Lazyjack Svart 3.Desember.2021 Del på Facebook Svart 3.Desember.2021 shipahoy skrev for 8 timer siden: Det kan du vel normalt stille inn på autopiloten. Hvis ikke så er det vel ikke verre enn at du monterer den på motsatt side av båten. Genialt🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 shipahoy skrev for 16 timer siden: Det kan du vel normalt stille inn på autopiloten. Hvis ikke så er det vel ikke verre enn at du monterer den på motsatt side av båten. På de piloter jeg har erfaring med kan man endre retning ved å bytte på pluss og minus til armen. Men de gange jeg ved uhell har fått byttet rundt på polariteten har piloten "låst" seg. Dvs armen har gått til ytterstilling den eller den andre veien, så jeg er lidt usikker på om du vil få piloten til å virke med kontra-ror. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 (redigert) 2 hours ago, Bjørkski said: Men de gange jeg ved uhell har fått byttet rundt på polariteten har piloten "låst" seg. Dvs armen har gått til ytterstilling den eller den andre veien, så jeg er lidt usikker på om du vil få piloten til å virke med kontra-ror. Det at piloten går til ytterstilling dersom du bytter polariteten ved et uhell, skyldes at båten svinger motsatt av det piloten "forventer". Det går fint å bytte polariteten, men da må du montere tingene slik at når piloten prøver å svinge til styrbord, så svinger båten til styrbord og ikke motsatt. Redigert 4.Desember.2021 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 4.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 Gunga Din skrev for 19 timer siden: ytterligare en variant om båten er utstyrt med vindror der man kan klare seg med en liten autopilot. autopiloten styrer servopaddelen, som sen trekker hovedroret Den varianten der har jeg sett før, og jeg har vindror så det er faktisk en mulighet for meg. Det jeg ikke liker med det er at hele systemet nødvendigvis må bli ganske langsomt og unøyaktig. Men, det er klart at hvis man ordnet seg så man kunne velge om det satt på vindroret eller direkte på rorkulten, så kunne man se an forholdene og velge det som passer. Kanskje ingen dum idé faktisk…….. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Gunga Din Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 seilfred skrev 17 minutter siden: Den varianten der har jeg sett før, og jeg har vindror så det er faktisk en mulighet for meg.…… har ikke testet det selv….. det jeg lest, er att det er en fordel om man har en fjernkontroll til autopiloten, slik att man slipper å klettre ur cockpit, hver gang man vill justere kursen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Swingswong Svart 4.Desember.2021 Del på Facebook Svart 4.Desember.2021 Hvis det er et problem om de står ute kan du kanskje sette på en hydraulisk sylinder og en pumpe under dekk? Må vel også ha hydraulisk snekke også da. Autopilotene til Raymarine (evo) kan styres via et potmeter på i70r enheten. Sitér dette innlegget Link to post
Seilbåttt Svart 6.Desember.2021 Del på Facebook Svart 6.Desember.2021 Enkleste og beste løsning er vel Raymarine ACU-100 med tillerdrive. Den er sterk og styrer godt :-) Avtagbar tillerdriv er også mye enklere å montere enn en type 1 drive på rorkvadranten. https://ctmarine.no/produkt/autopilot/raymarine-evolution/evolution-seilbat-pakker/evolution-pilotpakke-for-seilbat-med-p70-acu-100-og-drivenhet-rorkult Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 25.Desember.2021 Del på Facebook Svart 25.Desember.2021 Kalles ikke ror på roret : servo ror ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Desember.2021 Del på Facebook Svart 25.Desember.2021 Gunga Din skrev On 4.12.2021 at 11.01: har ikke testet det selv….. det jeg lest, er att det er en fordel om man har en fjernkontroll til autopiloten, slik att man slipper å klettre ur cockpit, hver gang man vill justere kursen. Eg veit om ein som ordna dette problemet med å har autopiloten i cockpiten, og ein teleflexkabel frå autoplioten til roret. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Følger opp litt på denne. Har snakket med raymarine, og spx5gp drivenheten som skal klare 7,5t er ikke i salg lenger. Den kan muligens letes opp alikevel.. Det jeg overveier nå er om man skulle gått for en corepack fra garmin og en tiller-drive fra raymarine. Ville være kjekt å vite at corepacken og plotteren snakker sammen, men: vil dette være kompatibelt? Noen med erfaring? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.