Jump to content

Garmin echomap 922xs plus valg av svinger


Cerberus

Recommended Posts

Ser på ekkolodd og synes garmin echomap 922xs plus ser lovende ut og støtter inntil 1kw.  Sjølsagt åpen for bedre alternativer. Det er sjølve lodd delen som er viktigst. Men at plotter ikkje går som sirup og muligheter ellers er sjølsagt flott. 

Men det var valget av svinger som virker til å virkelig være jungelen her. Det er et veldig utvalg og tilsvarende lite vetug informasjon å finne og la valget betyr av kan en får og ja en mister. Ja det skal fiskes i sunnmørske fjorder så god rekkevidde må til da alt bilde faller bort om man mister botn på loddet.  Men samtidig vil man gjerne sjå kvar en fisk og detalj på grunnere vatn. Men gir alle desse andre visningene av data noe gevinst mht fiske enn tradisjonell visning ? Idk 🤪 Det skal i hovedsak fiskes lange brosme kolkjeft sei torsk kveite. Opptil fleire her som trives veldig djupt.

Edit: og kan dette eller nåke tilsvarende vise loddbilde på nettbrettet også? 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lite opplysninger om båt her... Jeg har hatt 922 med både innvendig og utvendig svinger, mest fornøyd med innvendig (GT15) da jeg slipper noe som stikker ut bak båten og lager krøll. Skal du ha innvendig svinger så må båten være laget av glassfiber, har du stål eller alu så må man ha utvendig. Så er spørsmålet hvor dypt skal du ned? Min innvendige går til ca.200m, man mister noe effekt med innvendig ift utvendig. Utvendig har vanntemperatur, kanskje noen trenger det, da må utvendig benyttes. Er vel ikke så veldig mange alternativer her heller, er vel bare å velge en modell ift lommeboka, alle er vel gode.

 

 

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Glassfiber. Utvendig innvendig. Begge deler går. Er et titalls svingere å velge mellom. 200m er altfor lite. Ska helst kunne skille fiskestørrelsen/typen på 200m om mulig. Jada klart lommeboka bestemmer med før en legger 20000 i svinger så er det greit å vite kor det har hensikt å legge seg. Forskjellige svingere gir også forskjellig resultat utover dybde

Link to post
Share on other sites

Så gjennom alternativene til Garmin, må innrømme at det hadde kommet flere modeller en det jeg kjente til, jeg har erfaring med 2 modeller, den ene er GT15M, det er innvendig svinger, den er på 600 watt og skal gå ned til 579m i følge spesifikasjonene, men det er vel bare i teorien. Mener jeg hadde bra bilde ned til 200-250m. I tilleg har jeg hatt GT36, utvendig svinger på 500watt, den har i tillegg ClearVü/SideVü som jeg aldri brukte, dette systemet gikk bare ned til 120-150m, ref deres teksniske data.

 

Ser også at det finnes svingere til astronomiske priser, om de er bedre kjenner jeg ikke til.

 

Har bestilt ny båt nå med Garmin 923 med GT15M svinger, var fornøyd med den.

 

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...