Jump to content

Kva for ei fugemasse er best under vatn

Cerberus

Recommended Posts

Hva som er best aner jeg ikke, men Tec7 og Biltema Multibond fungerer fint under vann. De kan også brukes rett før båten sjøsettes. 

Når det gjelder gjennomføringer har jeg inntrykk at noen sverger til myk fuge/ limemasse mens andre liker å støpe dem fast. 

Følger tråden for innspill.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

HiWard skrev 1 time siden:

Jeg går for 291i når jeg skal bytte til våren

Blir ikke fugemasse til å feste/tette gjennomføringer (av typen Trudesign/kompositt) i skroget nesten å gjøre jobben litt halvveis? Hvorfor ikke bare støpe fast med fortykket epoksy, slik at gjennomføringene blir en integrert del av skroget? Fugemasse (uansett type) er mindre glad i aggressivt saltvann enn epoksy?

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Blir ikke fugemasse til å feste/tette gjennomføringer (av typen Trudesign/kompositt) i skroget nesten å gjøre jobben litt halvveis? Hvorfor ikke bare støpe fast med fortykket epoksy, slik at gjennomføringene blir en integrert del av skroget? Fugemasse (uansett type) er mindre glad i aggressivt saltvann enn epoksy?

Jeg har ingen kompetanse på dette og er således prisgitt produsentenes anbefalinger. At det finnes flere måter å løse dette på overrasker meg ikke, men jeg er ikke i stand til å vurdere om den ene løsningen er bedre enn den andre. Da er det fint med et forum hvor det finnes folk med mer peiling (på det meste) enn meg selv.

Trudesign lister opp følgende produkter som feste-/tetningsmiddel for sine skroggjennomføringer:

3M Marine Adhesive Sealant Fast Cure 5200

SIKAFLEX 291i Marine Sealant

SIKAFLEX 591

Bostik 920 Marine Sealant

West System (or similar) two-pot epoxy that mixes to a paste

Sistnevnte er vel det du foreslår @Hakkannen Det nevnes ikke om en løsning er å foretrekke over andre og da gjør nok folk flest slik som meg og velger det enkleste.

Hele installasjonsmanualen kan leses her:

https://trudesignplastics-com.s3.amazonaws.com/questions/documents/11/83a2b2863b56b581c33276e99ba29f86.pdf

Så må jeg bare beklage til @Cerberus om jeg kapret tråden hans med skroggjennomføringene mine.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Da jeg jobbet på Windy brukte vi Simsons. De selger denne på Maritim bl.a.

https://www.maritim.no/simson-konstruksjonslim-290ml-brun

Den er veldig fin å jobbe med, limer godt og er fleksibel.

Det som er viktig i forbindelse med montering av skroggjennomføringer er å sørge for at innsiden av skroget er parallelt med utsiden, slik at flensen på skroggjennomføringen og mutteren på innsiden klemmer jevnt og flatt mot skroget. Vi måtte ofte slipe litt på innsiden så det ble flatt og parallelt. Ha på godt med fugemsse så det tyter litt ut, både på innside og utside. Det er veldig enkelt å fjerne overskuddet med f.eks wipes/våtservietter før det herder. Alternativt vente til det er herdet, og fjerne det mekanisk med kniv og/eller huggjern.

Redigert av Rytteren (see edit history)
HiWard skrev for 8 timer siden:

West System (or similar) two-pot epoxy that mixes to a paste

Sistnevnte er vel det du foreslår @Hakkannen Det nevnes ikke om en løsning er å foretrekke over andre og da gjør nok folk flest slik som meg og velger det enkleste.

Det stemmer, det er sistnevnte jeg foreslår. Jeg skiftet ut alle gjennomføringene for 5-6 år siden til Trudesign og ble da anbefalt (både av forhandler og via Trudesign sine nettsider den gangen) å bruke fortykket epoksy framfor fugemasse.

Litt av argumentene for epoksy framfor fugemasse er at saltvann er aggressivt/korrosivt og dermed kan påvirke fugemassen i negativ retning over tid. I tillegg limer epoksy til Trudesign, mens fugemassen fungerer mer som en pakning, den limer altså ikke skikkelig i forhold til epoksyen. Derfor rengjorde jeg godt etter de gamle gjennomføringene og støpte de nye med WestSystems G-Flex, en fortykket epoksy. Disse blir da (i følge Trudesign) til en integrert del av skroget og trenger dermed ikke levnes en tanke mer i min tid. Ventilene skrudde jeg fast med tettemiddelet Loctite 5331 (for plastgjenger) på gjengene, da Trudesign også anbefalte denne (blant andre). Ikke en eneste dråpe lekkasje, skiftet vel 11-12 gjennomføringer tenker jeg.

Frustrerende når det er så mange produkter som blir anbefalt, kan være vanskelig å velge:lol: Landet på denne metoden da jeg tenker at gjennomføringer og ventiler er noe som bare skal fungere og ikke brukes videre tanke på. Bronse har vist seg å være holdbart, men messing (vanligere) har vist seg å ha begrenset levetid. Tiden vil jo vise hvor bra Trudesign egentlig er, men tviler sterkt på at det blir noe behov for å ta ut gjennomføringene igjen for å feste dem på nytt. Sier med dette ikke at Sika og andre fugemasser ikke vil fungere, men synes jobben med epoksyen var såpass grei og enkel, like enkelt som å bruke fugemasse, så holder det bedre (som det blir antydet) er dette i alle fall et stort pluss for min del :yesnod: 

Jeg hadde følt meg tryggere med en elastisk fugemasse enn med en stiv forbindelse som epoxy gir. Men Trudesign vet vel hva de snakker om, tenker jeg. Da jeg skiftet gjernnomføringer på min forrige båt hadde de gamle hjemmelagde pakninger av gummi, og selv disse hadde holdt tett i noen titalls år. Så det skal ikke all verden til for å få det tett egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...