Jump to content

Reparere eller kjøpe ny dieselvarmer?

Vestlandssong

Recommended Posts

Eg har lenge hatt problemer med min Wallas 40D. Før virka den av og til, no virker den aldri. Den starter opp men stopper fort. Først bytta eg glødestift og bunnmatte uten resultat, så målte eg spenninga inn på varmeren. Spenninga er svært ustabil under oppstart. Den sprett opp og ned, og viftelyden varierer også i intensitet. Eg har derfor konkludert med at det må være feil på det elektriske. Det ser ut til at ledningene frå temperaturføleren har sett sine beste dager. Det er også ein del kvite prikker på kretskortet, som vist på bildet. Det kan enkelt tørkes av, men smaker ikkje salt. I tillegg ser det ut til at skroggjennomføringen for eksosen er moden for å skiftes.

No står det mellom å sende varmeren inn til verksted og bruke nokon lapper på å reparere den, samt kjøpe nytt eksosrør og gjennomføring. Eg vil då ha ein fungerende varmer, men det kan jo fort koste litt. I allefall hvis kretskortet må skiftes. Og eg vil fortsatt sitte igjen med eit 20 år gamalt produkt som potensielt kan få andre problemer seinere. 

Er dette tidspunktet for å skifte den ut til fordel for ein ny?

Å bytte den ut med ein Wallas Spartan, som ser ut til å passe rett inn i eksisterende oppsett koster 25 lapper. Det er ikkje aktuelt.

Men Seatronic har jo ein 4kw varmer til berre 6990,- komplett med alt tilbehør og gjennomføring.  Og ein Eber D4 kan ein faktisk få komplett for 13.500,-  (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=48350387). Krever litt meir installering, men kanskje er dette ein betre investering for framtida enn å bruke meir penger på den gamle?

IMG_20211203_180655.jpg

IMG_20211203_173133.jpg

IMG_20211203_180636.jpg

IMG_20211203_172132.jpg

IMG_20211203_180755.jpg

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Hvor måler du spenningen? Helt normalt at den varierer inn i "takt" med belastning på varmeren, men blir den for lav vil den nok ikke tenne. Det høres mest ut som om du har problemer med strømforsyningen din og ikke nødvendigvis noe galt med varmeren. Har du sjekket batteri, kabler og koblinger frem til varmer? Er det de hvite prikkene på aluminiumsplaten de tenker på? I så fall er dette helt uproblematisk og ikke uvanlig når det er fuktig luft. Kablene ville jeg heller ikke bekymret meg for, det ser ut som om det bare er kabel isoleringen som har fått en skade. Jeg ville nok utelukket at feilen sitter andre steder enn selve varmeren før jeg vurderte reprasjon av denne... 

svendmb skrev On 3.12.2021 at 18.53:

Hvor måler du spenningen? 

Vis hele sitatet  

Eg stikk pinnene på voltmetet inn i "sukkerbiten" på utsida av brenneren, der strømmen går inn.

svendmb skrev On 3.12.2021 at 18.53:

Har du sjekket batteri, kabler og koblinger frem til varmer? 

Vis hele sitatet  

Eg er litt usikker på om dette svarer på spørsmålet. Men eg har målt spenninga inn på ledningene som kjem frå batteriet når varmeren er av (og når den er på men etter at vifta har stoppa). Då viser den stabil spenning på 12,7 (eller var det 12,9?) når landstrøm er kopla på, og 12,3V når landstrømmen er kopla av. Spenninga varierer berre når vifta på brenneren går.

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
  Vestlandssong skrev On 3.12.2021 at 19.04:

Kan legge til at når vifta går hopper spenninga opp og ned mellom over 12V til ned på 10-tallet - og alt i mellom. Det virker som uregelmessige endringer.

Vis hele sitatet  

Dette

Vestlandssong skrev On 3.12.2021 at 19.04:

Kan legge til at når vifta går hopper spenninga opp og ned mellom over 12V til ned på 10-tallet - og alt i mellom. Det virker som uregelmessige endringer.

Vis hele sitatet  

Dette sier deg ingenting om elektronikken inne i varmeren. Helt normalt at spenningen synker når glødepluggen tenner, denne trekker mye strøm. Umiddelbart høres det ut som om 10volt er for lav spenning. Varmeren vil da slukke glødepluggen, for så å prøve igjen etter noen sekunder. Til slutt gir den opp og stopper helt. Oppfører den seg likt når landstrøm er på (og batteriene lades)? 

svendmb skrev On 3.12.2021 at 19.25:

Dette

Dette sier deg ingenting om elektronikken inne i varmeren. Helt normalt at spenningen synker når glødepluggen tenner, denne trekker mye strøm. Umiddelbart høres det ut som om 10volt er for lav spenning. Varmeren vil da slukke glødepluggen, for så å prøve igjen etter noen sekunder. Til slutt gir den opp og stopper helt. Oppfører den seg likt når landstrøm er på (og batteriene lades)? 

Vis hele sitatet  

Aha. Takk for innsikt. Då høyrest det ut som eg konkluderte med feil på brenneren på for tidlig. 

Problemet er der både med og uten landstrøm, ja. Eg kan også legge til at i kanskje 2 av 10 tilfeller så slutter ikkje vifta å gå. Den går heilt til eg slår den av. Men varme kjem det uansett ikkje.

svendmb skrev On 3.12.2021 at 19.31:

Ser også at du har 12,3 volt før du starter varmeren. Hva for spenning måler du rett på batteriet? 

Vis hele sitatet  

Det er ei stund sidan eg målte rett på polene med voltmeteret, men eg antar at eg kan stole på Smart Boat one, som seier at forbruksbatteriet ligg på 12,9V no. Då er ikkje batterilader kople på.

Screenshot_20211203_203731.jpg

Hvis du har 12,9 rett på batteriet og 12,3 på sukkerbiter ved varmeren før du slår den på så har du et ganske voldsomt spenningstap fra batteriet og ut. Her ville jeg sjekke alt av koblinger og kabler for irr og eventuelt dårlige koplinger. Husk også minuskabelen. Ikke helt uvanlig at den går til en koblings skinne ett eller annet sted, og at det her er dårlig kontakt. Dersom du har mulighet til å teste ved å enten kople et annet batteri direkte på varmeren, eller midlertidig strekke en kabel kabel rett fra batteriet og til varmeren, så kan du få testet om dette er problemet. 

Vestlandssong skrev On 3.12.2021 at 19.52:

Litt pussig at spenninga inn på varmeren ikkje er lik som spenninga på batteriet?

Vis hele sitatet  

Nei, det er egentlig ikke rart, spenningsfall er helt normalt. Men hvis avviket er stort har du for tynne ledninger fram til varmeren, og/eller dårlige termineringer underveis. Men hvis du har 12,3V på forbruksbanken ubelastet høres det ut som om batteriene dine er gåene.

svendmb skrev On 3.12.2021 at 19.56:

Hvis du har 12,9 rett på batteriet og 12,3 på sukkerbiter ved varmeren før du slår den på så har du et ganske voldsomt spenningstap fra batteriet og ut. Her ville jeg sjekke alt av koblinger og kabler for irr og eventuelt dårlige koplinger. Husk også minuskabelen. Ikke helt uvanlig at den går til en koblings skinne ett eller annet sted, og at det her er dårlig kontakt. Dersom du har mulighet til å teste ved å enten kople et annet batteri direkte på varmeren, eller midlertidig strekke en kabel kabel rett fra batteriet og til varmeren, så kan du få testet om dette er problemet. 

Vis hele sitatet  

Andora skrev On 3.12.2021 at 19.56:

Ja det er det som får meg til å mistenke dårlig kontakt/tynne ledninger, men dette har jo fungert "ekko" tid, så dårlig kontakt er veldig mye mulig feilen 

Vis hele sitatet  

Takk begge to. Dette skal eg prøve. Det hadde vore kjekt om problemet kunne løysast med nye kabler/koblinger. Eg har ikkje ekstra batteri, men eg har ein 12V batterilader. Kan eg bruke den?

Komodo skrev On 3.12.2021 at 20.02:

Nei, det er egentlig ikke rart, spenningsfall er helt normalt. Men hvis avviket er stort har du for tynne ledninger fram til varmeren, og/eller dårlige termineringer underveis. Men hvis du har 12,3V på forbruksbanken ubelastet høres det ut som om batteriene dine er gåene.

Vis hele sitatet  

12,3 V var inn på brenneren uten landstrøm. Spenninga på batteriet uten landstrøm er 12,9V

Vestlandssong skrev On 3.12.2021 at 20.05:

Takk begge to. Dette skal eg prøve. Det hadde vore kjekt om problemet kunne løysast med nye kabler/koblinger. Eg har ikkje ekstra batteri, men eg har ein 12V batterilader. Kan eg bruke den?

Vis hele sitatet  

Da må i så fall batteriladeren kunne gi nok strøm (amper) til å drive varmeren i oppstartsfasen. Det er da den bruker mest strøm. Google maks strømforbruk på varmeren og sjekk om laderen kan levere dette. Det må nok en kraftig lader til... 

Redigert av svendmb (see edit history)
  Andora skrev On 3.12.2021 at 20.07:

Jeg mente å trekke kabler provisorisk fra varmer til forbruksbank, hvor langt er det ca? 

Vis hele sitatet  

Eg får kjøpe nokre kabler og legge direkte frå batteriet til varmer og sjå om det løyser problemet. Kor stor dimensjon bør eg ha? Og hvis det hjelper, kan eg då berre bruke desse kablene i fortsettelsen? Bør gjerne sette inn ein sikring?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...