Jump to content

Hvilke autopilot-løsninger for rorkult finnes for båter over 5 tonn?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

Jeg er en lykkelig eier av en OE32. En fantastisk sjøbåt, mye på grunn av sin lange kjøl, kjølvekt og store uenpåliggende ror. Den er dessverre også bare veldig tung for sin størrelse. Et kompromiss jeg lever helt fint med alle dager i året, bortsett fra når jeg skal finne ny autopilot. 

Jeg har tidligere hatt en raymarine st2000, som hvis jeg husker riktig er dimensjonert for båter opp til 4500kg. Min veier 7tonn ca med oppakning. Det har vel fungert greit de dagene man gjør lange strekk med motor i forhold som ligner stuegulvet, men så fort der kommer litt bølger er det ikke mye å skryte av. Jeg ble i sommer overrasket av tordenvær, og forholdene endret seg da fra helt flatt til 24 m/s på nulltid, og autopiloten klarte ikke forholdene (i det hele tatt), fikk vanninntrengning og takket for seg. Jeg har imidlertid fått den til å virke igjen, men hele opplegget føles veldig usikkert. Jeg vil derfor ha en ny, men har så langt ikke skjønt helt hva som ville passe til min båt. Har kikket litt på Raymarines ev100 og ev200 -piloter, men kan lite om dem og vil samle på meg mer kunnskap før jeg kjøper noe som er så dyrt. Har dere erfaringer? Finnes det andre systemer jeg bør se på?

Jeg forventer ikke at en autopilot skal kunne styre meg i storm herfra til Hawaii og hjem igjen, men det hadde vært greit med noe som takler litt sjø og ikke minst båtens tunge ror, da jeg seiler mye alene.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
enslagsgjest skrev for 7 timer siden:

Alt du trenger:

https://pelagicautopilot.com/

 

Den har jeg sett på, men det plager meg litt at den ikke er kompatibel med nmea2000 uten en konverteringsboks. Det pluss at jeg innbiller meg at de kjente produsentene funker bedre i nettverket, men det er kanskje bare fordommer....?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Raymarine Spx5 Gp klarer opp til 7,5 tonn,  en jeg er usikker på om denne fortsatt er til salgs? https://www.raymarine.no/view/index-id=349.html
 

har du råd og plass til an autopilot med lineærmotor direkte pårorstammen, rorvinkelgiver og en skikkelig computer har du en helt annen funksjonell autopilot enn disse tiller-pilotene som fungerer dårlig i mye vær og bølger - særlig på romt slør

Link to post
Mare Nostrum skrev for 8 timer siden:

Behøver ikke være hydraulisk. Har hatt denne, Raymarine type 1 i 12 tonns seilbåt. Fungerte utmerket og brukte forholdsvis lite strøm.

1800581870_Screenshot_20211201-115742_SamsungInternet.jpg.fd942e7bfce16e8d85369ccdba70d6dc.jpg

Du skriver raymarine type 1, men er det ev200 du mener?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Krimart skrev 31 minutter siden:

Raymarine Spx5 Gp klarer opp til 7,5 tonn,  en jeg er usikker på om denne fortsatt er til salgs? https://www.raymarine.no/view/index-id=349.html
 

har du råd og plass til an autopilot med lineærmotor direkte pårorstammen, rorvinkelgiver og en skikkelig computer har du en helt annen funksjonell autopilot enn disse tiller-pilotene som fungerer dårlig i mye vær og bølger - særlig på romt slør

Ja, problemet er jo litt at jeg har utenpåliggende ror av typen «låvedør». Så det eneste jeg kan ha er en drivenhet på selve rorkulten. Det jeg er litt usikre på er om f.eks disse raymarine type 1 -enhetene er egnet til det?

 

og Spx5 Gp så jo egentlig grei ut, men ser ut til at den ikke er til salgs lenger

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev 25 minutter siden:

Du skriver raymarine type 1, men er det ev200 du mener?

Type 1 er drivenheten. Ev200 (ev150 osv) er kurscomputeren (den magiske sorte boksen)

 

Om jeg husker rett er OE32 spisgatter og dermed roret hengende bak båten slik at det ikke er en rorstamme for montering av innvendig drivenhet som nevnt flere over.

 

@seilfred må dermed ha rorkultpilot eller bygge en slaverorkult slik blant annet sjøspeiderne her har gjort på sin seilskøyte. Kan svinge innom og ta noen bilder av installasjonen der en dag om du vil? Men det er en litt større jobb og lage

 

Link to post

Riktig @Morten_L. Må nemlig ha rorkultpilot, det er dette jeg lurer på. Skjønner at jeg har rota i begrepene og at ev200 er kurscomputeren og type 1 er drivenheten. 

Spørsmålet er vel egentlig da: vil f.eks. en type 1 drivenhet funke som rorkultpilot, eller er det ikke å anbefale?

 

SPx 5gp´en nevn over var jo egentlig det jeg ser etter (særlig hvis den var enda litt kraftigere), men det ser ikke ut til den er å få tak i lenger.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
seilfred skrev 22 minutter siden:

Riktig @Morten_L. Må nemlig ha rorkultpilot, det er dette jeg lurer på. Skjønner at jeg har rota i begrepene og at ev200 er kurscomputeren og type 1 er drivenheten. 

Spørsmålet er vel egentlig da: vil f.eks. en type 1 drivenhet funke som rorkultpilot, eller er det ikke å anbefale?

 

SPx 5gp´en nevn over var jo egentlig det jeg ser etter (særlig hvis den var enda litt kraftigere), men det ser ikke ut til den er å få tak i lenger.

Drivenhetene til Raymarine ha vært mer eller mindre uforandret i mange år. Type 1 er bok uansett kraftig nok, har en slik på min 42 foter (ca 10 tonn) og den styrer fint uansett vær.

 

Men disse drivenhetene er laget for å stå tørt og beskyttet under dekk så jeg tror du vil få problemer med å bruke den som rorkultpilot dessverre.

Link to post
Gunga Din skrev 46 minutter siden:

Raymarine ST4000 Grand Prix Tiller Drive
 

skall klare 7,5 tonn deplasement

Hmm..... takker. Det høres jo ut som akkurat det jeg trenger(!), men hvor finner du at den klarer 7,5 tonn? Når jeg googler den ser det ut som 6 tonn dukker opp. Men det er kanskje fler modeller??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Veldig interessant. Blir nok å skrive til raymarine og forhøre meg om løsningene. Virker som de nesten er den eneste produsenten på markedet som tilbyr et litt bredere spekter av den slags? Tar gjerne imot andre tips dog… 

Resten av mine instrument er garmin, men de ser ikke ut til å tilby noe av interesse..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Høres ut som en god plan. Kan jo nevne at det er fult mulig med forskjellig merke på drivenhet/styrearbeid og elektronikkdelene av autopilotene. Om du får kjøpt drivenheten/styrearmen løst kan du kjøpe en retrofit autopilot fra Garmin til å styre den.

 

Men om du går for Raymarine autopilot kan den fint kobles mot Garmin kartplotter slik at du kan styre til waypoint  og ruter du lager selv. Det er i hovedsak bare betjening av autopiloten fra kartplotter og styre etter autoruter du ikke kan med forskjellig merke på kartplotter og autopilot.

Link to post

Interessant. Hvilken båt er det snakk om, og hvordan oppfører drivenheten seg i litt sjø eller på kryss for eksempel? 

Jeg har som sagt en låvedør hengende på hekken, så jeg hadde håpet på å kunne overdimensjonere en del, men det ser ikke ut til at løsningene er mange for meg med utenpåliggende ror.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Hei

 

Eg har sett eit par seilskøyter som har eit lite ror på roret, og ein enkel rorkultautopilot til dette roret.

Han eine hadde segla til Karibien, og tilbake, og var godt nøgd.

 

Greia er at når det llile roret blir dreia til den eine sida vil vasstrømmen tvinga hovudroret til motsett sida.

 

Eg har ikkje erfaring med dette sjølv, men meiner det kan vera verdt å sjekka.

Link to post
Ask skrev for 2 timer siden:

Hei

 

Eg har sett eit par seilskøyter som har eit lite ror på roret, og ein enkel rorkultautopilot til dette roret.

Han eine hadde segla til Karibien, og tilbake, og var godt nøgd.

 

Greia er at når det llile roret blir dreia til den eine sida vil vasstrømmen tvinga hovudroret til motsett sida.

 

Eg har ikkje erfaring med dette sjølv, men meiner det kan vera verdt å sjekka.

Så da må autopiloten styre motsatt vei av ønsket kursendring? Krever vel separat styreenhet da siden en må bytte + og - inn på motoren?

Link to post
Ask skrev for 3 timer siden:

Hei

 

Eg har sett eit par seilskøyter som har eit lite ror på roret, og ein enkel rorkultautopilot til dette roret……

 

Eg har ikkje erfaring med dette sjølv, men meiner det kan vera verdt å sjekka.


ytterligare en variant om båten er utstyrt med vindror

der man kan klare seg med en liten autopilot.

autopiloten styrer servopaddelen, som sen trekker hovedroret


 

 

ED072B04-54DA-4512-B69A-FF39385F928E.jpeg

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...