Jump to content

Perkins 6354 - multi-cooler lokk

Goddis77

Recommended Posts

Plukket av multi-coleren på motoren for å se på tilstanden og få fikset lekkasjer jeg har der pga tæring.

Lokket på ene siden er skjevt og jeg er nå usikker på hva jeg bør gjøre.

Har begynt å bygge opp skaden fra tæring med kjemisk metall fra Biltema og der begynner det å se bra ut. Men problemet er nå lokket.

Var innom Størksen her i Bergen for å se om de kunne bøye det tilbake igjen eller noe, men de kunne ikke det sa de. De kunne lage nytt lokk, men det vill bli dyrt.

Har sendt epost til Viking gjenvinning i Møre og Romsdal etter tips om muligens de har noe, men ikke fått svar derfra.

Noen som har tips til hva en bør gjøre her?

IMG_1697.jpg.fdb40880e91e0907a92d4f3aba1d043e.jpg

IMG_1694.jpg.47c7e0027455cf4d9291e8fa8b84bd24.jpg

IMG_1692.jpg.60014798cae85c45f6e40f3d03e34a82.jpg

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

• Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

Komodo skrev 3 minutter siden:

Tips til firma i Bergen har jeg ikke, men jeg ville prøvd følgende: 

• Grovrett i ei hydraulisk presse. Lokket ser ut til å være i bronse, så det bør gå. Bronse er som regel vesentlig mer duktilt enn messing. Men det er en fordel å lunke litt på lokket først. Kaldt metall er alltid sprøere.
  • Så spenner du opp lokket i en dreiebenk og plandreier anleggsflaten for pakning. 

Kjemisk metall på kjøleren funker kanskje, men jeg ville gått for å sveise opp. Denne er vel i støpt alu?

Vurderte å levere det inn for sveising til Radiatorservice i Stavanger. Skal ned der senere i Desember.

Mulig de kan justere lokket samtidig. Kan ta en runde med de på det.

Tenkte å se om jeg fikk utført dette litt snart. Har begynt å komme frost her i Bergen og jeg vil vinterkonservere motoren. Tenkte ikke på det før jeg tok av enheten. Tempen var greit da.

Redigert av Goddis77 (see edit history)

Ringte og snakket med Radiatorservice i Stavanger nå. De anbefalte å presse den ned igjen kald med en skrustikke eller presse av ett eller annet slag. Ta et metallrør og hule ut kantene for boltene for deretter å presse i vei.

Hvor kan en skaffe et slikt rør mon tro?

Var egentlig litt skeptisk til å reg meg på FB men du verden hvor mye info man kan finne på ulike grupper og imponert over kompetansen. Gir f.. i å registrere "venner" og da slipper jeg alle disse mld om hvor flott livet er og hva den enkelte spiser til frokost. 

IMG_20211202_075756.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...