Jump to content

Hva må jeg gjøre for å bore i rustfritt?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har noen stoppskiver i rustfritt (se bildet) med et 8,4mm hull i (skal brukes som mothold når jeg monterer ny (pent brukt) pulpitt. Jeg må borre opp hullene til 10mm for å passe til boltene på pulpitten. Kjøpte metallbor og trodde det skulle være en grei skuring. Men det er tydeligvis vanskeligere enn jeg trodde. Hva gjør jeg galt, hva kan jeg gjøre??? 

1268579378_borringavstoppskivem.metallbor.jpg.e3f1cd46db4790b67bb7b31a362ee50f.jpg

jeg tørker ut på land....!

Bjørkski skrev 14 minutter siden:

Gi boret (og skiven) lidt olje før og mens du bore.

Timmeeh skrev 10 minutter siden:

Her er det lav fart og høyt press som er nøkkelord. Har du kjørt på med høy fart er sikkert boret ukvass allerede. 

sett skiva godt fast og kvess bor/ny bor. Med olje ja!

Takker for svar - olje (holder det med vanlig motorolje? F.eks sånn som jeg bruker på 2t påhengeren min?) skal bli, og lav fart :thumbsup: :wink: Takker 

Redigert av altera mulier (see edit history)

Timmeeh skrev 7 minutter siden:

Her er det lav fart og høyt press som er nøkkelord. Har du kjørt på med høy fart er sikkert boret ukvass allerede. 

sett skiva godt fast og kvess bor/ny bor. Med olje ja!

Der har du fasiten. Med lav fart vil jeg si maks 150 omd/min på et 10 mm bor. Og bruk så stort press på boret at det skjærer fra første stund. 

Olevine skrev 2 minutter siden:

Der har du fasiten. Med lav fart vil jeg si maks 150 omd/min på et 10 mm bor. Og bruk så stort press på boret at det skjærer fra første stund. 

Jeg har bare min DeWALT DCD780 type 10 bor/skrutrekker til å borre med :nonod: det blir vanskelig å kjøre med eksakt 150 rpm. Jeg har nok allerede kjørt med for stor fart (og uten olje som jeg ble tipset på over her), så 10mm borret er kanskje uskarpt allerede, men heldigvis kjøpte jeg også et 11mm bor av samme type. Får prøve det :wink:

Jeg pleier lage skjæreolja selv (etter oppskrift fra motormekanikeren der jeg var lærling), en del vanlig smørelje/motorolje, en del vann og et par dråper med Zalo oppi ei ketsjupflaske, ristes før bruk. Da både smøres og kjøles kuttstedet. Der man skal utvide et hull påføres belastningen på boret kun i ytterkant av skjærene, derfor er det særdeles viktig med god smøring, jevnt press og lavt turtall for å unngå at man skjemmer boret med en gang.

Hvis du ikke har tålmodighet nok til å vente til mandag og har Dremel kan du også utvide hullene med en slik, om det ikke er for mange hull det er snakk om. Forutsetter selvsagt at skivene settes skikkelig fast før fresing, du vil ikke at ei skive skal løsne om fresestålet setter seg. Selv bruker jeg da slike wolframkarbidfreser som tåler en del før de blir slitt. Effektivt og greit:thumbsup:

82DD1AA4-A4CC-40F1-9704-287A447AF6CD.jpeg

Du må bruke borestativ eller benkboremaskin hvis det skal bli effektivt.

Men nye skiver er nok det enkleste :smiley: Men ser at du vil ha 40 mm utvendig, det blir jo litt spesial ja.

Biltema har ikke det: nr 19-133 25ST RUSTFRIE SKIVER 10.5X20

Så det du trenger er båtskive M10 hos Clas Ohlson https://www.clasohlson.com/no/p/11-1130-105

Den er riktignok bare 30 mm men det holder vel.

Jula har samme skive https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/rustfrie-skruer/skiver/batskiver-316000/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 14 minutter siden:

Så det du trenger er båtskive M10 hos Clas Ohlson https://www.clasohlson.com/no/p/11-1130-105

Den er riktignok bare 30 mm men det holder vel.

Jula har samme skive https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/rustfrie-skruer/skiver/batskiver-316000/

Takker :wink: dette var skikkelig matnyttig, det blir en tur til CO eller Jula til mandag :thumbsup: Takker :wink:

Alltid noen som skal ødelegge med for gode råd.
TS hadde nesten fått seg en ny søylebormaskin men ende opp med en eske skiver...slik blir det ikke ett skikkelig hjemme verksted av.

Heldigvis spurte jeg ingen om råd på nett om fredagen da jeg skulle montere nye TPMS ventiler.
Egentlig var "master" planen å dra 4nm på frihånd men skjønte fort att det var nærmest umulig for meg når det ligger en gummi tetningsring mot anleggsflaten.
Da ble det ny 1/4 momentnøkkel.
Slikt blir det hjemme verksted av. 

Redigert av pipe (see edit history)

Den med mest verktøy vinner :giggle:

Borestativ, benkboremaskin/søyleboremaskin må man nesten ha. Aner ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten.

Har riktignok brukt et gammelt med veldig godt AEG borestativ (for drill) mesteparten av livet. Med god maskinskrustikke til. 

Og nå får man jo kinamaskiner veldig billig da, hvis man ikke har proffkrav.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Krimart skrev 12 minutter siden:

Uansett hvilket type verktøy du velger så prøv å finne en type som egner seg for rustfritt. vanlige belagte HSS (High Speed Steel) egner seg dårlig, du bør ha Hardmetall (HM) dvs sintret wolframcarbid. 

Nå har du tatt litt mye Møllers tran Krimart ? 

Jeg bruker aldri noe annet enn HSS bor i rustfritt, ikke noe problem. Det er andre faktorer som spiller inn. Eksempler er skjærehastighet, kjøling/smøring, ujevn eller feil mating, oppspenning mm. En annen ting er at når man borer i så tynt gods har boret en tendens til å hugge når man er nesten gjennom. Trikset er da å slippe litt opp på matetrykket rett før man er gjennom. 

Det blir også nevnt over her at man skal ha lav fart og høy mating. Lav fart er viktig, men når det allerede er et hull i skiva må man ikke mate for hardt. Men hardt nok til at man skjærer lange jevne spon. 150 omdreininger er nevnt. Det vil fungere, men er kanskje i laveste laget.

Komodo skrev 1 time siden:

Nå har du tatt litt mye Møllers tran Krimart ? 

Jeg bruker aldri noe annet enn HSS bor i rustfritt, ikke noe problem. Det er andre faktorer som spiller inn. Eksempler er skjærehastighet, kjøling/smøring, ujevn eller feil mating, oppspenning mm. En annen ting er at når man borer i så tynt gods har boret en tendens til å hugge når man er nesten gjennom. Trikset er da å slippe litt opp på matetrykket rett før man er gjennom.

Det blir også nevnt over her at man skal ha lav fart og høy mating. Lav fart er viktig, men når det allerede er et hull i skiva må man ikke mate for hardt. Men hardt nok til at man skjærer lange jevne spon. 150 omdreininger er nevnt. Det vil fungere, men er kanskje i laveste laget.

Vel, HM er garantert bedre enn HSS m.h.t. verktøyslitasje, det er uansett best å spørre etter et bor som egner seg for rustfritt. M.h.t fart mener du sikkert skjærehastighet som er produktet av omdreininger, pi og diameter på boret/fresen Vc = n X pi X D (m.a.o. større diameter, mindre omdreininger for samme skjærehastighet)  Høy mating mener du høy kraft? Matehastigheten (om man kan sette den) bør vel også være lav. 

Krimart skrev for 3 timer siden:

Vel, HM er garantert bedre enn HSS m.h.t. verktøyslitasje,

Vel, det kommer an på det da. Har du ikke stabile nok forhold er det stikk motsatt. Å bruke HM-bor i en håndholdt drill er bare tull, i en passe stabil/ustabil benkeboremaskin tvilsomt. Jeg ville ikke gjort det.

Men jeg skulle klart å bore opp hullene med en håndholdt drill med et HSS-bor og skiva spent godt fast. 

Vel, HM er garantert bedre enn HSS m.h.t. verktøyslitasje,

Hardmetall er bedre enn high-speed på mange måter, men ikke alltid. Det jeg imidlertid reagerte på var at du fraråder å bruke HSS for å bore i rustfritt, det er det ingen grunn til å gjøre. 

M.h.t fart mener du sikkert skjærehastighet som er produktet av omdreininger, pi og diameter på boret/fresen Vc = n X pi X D (m.a.o. større diameter, mindre omdreininger for samme skjærehastighet)

Ja, snakker da om skjærehastighet, noe jeg også nevnte tidligere i innlegget. For de som er bevandret i fysikk, men ikke i maskinering, kan man kalle det periferihastighet. I dagligtale er det vanlig å bare si fart. 

Høy mating mener du høy kraft? Matehastigheten (om man kan sette den) bør vel også være lav. 

Med mating menes egentlig matehastighet, men når man borer for hånd med en drill må man jo bare regulere hvor hardt man dytter på for å få passelig mating. Det er matehastigheten som bestemmer hvor tykk spon man avvirker. Når man borer ut ei slik skive skal det kveile seg ut lange tynne spon, det tyder på at man klarer å holde jevn hastighet og mating. På ei skive som har et hull på 8mm og skal bores opp til 10 er det veldig lite materiale som skal avvirkes. Det er ikke rare presset man skal legge på drillen da. Kunsten er egentlig å klare å kjøre sakte nok, samt å unngå at boret hugger når det går gjennom.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hardmetall er bedre enn high-speed på mange måter, men ikke alltid. Det jeg imidlertid reagerte på var at du fraråder å bruke HSS for å bore i rustfritt, det er det ingen grunn til å gjøre. 

Ja, snakker da om skjærehastighet, noe jeg også nevnte tidligere i innlegget. For de som er bevandret i fysikk, men ikke i maskinering, kan man kalle det periferihastighet. I dagligtale er det vanlig å bare si fart. 

Med mating menes egentlig matehastighet, men når man borer for hånd med en drill må man jo bare regulere hvor hardt man dytter på for å få passelig mating. Det er matehastigheten som bestemmer hvor tykk spon man avvirker. Når man borer ut ei slik skive skal det kveile seg ut lange tynne spon, det tyder på at man klarer å holde jevn hastighet og mating. På ei skive som har et hull på 8mm og skal bores opp til 10 er det veldig lite materiale som skal avvirkes. Det er ikke rare presset man skal legge på drillen da. Kunsten er egentlig å klare å kjøre sakte nok, samt å unngå at boret hugger når det går gjennom.

Nesten helt enig her, men matingen styres av vinkelen på selve skjæret på borret og omdreiningshastigheten på dette Det finnes helt egne bor for rustfritt f.eks hos Bauhaus ( Sagt på en annen måte. Disse bordene fjerner mindre masse fra en plate for hver omdreining)

https://www.bauhaus.no/bor-craftomat-hss-co-10mm

Merk at skjæret på borret er flatere enn på et standard HSS bor. Har spurt på Biltema og de har ikke dette i sitt sortiment. Jula forsto ikke hva jeg snakket om, men alle seriøse vertøyforhandlere har det.

Redigert av JRK (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...