Jump to content

Hvilken type slange til hydrauliske trimplan?

HiWard

Recommended Posts

Slangene på mine Instatrim trimplan er morkne og modne for utskifting. Jeg mener dette er OD 1/2" (12-13mm) og ID 5/16" (8mm). Trykket vet jeg ikke, men 2000lbs/in2 er oppgitt på en nettside jeg fant, som tilsvarer ca 140bar.

Dette er da spek på slangene, så er spørsmålet hvor man finner slikt til en grei penge? Trenger vel max 4m til sammen, men jeg vet ingenting om hva slags slange jeg skal ha, materiale, armering osv. Dette skal jo delvis stå under vann. Noen som har råd å komme med?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ville tatt turen til Hydroscand eller Tess. Ta med gammel slange til dem. Ta bilder av alle koplinger, men beste er å ta med slange med koplinger på. De vet hva som skal til av type slange og koplinger. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Jeg ville tatt turen til Hydroscand eller Tess. Ta med gammel slange til dem. Ta bilder av alle koplinger, men beste er å ta med slange med koplinger på. De vet hva som skal til av type slange og koplinger. 

Ja, det er en mulighet, men båten ligger for tiden en halvtime hjemmefra og både Tess og Hydroscand stenger før jeg er ferdig med arbeidsdagen. Tenkte bare at noen kanskje kunne peke meg i riktig retning ift materiale, med/uten armering etc. Kan jeg bruke bremseslange feks?

stian22i skrev for 10 timer siden:

Hei. Husk at slangen har et spreng trykk på 2000psi men et arbeidstrykk på 400psi. 5/16 skal være rett. Så bare kjøp en hydraulikkslange med ca disse egenskapene så blir det bra?

Ok, takk for innspill. Hva med stålarmering ift at dette delvis står under vann? Finnes det andre typer armering i og med at det ikke er allverdens trykk vi snakker om her?

HiWard skrev 49 minutter siden:

Ok, takk for innspill. Hva med stålarmering ift at dette delvis står under vann? Finnes det andre typer armering i og med at det ikke er allverdens trykk vi snakker om her?

Stålarmerte slanger ruster, og er ikke optimalt. Vi bruker disse på dykkerutstyr (hydraulikk) og de skiftes jevnlig for å unngå at de sprekker. Finnes det ikke plastrør? Eller fiberarmerte slanger slik til hydraulisk styring? Ville sjekket hva som er der fra før, og funnet tilsvarende… ikke sikkert det trenger å tåle 140 bar, jeg mener jeg har plastslanger i min.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...