eks Alron i grønn diesel.

Bruker man Alron i blank diesel, spiller det mindre rolle, her er det jo allerede tilsatt biodrivstoff.

 

Og biodrivstoff har jo den "flotte" egenskapen at den er hydroskopisk🤪 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 37 minutter siden:

@dude Bare til info, så er det ikke biodiesel i avgiftsfri diesel,noe av grunnen til det har du selv svart på.

Nja... Nå sverger de mest hardbarka dieselkjennere til en 590. La oss se:

 

EN 590 is a standard published by the European Committee for Standardization that describes the physical properties that all automotive diesel fuel must meet if it is to be sold in the European Union and several other European countries.

Based on 98/70/EG it allows the blending of up to 7% fatty acid methyl ester biodiesel with 'conventional' diesel - a 7:93 mix.

Link to post
Jannmar skrev 27 minutter siden:

 

Dette kalles en mekanisk blanding, i motsetning til en kjemisk blanding.

Litt kverulant?  det kalles en emulsjon, binde sammen polare og ikke polare stoff ved hjelp av et tredje stoff.. kanskje litt kjemi også? eller om du vil, dråper i den mest fremtredende vesken, som beskrevet, eller mekansik blanding? føler du at d bidrar til noe konstruktivt i diskusjonen med slik ordkløyving?

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...