Bergen780 Startet 25.November.2021 Del på Facebook Startet 25.November.2021 Hei, har behov for ny kabel til landstrømmen på båten. Litt usikker på om det er Defa Miniplug som vil passe så ønsker å høre om noen ut fra bildet kan si hvilken plugg dette er? Har Ladix ladeanlegg ombord om det er av betydning Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 (redigert) Da er det stor sannsynlighet at det er Ladix kabel, har du sikkringsboksen med Jordfeil bryter også har funnet ut at Calix og Ladix er samme sak, Ser de bare har 15 m kabel https://www.okonomi-deler.no/catalogsearch/result/?q=Calix landstrømskabel#q=Calix landstrømskabel&idx=okonomideler_prod_default_products&p=1&is_v=1 En mulighet er å kjøpe Defa kabel og skifte ut dekskontakten til Defa og kjøpe overgang Defa/Calix https://www.okonomi-deler.no/overgang-defa-til-calix Få en elektriker til å bytte ut kabelen. Ta med kabalen til Biltema og se om de er like Motorvarmerkabel, kompatibel med Calix, 5 m 40-215............. Ser at KGK er Carlix forhandler i Norge send en mail. Mulig denne, MS 25 (25m) CEE Marin, Art.nr: 1762687 KGK Norge AS Postboks 259 Økern 0510 Oslo Besøksadresse: Strømsveien 177, 6640 Oslo Telefon: +47 22 88 46 80 E-mail: firmapost@kgk.no Web: www.kgk.no Bestillinger: www.autokatalogen.no Redigert 26.November.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 Roger jo skrev 1 time siden: Få en elektriker til å bytte ut kabelen. Hvorfor det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 index skrev 36 minutter siden: Hvorfor det? Fordi det er et plug and play system som en kan montere selv. Og reparere landstrømskablen krever elektriker og Samsvarserklæring i følge forskriften. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergen780 Svart 26.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2021 Takk for tips @Roger jo, ser ut som Calix kabel skal gjøre susen men har også sendt bilde til KGK :) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.November.2021 Del på Facebook Svart 26.November.2021 (redigert) Ladix er ut. Da jeg måtte ha ny landstrømkabel, og dessuten var lei av det puslete Ladixuttaket gikk jeg over til en slik i syrefast stål. https://www.maritim.no/ratio-inntak-for-landstrom-mp16-10-1 Jeg kappet den innvendige Ladixkabelen og koblet til det nye uttaket selv. Jeg tolker det som tillatt tilkobling av støpsel (Det er kanske å trekke det litt langt, men er i tifelle ikke det mest ulovlige jeg har gjort når det gjelder sånt). Og da kunne jeg handle ny og lang kvalitetskabel https://www.maritim.no/ratio-landstromkabel-p16-3x2-5mm-gul Til slutt: Er det mange her som kan fremvise samsvarserklæring for det elektriske anlegget ombord . . . ? Redigert 26.November.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Roger jo skrev for 14 timer siden: Fordi det er et plug and play system som en kan montere selv. Og reparere landstrømskablen krever elektriker og Samsvarserklæring i følge forskriften. Men her var det ikke snakk om å reparere, kun om å kjøpe ny kabel? Man bør ikke engasjere elektriker i utide synes jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen780 Svart 27.November.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2021 index skrev for 6 timer siden: Men her var det ikke snakk om å reparere, kun om å kjøpe ny kabel? Man bør ikke engasjere elektriker i utide synes jeg. Stemmer det, kun å kjøpe ny kabel :) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Jeg kjøpte her sist: https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Landstrømkabel-MS-25meter-3x15mm-CEE-Svart-(calix)/451410 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 arnearmoa skrev 1 time siden: Jeg kjøpte her sist: Med lite strømforbruk er 1,5 mm² 10A nok. standard er 2,5 mm² 16A til info. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
NilsPils Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 index skrev for 8 timer siden: Man bør ikke engasjere elektriker i utide synes jeg. Kan ikke bli mer enig . . Jeg fikk ellers ikke no svar på dette : NilsPils skrev for 21 timer siden: Er det mange her som kan fremvise samsvarserklæring for det elektriske anlegget ombord . . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Jeg ville ha gjort som @NilsPils, Men brukt disse komponentene, grunnet prisen. Godkjent kabel, og alt IP 67. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 Jannmar skrev 17 minutter siden: Jeg ville ha gjort som @NilsPils, Men brukt disse komponentene, grunnet prisen. Du sparer penger, men jeg falt for det fine innfeldte inntaket i syrefast stål. Det finnes tilsvarende og rimeligere utgave i plast, men jeg godtar ikke plastdetaljer på båten og er svak for bling . . Og så fikk det inntaket også en teakplate for å holde stilen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 NilsPils skrev for 2 timer siden: Du sparer penger, men jeg falt for det fine innfeldte inntaket i syrefast stål. Det finnes tilsvarende og rimeligere utgave i plast, men jeg godtar ikke plastdetaljer på båten og er svak for bling . . Og så fikk det inntaket også en teakplate for å holde stilen . . . Ja, jeg synes også det er lekkert det inntaket og monteringen du har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.November.2021 Del på Facebook Svart 27.November.2021 NilsPils skrev On 26.11.2021 at 13.17: Er det mange her som kan fremvise samsvarserklæring for det elektriske anlegget ombord . . . ? Ja for 220 V det fulgte med Ladix pakka. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jernbåten Svart 28.November.2021 Del på Facebook Svart 28.November.2021 NilsPils skrev On 11/26/2021 at 13.17: Til slutt: Er det mange her som kan fremvise samsvarserklæring for det elektriske anlegget ombord . . . ? Her er 1 som kan fremlegge samsvarserklæring (Bravida). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.