Jump to content

Hvilke båttype passer for "dinghy cruising"?

Ute_på_tur

Recommended Posts

Hei! Jeg har blitt veldig fascinert av "dinghy cruising" etter å ha kommet over filmer om dette på youtube. Finnes det noe miljø for slikt i Norge? Hvilke båttyper ville kunne passe for slik turseiling med jolle for en til to voksne? Båten bør ikke koste skjorta og må kunne transporteres og oppbevares på båthenger. Har noe seilerfaring med a-jolle i ungdommen.

Magne Klann satte verdensrekord i jollecruising (Nordkapp-Lindesnes) for et par år siden, han brukte en RS Aero. Denne er riktignok enmanns, men RS har jo større joller også, bl.a. Feva som er svært utbredt i seilforeningene rundt omkring.

Det spørs jo også om du ønsker en planende racer eller noe mer stødig.

Spennende tanker, smått er ofte mer enn godt nok til fullverdige opplevelser av båt og natur! Enkelte steder i USA er de relativt store på dette. Jeg følger en Instagram-konto som heter Smallboatsmagazine som stadig poster interessante bilder av slike små seilbåter (legger ved noen bilder som inspirasjon, fra nevnte side). Litt større enn ei jolle, men ikke stor nok til å ikke få plass på en henger i garasjen.

Norske båter er gjerne det mest naturlige i og med vi befinner oss her vi gjør, men amerikanerne har også sans for klassiske linjer og har kommet opp med mye fint. Enten profesjonelt bygde båter eller selvbygg, da fra særdeles enkle konstruksjoner i kryssfiner til klinkerbygde båter i tre, og også glassfiber. Fordelen med å velge en slik type selvbygg er at man kan customisere båten helt etter ens egne behov. Det er også flere nettsider der man kan finne gratis tegninger og planer over båter, eller litt mer påkostede og avanserte der man betaler for tegningene. De enkleste av disse selvbyggene er relativt kjappe å bygge selv om man har tilgang til enkelt verktøy og plass. Vi snakker en fin helgehobby en vinter, om man ikke ligger for mye på latsiden. 

1100610480_Bt1.jpg.d38be5cf3abbb8cbece23b769b0f84b8.jpg

"Klinkerbygget" i kryssfiner, limt med epoksy og med mulighet for enkel overnatting.

1487096849_Bt2.jpg.b4abbba6cda5b95ac994dabd344d25e1.jpg

Kravell, stripplanket, kaldbakt eller glassfiber. Krever litt mer av byggeren, men vinteren er lang:wink:

938289941_Bt3.jpg.59c8eb7448274694a89465f413c02c98.jpg

Ikke så mye overnattingsmuligheter her, men veldig kjekk for strandhugg i en rolig vik på en og annen holme i skjærgården.

133535469_Bt4.jpg.7f9941ca6a1d14dfeae9f3f414ef55d3.jpg

Litt av fordelen med selvbygg er jo at man kan gjøre akkurat som man vil. Ønsker man prøve ut en spesiell rigg så gjør man det. Liker man "Petter-Smart-løsninger" når det gjelder rigg, styring og annet har man også muligheten til slikt, uten å være redd for å ødelegge en bevaringsverdig klassiker.

Fascinerende konsept med dinghy cruising. Kjekt å seile større seilbåter, for all del, men man får ikke den store seilfølelsen i store båter slik som man gjerne får i mindre. Har seilt en del BB11 og Grimstadjolle opp gjennom årene, og spesielt for BB11'n sin del; kjekk og lettseilt båt. Ikke for stor, man sitter nærme vannet og kan kommer til steder og sund man aldri hadde turt med noe større. Skikkelig naturopplevelse rett og slett:thumbsup:

Og mange av disse utenlandske kryssfinerbåter, er basert på våre kjære snekker og færinger. Spesielt de av John Welsford og Iain Oughtred. Norske båtkultur er faktisk ganske annerkjent i utlandet, og mange amerikanere drømmer om den mystiske "faering".

De fleste ser vel likhetene:

https://duckworks.com/sei-plans/

SEI Printed Plans

https://www.woodenboatstore.com/products/15-elf

15' Elf – The WoodenBoat Store

https://www.clcboats.com/life-of-boats-blog/two-faerings-for-sail-and-oar-chesapeake-light-craft-faering.html

Launching Chesapeake Light Craft's 22'6" Rowing-Sailing Faering Cruiser

Jeg er en slags gjest

Grønnskollingen skrev for 12 timer siden:

Om jeg skulle gjort det samme hadde jeg brukt en Oslojolle. Kun fordi jeg synes de er vakre:

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

……..Har seilt en del BB11 og Grimstadjolle opp gjennom årene, og spesielt for BB11'n sin del; kjekk og lettseilt båt. Ikke for stor, man sitter nærme vannet og kan kommer til steder og sund man aldri hadde turt med noe større. Skikkelig naturopplevelse rett og slett:thumbsup:

En klassisk båt, som vi ikke for glemme

Andungen

andunge-b1.jpg?6c63cccab6

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Andungen er fin og stabil. Jeg hadde selv en D-kanot da jeg studerte i Stockholm.  Segelkanoter er topp for det formålet der, hvis de klassifiserer som dinghy da….

Skulle jeg gjort noe lignende selv ville jeg vært nysgjerrig på disse seiljakkene som Lars monsen drev å seilte med i Nord-Norge på tv for noen år siden. Bra for strandhugg, plass til baggagen, og tråkkemuligheter istedet for padling når det er vindstille. Men vet ikke om det er helt det trådstarter etterspør…

https://www.seilas.no/__placeholder/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=13602

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Takk for alle de utrolig flotte forslagene og bildene folkens!:smiley: Jeg skulle ønske jeg kunne hive meg på et selvbyggerprosjekt, men jeg har hverken plass, fritid eller erfaring nok til det. Jeg følger med på finn og ser om noe passende dukker opp.

Oslojolle og BB11 har vel ikke senkekjøl? Blir ikke de vanskelige å ta med på henger?

Har hatt kragerøterne på henger, men det var ikke enkelt...

Nå har jeg bl.a. Askeladden 16 kombi. Den bør være ideell for

dette. Den kom med originalt telt som dekker fra baug til aktertofta

med glidelås akter, og har et dekk forut stort nok til å ligge på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...