Jump to content

Bavaria 37 HT 2008-2010, erfaringer med motorvalg og andre spm

Clasg

Recommended Posts

Vi fikk ikke noe forvarsel da vår havarerte.

Lå i ca 22 knop og brått var det som noe holdt oss igjen og vi mistet fart og kraft.

Ingen spesiell lyd, men den gikk på tomgang. Også var det mye svart røyk så vi trodde først vi brant og måtte hoppe i vannet. Det viste seg etterpå at det var olje som sprutet opp veivhusventilasjonen som traff eksos bendet. Skremmende og særdeles ubehagelig opplevelse

Hilsen

Lurvetass

Clasg skrev On 28.5.2024 at 22.28:

Det kostede 48.000 NOK for at få de 8 injektorer renoveret. De var alle udenfor spec.  og gav for lidt diesel i mellemgasområdet, jfr værkstedet. 

Merket du noe forskjell etter overhalling? Jeg har hørt at h serien i forhold til g serien gir litt annet turtall. Greit å tenke over dette ved bytte. Men det er godt å være dansk i Norge nå :) 

sap_2000 skrev On 28.5.2024 at 22.35:

Nei langt i fra, men Baviara er nok blandt de mest overrepresenterte og med størst avvik fra optimalt og forskrevet turtall i "real life".

jeg har jo sjekket mye rundt dette før jeg byttet propeller. Og min erfaring fra det jeg fikk opplyst fra andre er at de aller aller fleste bavaria sport går for tungt. Snakket med Bavaria Norge om dette, men de referer jo bare til da båten er ny og nesten tørr båt. Nå man får på fuel/vann/badedyr/joller og alt som skal med mangler de fleste 200-300 på turtallet, noen mer.  Jeg spurte bavaria om alle 38 sport er levert med G6. Det svarte de ja på. Dette helt ukritisk på utsyr som f,eks HT og hev/senk. 

M/B Cathy skrev On 30.5.2024 at 8.45:

Merket du noe forskjell etter overhalling? Jeg har hørt at h serien i forhold til g serien gir litt annet turtall. Greit å tenke over dette ved bytte. Men det er godt å være dansk i Norge nå :) 

Nej, der er ingen forskel etter overhalingen. Motorerne går fortsat 3450 o/min og 32 knob. Men de gik også godt før renoveringen.

Jeg gjorde renoveringen, fordi Volvo Danmark anbefaler at gøre det for hver 2000 timer eller 8 år på D4-300.

Og mine motorer er fra 2008, de har dog kun gået ca. 1200 timer.  

Jeg sejler med G5 propeller nu, så når jeg skal have H propeller på, så bliver det til H4 for at motorerne kan arbejde lettere. 

Men jeg er også meget opmærksom på, at få varmet motorerne ordentligt op, inden jeg trækker båden op i plan.

De skal op til arbejdstemperatur først, og det sker ved 700-1000 o/min., hvor jeg først lader dem gå i tomgang 5-10 min. og så kører op til  ca. 1000 o/min. indtil temperaturen når de 85-90 grader.

Det tager således mindst 15-20 min. fra motorerne startes og til de kommer på "arbejde".   :smiley:  

Det å varme opp på tomgang er ikke hverken nødvendig eller optimalt, slik jeg har forstått det. Ved å kjøre avgårde med feks 1000rpm er belastningen uansett minimal.

På mine D6-310 starter jeg på ca 1000rpm til de når 85 grader før jeg går opp i plan.

Gabi skrev for 10 timer siden:

Det å varme opp på tomgang er ikke hverken nødvendig eller optimalt, slik jeg har forstått det. Ved å kjøre avgårde med feks 1000rpm er belastningen uansett minimal.

På mine D6-310 starter jeg på ca 1000rpm til de når 85 grader før jeg går opp i plan.

Fra jeg starter motoren (i tomgang) og til vi er ude af havnen (i tomgang), da er der hurtigt gået 10-15 min. 
At starte i tomgang og få motorolien rundt i maskinen med stabilt olietryk, det er optimalt efter min erfaring. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...