Jump to content

Ta vare på vinterbåten

lgboat

Recommended Posts

Man har ansvar for egen båt, men her bør marinaen kontakte eier. Jeg tar stort sett en tur ned å sjekker båten når det er ruskevær. Er det båter jeg ser som kalesje er blåst opp eller dårlig fortøyning fikser jeg på det. Dette derimot hadde jeg nok gått forbi….

Jeg har ikke tall på hvor mange båter jeg har øset, fendret, fikset fortøyninger provisorisk osv. Men når jeg har sett hvordan enkelte av disse båteierne fortøyer og etterser båten sin har jeg etterhvert blitt mindre entusiastisk til å forhindre at båter synker eller blir slått i stykker mot brygga. 

Godt å ha båten i naust nå, -16 og snø!   Skjønner ikke vitsen med å ha båten ute på vinteren om de ikke bruker den!  For min del er havna ikke så bra egnet til å ha båtene ute på vinteren. Har også kalesjebåt som ikke tåler snømengden. Derfor er jeg glad båten står tørt og lunt innendørs med lagringspressening og fuktbokser

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er mange som skulle ønske seg eget naust, hus ved sjøen med egen strandlinje. Slik er mangelvare for de fleste. I deler av Norge er det også stadig færre plasser for å sette båten på land om vinteren. Og den politiske styringen går mot stadig mer reduksjon i så måte. Det som ikke ser ut til å øke i vesentlig grad, er den generelle evnen til å passe på båten. Mange glemmer at de eier båt også i vinterhalvåret. Det er heller ikke noe nytt. I min kommunale hjemmehavn, blir eiere oppringt om det er alvorlige uregelmessigheter, slik som over.

Er glad jeg har god plass i egen hage og ser båten fra egen stue. Kjøpte også den tunge presenningen fra Biltema, og den ligger tungt og stille selv i slik vind som nå på Sørlandet. 

I sommer hadde faktisk havna problemer med å finne eier av en båt som sank, fordi plassen var utleid og litt via via...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er jo en klassiker med de båtene som ved høstens første ruskevær får presenning og stativ revet ned av vind, og så ligger sånn til april.

Uten å mene så mye om akkurat denne båten er det tydelig at mange ikke er så veldig opptatt av båten sin utenfor sesong. Og det går vel også hånd i hånd med manglende evne til å feste en presenning skikkelig....

Tar som regel med meg min høye hest jeg sitter veldig fint på og måker snø av båten i boblehavna etter store snøfall og før væromslag. 

Regner med at forsikringen er iorden og når båten går til bunns så er det jo bare på"lyve" på seg fullt oppgjør. Men det er jo bra dokumentert her inne nå da, men sånn er samfunnet dessverre blitt. Ingen som gidder å stramme til kalesjen på denne fine båten. 

Jeg er så heldig at båten ligger i beskyttet hjemmehavn 50 meter fra huset vårt, og jeg kan sitte foran peisen og kikke ned på båten. Det er mange fordeler ved å ha båten liggende på sjøen gjennom vinteren, ikke minst på kostnadssiden. En annen kjekk ting er jo muligheten for å ta båten ut noen finværsdager gjennom høsten og vinteren. De er det faktisk ganske mange av. 

Martine29 skrev for 16 timer siden:

men sånn er samfunnet dessverre blitt. Ingen som gidder å stramme til kalesjen på denne fine båten. 

Jeg ville vært skeptisk til å tatt meg ombord i en fremmed båt og "fikset" på den  måten. Varslet ville jeg gjort, og gjerne rettet litt på fortøyninger om den har slitt seg eller kanskje til og med lenset om den var i ferd med å gå ned. Men utover det synes jeg båteier bør ta litt ansvar for egen eiendom også.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trist syn det der. Vi har to båter i havnen som har ligget på omtrent samme måte i et par år nå. Den ene ligger en bås fra meg. Begge båtene eiet av eldre mennesker som ikke er i stand til å ta vare på dem. Den ene holder på å synke og eierne er varslet flere ganger uten å gjøre noe. Ikke vil de selge eller gi bort båtene sine heller før de synker antageligvis. Men de sier se skal fikse de opp for å selge dem uten at de gjør noe som helst i den retning. Det kommer til å bli en dyr regning for eierne når båtene en gang skal hentes opp og fjernes. Det paradoksale er at de kunne hatt 100-200 000 kroner i lomma om de hadde solgt båtene sine da de forsto at de ikke kunne ha båt og bare solgt dem i tide.

Ja dette blir nesten som å ha skogteiger som eier ikke har interesse av å hogge ned. Og til slutt råtner alt på rot... Enig i at man ikke skal ta seg til rette, det blir vel en form for selvtekt. Hvis du først begynner å gi villkatt mat så blir det vel faktisk ditt ansvar. Uansett, snart snur sola folkens. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...