Jump to content

Tette langsgående sprekker i klinkbygget båt.


Luna III

Recommended Posts

 

 

+Da er Knært'n, som min første trebåt heter, pakket inn for vinteren. Som tidligere nevnt i innlegg så fant jeg noen sprekker som jeg fikk vite her på BP at ikke var noe problem.+ Jeg har tenkt å bruke Hempel Proof 10 i disse og andre tenkelige og utenkelige steder det kan lekke litt. Jeg har også tenkt å bruke blyplater utenpå på de verste sprekkene, men så leste jeg ett sted at noen brukte en form for duk under blyplata. Hva slags duk benyttes?  Og evt hvor får man tak i det? Kan jo ikke gjøre dette nå, men jeg antar at det er flere enn meg som bruker vinterdvalen til planlegging av vårpussen. Jeg har forresten fått gjort en bra jobb innvendig også. Skrapt, pusset, støvsugd og vasket under dørken og fått sikret blylodda så de ikke slingrer rundt. Det var lagt dørk av teakplater med nater i båten også, men disse var i fire store deler så man måtte demontere stolene for å komme til under. Sånn kan jeg jo ikke ha det, så disse ble delt opp i passende deler og sikret for å ligge rolig med sentrumstapper i bærebjelkene og tapphull under platene. Motorkassa var veldig fin og solid, men så tung at man nesten løftet brokk på seg hver gang den skulle av og det måtte den for å kunne benytte sveivestart hvis det skulle være nødvendig. Sånn ville jeg ikke ha det, så jeg kuttet den i første skjøt mellom bordgangene bakesrt på kassa. Monterte to sentrumstapper som styring og to lukelåser på sidene. Dermed kan jeg bare løsne bakre vegg og skyve motorkassa fremover ved mer inspeksjoner av motor og div. Prøver å legge ved en litt dårlig video av resultatet. Gleder meg til våren og første tur etter trutning.  ;) Videoen av motorkassa var visst for stor til å legges inn her, men den finnes på Sabbmotorens venner på Facebook.

 

CKLI8574.JPG

IMG_3079.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg har med suksess boret hull i endene av sprekk, og frest opp med stikksag. Deretter spikket fliser som passet inni sprekk (gjerne så den stikker ut på begge sider). Så kjøper du deg epoksy resin

 

https://www.westsystem.no/p/11317/resin

 

blander, smører inn sprekk og flis, så legger du i flisa og sørger for å fylle godt i. Lar dette herde, for så å skjære vekk overflødig flis og pusse ned overflødig epoksy. Dette blir kjempegreier! 
 

jeg mener å huske jeg brukte 404 også for ekstra styrke. 
 

https://www.westsystem.no/p/11345/404-high-density

 

langsom herder kan være en fordel. Har kun erfaring med denne da jeg hadde mange sprekker og tok alt i en smell. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 19 minutter siden:

Jeg har med suksess boret hull i endene av sprekk, og frest opp med stikksag. Deretter spikket fliser som passet inni sprekk (gjerne så den stikker ut på begge sider). Så kjøper du deg epoksy resin

 

https://www.westsystem.no/p/11317/resin

 

blander, smører inn sprekk og flis, så legger du i flisa og sørger for å fylle godt i. Lar dette herde, for så å skjære vekk overflødig flis og pusse ned overflødig epoksy. Dette blir kjempegreier! 
 

jeg mener å huske jeg brukte 404 også for ekstra styrke. 
 

https://www.westsystem.no/p/11345/404-high-density

 

langsom herder kan være en fordel. Har kun erfaring med denne da jeg hadde mange sprekker og tok alt i en smell. 

Jeg går ut i fra at du da bruker samme materialet(furu), men er litt skeptisk til epoxy i oljet treverk. Dessuten, hva sker ved trutning? Ikke fare for at det sprekker mere/lengre sprekk? Frese opp med stikksag? Ikke el- rotterumpe? Kanskje epoxylim gjør samme nytte? Trekker jo ikke vann heller.

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 16 minutter siden:

Jeg går ut i fra at du da bruker samme materialet(furu), men er litt skeptisk til epoxy i oljet treverk. Dessuten, hva sker ved trutning? Ikke fare for at det sprekker mere/lengre sprekk?

Jeg er ikke 100% sikker men spissbåten var nok i furu ja, og den ble tett og fin. Epoksyen skal visstnok trekke inn i trefibrene og bli en god forbindelse. Jeg ble tipset av en trebåtmann så antar dette er blitt vanlig praksis (i moderne tid), men du kan jo alltids ringe westsystem og høre. Evt vente på mer tilbakemeldinger her. :thumbsup:
 

edit: ang trutning og sprekk, poenget med å bore endene av sprekken er for å ta spennet av den og hindre det sprekker videre. Ingen garanti men?

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har fått kyndig tips. Det går vel å bruke el-rotterumpe?  Jeg har ett sprukket bord som har buet seg litt også. Lurte på å sette inn skruer for å presse det tilbake. Buen passerer to spanter som jeg kan skru i, men er litt i tvil om dette er bra. Jeg er ganske "grønn" når det gjelder trebåt.

Link to post
Share on other sites

For noen som aldri har skiftet et bord i en trebåt er det jo mye enklere med en epoksy reparasjon. så fremst det ikke er råte i treverket er det jo bare å tette dette, det er ingen snarvei/jallaløsning. Er jo bare å søke litt så ser man jo at dette er utprøvd.
 

https://www.westsystem.no/a/59/tett-en-sprekk-med-west-system-epoxy

Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 1 time siden:

Jeg får se om jeg orker å legge så mye arbeid i det. Ser hvor tett jeg får det med "nødløsninger/proof" i første omgang. Kanskje ved neste landsetting neste høst. Jeg har jo ikke hatt den på vannet ennå. 

Har du ikke hatt den på vannet enda? Utrolig hvor mye som ordner seg bare den får trutne ordentlig. Kommer sikkert flere på banen her etterhvert også. 
 

for å ta hele historien: jeg arvet en gammel spissbåt, jeg var bare et barn og således ingen interesse for denne slags type båt, så den lå lagret tørt på en brygge og tørker ut og får noen sprekker. Gutten vokser til og innser hva han eier, tar den hjem og steller den og hiver den på sjøen. Båten trutner, og blir brukende. Men de verste sprekkene ble liksom ikke 100% tette, dermed ble de reparert med epoksy. Etter det ble resultatet bra. Så jeg ville hatt båten på sjøen og sett hva du får ordnet med sjøvann først. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 6 timer siden:

Ja ja du om det. Men det bordet er jo helt ødelagt. Og det må vel være mye mindre arbeide å skifte det en og lage til et lappverk får å få den tett.

Det er ikke sprukket ut til endene. Langt i fra. Så derfor prøver jeg med litt "lappverk" først.  

Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 1 time siden:

Det er ikke sprukket ut til endene. Langt i fra. Så derfor prøver jeg med litt "lappverk" først.  

 

Enig i den vurderingen. En slik reparasjon vil sprenge mindre på skroget enn epoxyløsningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 48 minutter siden:

Men er det ingen som vet hva slags duk noen bruker under evt blyplate?

Vil tro en form for asfaltfilt. Men, det er like greit å bruke Hempel Proof 10, Farm eller annet asfaltlignende kitt som ikke herder direkte på treet. Fyll opp sprekken, skrap av diagonalt begge retninger slik at du får kittet til å feste seg skikkelig til veggene i sprekken. Så legger du ei god remse med kitt oppå sprekken, klipper til en passende blylapp (kan fint ha en overlapping et par cm ut fra sprekken), denne klistres på og du kan massere blylappen med en hammer slik at kittet fester seg skikkelig under hele blylappen. Det gjør ingenting om det tyter asfaltkitt ut på sidene under/etter masseringen, men prøv å få selve blylappen så tett som mulig inn til treet. Festes så med kobbertacks med 3-5cm avstand mellom hver slik at blylappen holdes på plass selv med vann strømmende over. 

CB6FBED0-7FD1-4C37-8931-3AAAB8DE04F0.png.abbedcd80ebe6983e8b952b636066158.png.3b7b39c68888014c7a450cfa5e7ac060.png

Link to post
Share on other sites

Ett alternativ til Farm er ‘Ettan’

https://www.seasea.no/ettan-mörk-200-g

 

Du skall absolutt prøve å tette sprekken med Farm/Ettan med eller uten bly innen du ev skifter bord.

(skifte bord er den siste løsningen under vannlinjen)

prøv med dette første sesongen

blir det ikke tett skulle jeg prøvt med epoxy !

Jeg ville ikke brukt kaninpikk (stikksag!) rense heller for hånd,

med ett tynt sagblad, type baufilblad.

Ønsker du prøve med bare epoxy, så ville jeg prøvt med en

Epoxy som er fleksibel, da den herdet, type NM Spackel elastic 705

http://www.nilsmalmgren.se/Laddas/NM_S_Batbroschyr.pdf
den epoxyn blir ca like hard som gummit i ett bildekk, da den herdet !

ønsker du laminere inn friskt tre, så ville jeg brukt en håndoverfres,

du spiker (tynne spiker!) opp en styrelist, stiller håndoverfresen på bordets tykkelse, slik risikerer du ikke å skade spant eller annet inne i båten. Sen laminerer du inn treet, med overmål, som du seinere høvler og sliper ned mot bordet.

har også sett de som bruker 45gr fresestål, slik att de får en 90gr fresespor, og laminerer inn en 4-kant list, som seinere høvles i bordet til 3-kant !

 

funker inget av dette, da skulle jeg skiftet bord !:smiley:

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar Hakkannen og Gunga Din. Jeg prøver med Proof og evt blylapp der jeg synes det behøves. Tenker å gå over alle bordganger. Bytte noen nagler og bruke Proof der også. Litt vanndusjing utvendig og innvendig før utsett da så må det vel bli bra tenker jeg. Tenkte også å montere to nye lensepumper på forskjellige nivåer med separate sikringer. Den sakk for tidligere eier, men tror jeg fant årsaken. 4 nagler i ett bord som hadde strekt seg. Så der var det stor glippe og den trutner jo ikke mye. 

Link to post
Share on other sites

Luna III skrev for 1 time siden:

Litt vanndusjing utvendig og innvendig før utsett da så må det vel bli bra tenker jeg.

 

Legg filler innvendig, fra bunn og opp mot vannlinjen. Hold de fuktige minst en, helst to, uker før sjøsetting. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvor lang er egentlig sprekken? Ser ikke ut som mer enn max 50-60 centimeter for meg? Jeg ville satt maskeringstape på innsiden, fylt sprekken med Proof/Farm og satt på en liten blyremse. Om du vil ha tøy under kan du bruke f.eks sekkestrie. Dynk den godt med tjære og spikre blyremsen tett med små koppertacks. 

 

Jeg har sett verre sprekker enn dette som har trutnet fint. Men ta en skikkelig saumfaring, nagler som har strekt seg eller er rustet av er et mye større problem enn sprekkene. Om du slår på naglene med mothold på baksiden merker du fort hvilke som har mistet styrken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Hvor lang er egentlig sprekken? Ser ikke ut som mer enn max 50-60 centimeter for meg? Jeg ville satt maskeringstape på innsiden, fylt sprekken med Proof/Farm og satt på en liten blyremse. Om du vil ha tøy under kan du bruke f.eks sekkestrie. Dynk den godt med tjære og spikre blyremsen tett med små koppertacks. 

 

Jeg har sett verre sprekker enn dette som har trutnet fint. Men ta en skikkelig saumfaring, nagler som har strekt seg eller er rustet av er et mye større problem enn sprekkene. Om du slår på naglene med mothold på baksiden merker du fort hvilke som har mistet styrken. 

Jeg får se til våren. Båten står ute under presenning så det er litt kaldt nå.  ;) Så får jeg prøve meg fram om jeg lærer etterhvert å høre om noen nagler er litt slappe. De jeg har funnet hittil er pga at jeg ser glipper mellom bordgangene så de skal jeg bytte. Sprekkene, det er to som er mest prekære, er ca 50cm og 80 cm lange. Prøver nok med proof og blyplater. Ang lensepumper. Hva anbefales? Impellerpumpe eller skovlhjulpumpe?

Link to post
Share on other sites

Luna III skrev 25 minutter siden:

 Ang lensepumper. Hva anbefales? Impellerpumpe eller skovlhjulpumpe?

 

Lensepumper pleier vel å være av skovlhjultypen. Jeg har god erfaring med Rule sine, gode pumper til OK pris. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 3.12.2021 at 10.52:

 

Lensepumper pleier vel å være av skovlhjultypen. Jeg har god erfaring med Rule sine, gode pumper til OK pris. 

Ser at lensepumper fra både Maritim og Seatronic er både impeller og skovlpumper. Lurte bare på om noen har negative erfaringer med enkelte typer som jeg kan holde meg unna. Men jeg har jo god tid til planlegging. Med den kulda som er nå og planlagt utsett mellom 2 og 15 Mai føler jeg at ventetida kan bli laaaang.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...