Midtpinne Startet 24.November.2021 Del på Facebook Startet 24.November.2021 Jolla trenger å byttes ut, jeg må pumpe den opp hver dag nå. Så nå man handle og det er black friday og greier. Vekt er viktig, og da minst mulig. Den bør også være kortere enn 3m for å kunne henge på daviterne uten å stikke utenfor båten. Jeg fant denne på tilbud: https://www.westsystem.no/p/26309/aqua-marina-aircat-285---oppblaasbar-katamaran Selv er jeg redd de tåler veldig lite bølger i baugen. Er det noen her inne med erfaringer eller tanker rundt disse. Er de bare for gøy på flatt hav og ubrukelig ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 Zapcat er vel det du skal ha da. Etter hva jeg ser på YouTube så går de bra med 50hk… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjørkski Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 Jeg har et par gange brukt en likende gummibåt. Den er stødig, og våt hvis man ikke er forsiktig når man kjøre den. På grunn av den lave "stevn" kommer det lett vann over og inn i båten. Til gjengjeld er det lett å slepe, nesten ingen motstand. Perfekt dykkegummibåt. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 24.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2021 Zapcat er kult, men overkill. Etter hvert skal jeg bli rik og ha masse tid, da kjøper jeg en. @Bjørkski Du bekrefter vel det jeg mistenker. Det kommer lett vann inn ved litt bølger. Vi bor i nord og det er jo ofte litt bølger her. Den skal brukes hele året og vannet er rimelig kaldt midtvinters her oppe. Når jeg tenker meg om er det ganske kaldt på sommeren også. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 Hei jeg startet en lignende tråd i August! Barba (barba.no) bruker Takacat på Svalbard, Jan Mayen og Nord-Norge vintertid. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 Midtpinne skrev 16 minutter siden: Etter hvert skal jeg bli rik Hvorfor vente https://www.auksjonen.no/auksjon/Katamaran/256089 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Midtpinne Svart 24.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2021 @enslagsgjest Takacat ser jo utrolig bra ut. Ser jo at der en en på bare 17.5 kilo og 2.80 lengde. Denne har lukket baug: https://www.halvorsethfritid.no/produkt/takacatn/takacat-g/takacat-280g-2 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 enslagsgjest skrev 42 minutter siden: Hei jeg startet en lignende tråd i August! Barba (barba.no) bruker Takacat på Svalbard, Jan Mayen og Nord-Norge vintertid. Det er Barba.no sin Takacat jeg har bilde av i mitt tidligere innlegg. Seilte med Andreas til Senja og var med et par uke og se/fotografere hval. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 24.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2021 For å korrigere meg selv litt, Takacat 280G ser ut til å veie 24KG. Det er bra lett og kona sier at det er en fin julegave til meg fra henne. Denne kan handteres både av en krok med dårlig rygg og en unge på 14. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 24.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2021 Bjørkski skrev 4 minutter siden: Det er Barba.no sin Takacat jeg har bilde av i mitt tidligere innlegg. Seilte med Andreas til Senja og var med et par uke og se/fotografere hval. Jeg ser Senja fra stuevinduet, og ligger ofte ankret opp med Senja som nærmeste land. :) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.November.2021 Del på Facebook Svart 24.November.2021 (redigert) Bjørkski skrev 14 minutter siden: Det er Barba.no sin Takacat jeg har bilde av i mitt tidligere innlegg. Seilte med Andreas til Senja og var med et par uke og se/fotografere hval. Dæven det var sikkert en drømmetur. Jeg har sansen for Andreas som tar en standard Jeanneau til steder aluminiumsbåter og andre ekspedisjonsfartøy skyr. Viser at det er mulig for alle å følge drømmen uten å være millionær. Redigert 24.November.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grønnskollingen Svart 25.November.2021 Del på Facebook Svart 25.November.2021 Jeg stusser litt ved at reklamevideoen ikke viser båten i annet enn tomgangsfart. Mistenker at den har liten stivhet og at den kan suge seg fast i vannet slik jeg har erfart min gamle Zodiac med spilebunn gjøre.. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 25.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2021 Jeg tror du har rett i at den ikke er noe for fart. Vi skal ha en liten el-motor på den så farten blir lav uansett om jolla skulle tåle mer. Det som gjør at jeg tror at vi går for en Takacat 280G er vekten. Ryggen min tåler 24KG, denne skal jeg klare å få opp både på dekk og i daviterne alene uten å slite mye. Det gleder jeg meg til, måtte avbryte ferien i sommer p.g.a. et rygghall og jeg har kommet til konklusjonen at nå må jeg gjøre ting smartere enn før. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 Midtpinne skrev On 24.11.2021 at 21.47: For å korrigere meg selv litt, Takacat 280G ser ut til å veie 24KG. Det er bra lett og kona sier at det er en fin julegave til meg fra henne. Denne kan handteres både av en krok med dårlig rygg og en unge på 14. Du kan faktisk få en RIB som veier kun 31 kg. Highfield ultralight 260. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Midtpinne Svart 26.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2021 Fortego skrev for 10 timer siden: Du kan faktisk få en RIB som veier kun 31 kg. Highfield ultralight 260. Aaaahhhrrrg, den var fristende. Prisen og kiloene øker en del, men det der er mye for pengene. Ser den for 22 400,-. Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Gikk til anskaffelse av en highfield 260 i sommer og angrer ikke . Virker utrolig gjennomtenkt design med gode fester innvendig i aluen for heising opp i davider. Enkel å løfte på dekk også pga vekt . Veldig god å slepe . Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Jp62 skrev 6 minutter siden: Gikk til anskaffelse av en highfield 260 i sommer og angrer ikke . Virker utrolig gjennomtenkt design med gode fester innvendig i aluen for heising opp i davider. Enkel å løfte på dekk også pga vekt . Veldig god å slepe . Hvordan er den i mellomfart? Highfield 260 eller 290 ultralight står høyt på lista mi. Har en Maritim 270 Rib nå (tror det er kopi av Suzumar) den er grei i plan, men helt umulig på annet enn i plan og tomgang. Nesa rett opp selv med Smarttab trimflaps. Og tung å slepe. Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Henger etter en seilbåt så en 6-7 knop er max og da er den fin Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Jp62 skrev for 1 time siden: Henger etter en seilbåt så en 6-7 knop er max og da er den fin Jeg har også seilbåt. Tenkte når en kjører jolla med påhengsen, går den å kjøre i f.eks 6-8 knop uten at den har nesa i sky? Sitér dette innlegget Link to post
Jp62 Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 Har bare rodd og putret rundt , men regner med at den er som andre joller . Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 1.Desember.2021 Del på Facebook Svart 1.Desember.2021 Morten_L skrev On 27.11.2021 at 13.56: Hvordan er den i mellomfart? Highfield 260 eller 290 ultralight står høyt på lista mi. Har en Maritim 270 Rib nå (tror det er kopi av Suzumar) den er grei i plan, men helt umulig på annet enn i plan og tomgang. Nesa rett opp selv med Smarttab trimflaps. Og tung å slepe. Min 260 går greit i plan med 6 hk og en person ombord. Men merkbart mer tungdrevet enn tidligere jolle med flatere bunn med opplåsbar kjøl. Highfield har en god v-bunn i fremre parti av skroget, og regner med det er dette som gjør den noe tungdrevet. Den er godkjent med maks 6hk, men jeg ønsket å få den i plan med to stykker ombord og kjøpte i sommer en gammel totakt, tosylindret Yamaha på 8hk. Går som en kule med to stykker ombord, men alene flyr den lavt og bør håndteres med forsiktighet. Men morro da! Men tofta burde sikres. Har du for lite luft i pontongene kan denne dette av når den står i snap-on davit. Min tofte befinner seg nå på ukjent lokasjon... Det er forøvrig to alternativer for plassering av tofta, noe som er praktisk. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Morten_L Svart 1.Desember.2021 Del på Facebook Svart 1.Desember.2021 @Fortego takk for erfaringer! Junior har en 10(15hk) totakter så da må det i tilfelle bli 290. 270ribben han har nå går også som ei kule. Problemet er at den bare steiler når en gir på helt til den er i plan slik at en kan kun kjøre under 3 knop eller over 20. Samt wt jeg synes den bremser mye når vi sleper den etter seilbåten. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 Ser det har kommet enda flere katamaraner på markedet. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=242774308 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.