Jump to content

Perkins 6354 - multi-cooler lokk


Goddis77

Recommended Posts

Plukket av multi-coleren på motoren for å se på tilstanden og få fikset lekkasjer jeg har der pga tæring.

Lokket på ene siden er skjevt og jeg er nå usikker på hva jeg bør gjøre.

 

Har begynt å bygge opp skaden fra tæring med kjemisk metall fra Biltema og der begynner det å se bra ut. Men problemet er nå lokket.

Var innom Størksen her i Bergen for å se om de kunne bøye det tilbake igjen eller noe, men de kunne ikke det sa de. De kunne lage nytt lokk, men det vill bli dyrt.

Har sendt epost til Viking gjenvinning i Møre og Romsdal etter tips om muligens de har noe, men ikke fått svar derfra.

 

Noen som har tips til hva en bør gjøre her?

IMG_1697.jpg.fdb40880e91e0907a92d4f3aba1d043e.jpg

 

IMG_1694.jpg.47c7e0027455cf4d9291e8fa8b84bd24.jpg

 

IMG_1692.jpg.60014798cae85c45f6e40f3d03e34a82.jpg

 

 

Link to post

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

  • Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

Link to post
Komodo skrev 3 minutter siden:

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

  • Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

 

Vurderte å levere det inn for sveising til Radiatorservice i Stavanger. Skal ned der senere i Desember.

Mulig de kan justere lokket samtidig. Kan ta en runde med de på det.

 

Tenkte å se om jeg fikk utført dette litt snart. Har begynt å komme frost her i Bergen og jeg vil vinterkonservere motoren. Tenkte ikke på det før jeg tok av enheten. Tempen var greit da.

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post

Ringte og snakket med Radiatorservice i Stavanger nå. De anbefalte å presse den ned igjen kald med en skrustikke eller presse av ett eller annet slag. Ta et metallrør og hule ut kantene for boltene for deretter å presse i vei.

 

Hvor kan en skaffe et slikt rør mon tro?

Link to post

Var egentlig litt skeptisk til å reg meg på FB men du verden hvor mye info man kan finne på ulike grupper og imponert over kompetansen. Gir f.. i å registrere "venner" og da slipper jeg alle disse mld om hvor flott livet er og hva den enkelte spiser til frokost. 

IMG_20211202_075756.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...