Jump to content

Lakkering av båtstoler


presenningen82

Recommended Posts

Hadde håpet å få båt stolene i god stand igjen i løpet av vinteren, men er litt usikker på hva man bør gjøre her. Belegget som ligger på flasser i større flak og det er i tillegg noen hakk i basen. Er det bare å høre med et lakkeringsverksted eller er det en grei jobb å utføre selv? Dessverre er jeg ikke sikker på hva materialet som er brukt her.

 

IMG_4031.jpg

IMG_4033.jpg

IMG_4035.jpg

Link to post
Share on other sites

Pass på at det er plasthylser ('kragehylser') mellom skruene og sokkelen når du skrur på plass igjen.

Syrefaste skruer og aluminium tåler begge sjøvann, men sammen vil aluminium opptre som annode.

 

Eller så må du lakkere opp igjen til neste år. 🤔

 

Jeg ville også passet på at vann som kommer inn under sokkelen har en eller flere muligheter til å komme seg ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

Pass på at det er plasthylser ('kragehylser') mellom skruene og sokkelen når du skrur på plass igjen.

Syrefaste skruer og aluminium tåler begge sjøvann, men sammen vil aluminium opptre som annode.

 

Eller så må du lakkere opp igjen til neste år. 🤔

 

Jeg ville også passet på at vann som kommer inn under sokkelen har en eller flere muligheter til å komme seg ut igjen.

Takk så mye, ja jeg mangler et par nå så skal få kjøpt nye en eller annen plass.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hei.

Vi har et bord på terrassen vi er meget fornøyd med, og der var nedre understell likt som på dine bilder. Jeg fjernet all løs maling, børstet aluminiumen ren for løst bøss for hånd. avfettet til slutt. Så kjøpte jeg hammermaling på biltema og "tappet" malingen på med en svamp. La to strøk. Det sitter som bare det etter 3-4 år. Ikke antydning til at det slipper. Bordet står alltid ute om vinteren, men kun øvre del av bordet tildekket.

 

Har også brukt dette nederst på motorblokka på motorsykkelen. Dette er er område rett bak forhjulet som får mye juling. Her måtte jeg legge på et tykt lag for å få det til å flukte med eksisterende maling. Like fint etter 2-3 år.

 

Den på vanlig boks: https://www.biltema.no/sokeside/?query=Hammerlakk

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Littavdittogdatt skrev 54 minutter siden:

Hei.

Hvordan ble resultatet etter oppussingen? 

Har selv et par stoler nå som behøver lignende vedlikehold.

 

Resultatet ble akseptabelt, jeg endte opp med å bare kjøre et par strøk hammerite rett på nedslipet stolbaser. De verste bulkene og hullene er der fortsatt men fargen holder fint og ikke noe man legger merke til. Men om man vil ha skinnende fin alu bør man nok prime osv

Link to post
Share on other sites

presenningen82 skrev for 20 timer siden:

Men om man vil ha skinnende fin alu bør man nok prime osv

 

Primeren er helst for at det skal sitte skikkelig, Hammeriten din vil nok begynne å flasse med tiden. Desverre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...