Jump to content

Perkins 6354 - multi-cooler lokk


Goddis77

Recommended Posts

Plukket av multi-coleren på motoren for å se på tilstanden og få fikset lekkasjer jeg har der pga tæring.

Lokket på ene siden er skjevt og jeg er nå usikker på hva jeg bør gjøre.

 

Har begynt å bygge opp skaden fra tæring med kjemisk metall fra Biltema og der begynner det å se bra ut. Men problemet er nå lokket.

Var innom Størksen her i Bergen for å se om de kunne bøye det tilbake igjen eller noe, men de kunne ikke det sa de. De kunne lage nytt lokk, men det vill bli dyrt.

Har sendt epost til Viking gjenvinning i Møre og Romsdal etter tips om muligens de har noe, men ikke fått svar derfra.

 

Noen som har tips til hva en bør gjøre her?

IMG_1697.jpg.fdb40880e91e0907a92d4f3aba1d043e.jpg

 

IMG_1694.jpg.47c7e0027455cf4d9291e8fa8b84bd24.jpg

 

IMG_1692.jpg.60014798cae85c45f6e40f3d03e34a82.jpg

 

 

Link to post

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

  • Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

  • Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

 

Vurderte å levere det inn for sveising til Radiatorservice i Stavanger. Skal ned der senere i Desember.

Mulig de kan justere lokket samtidig. Kan ta en runde med de på det.

 

Tenkte å se om jeg fikk utført dette litt snart. Har begynt å komme frost her i Bergen og jeg vil vinterkonservere motoren. Tenkte ikke på det før jeg tok av enheten. Tempen var greit da.

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post

Presse kaldt er i grunn det jeg foreslo også. Når jeg nevnte å lunke lokket litt er det ikke snakk om varmretting, kun løfte temperaturen 50-100 grader slik at metallet blir litt mer medgjørlig. 

 

Hvor du finner et egnet rør er ikke godt å si. Jeg ville lett i garasjen :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...