Jump to content

Cours computer til Autohelm 6000 autopilot


Philonica III

Recommended Posts

Hei. Skulle gjerne hatt en cours computer med seatalk. Det er det ikke på denne som jeg har. Joda, utstyret er gammelt men det fungerer helt greit til mitt bruk, men det er altså kun seatalk jeg savner. lurer derfor på om noen av dere vet om det er andre computere som kan brukes til de 2 styringsenhetene jeg allerede har og som er til en 6000. Styringsenheten ser du på bildet

 

Reidar Isaksen

control.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei @Arne Henriksen, jeg våger å plukke opp denne tråden selv om den er litt gammal. 

Jeg skal bytte ut ST 6000 i løpet av våren -24, og forøvrig all gammel elektronikk som det er mye av.

 

Hva byttet du til, tenker da spes på autopilot ? Måtte du bytte all kabling? Selve styreenheten "nede i dypet"? 

Er noe av dette kompatibelt (kan brukes) sammen med nye systemer? 

 

Jeg ser for meg et dypdykk i lommeboka, men håper det er verdt det...

Mvh Helge

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Er på ingen måte ekspert på autopilot, men utstyr må jo ikke kjøpes nytt.

Jeg har litt nyere utsyr en deg, med ST6002 kontroller, men hadde en  Raytheon type 100 course computer(eldgammel). Computer ville ikke samarbeide lenger og ville helle tiden ha skuta mot styrbord.

'Kjøpte i sommer en brukt Raymarine course computer 400G AST, den gamle pumpa er beholdt.

Jeg har en Raymarine hydraulikk pumpe type 1, som er den minste pumpa, course computer må stemme overens med pumpe størrelsen, sånn sett kunne jeg klart meg med en course computer 100 AST.

Jeg tror, hvis du har like gammelt utstyr som trådstarter, at du må ha nytt Fluxgate kompass. 

Alt dette snakker sammen på de gamle Seatalk kablene. 

 

Link to post
Share on other sites

Alt var Seatalk1 så jeg byttet ut hovedenheten med en Smartpilot S1 jeg hadde liggende.
Gjenbrukte rorsensor, fluxgate, trådløsmodul og pumpen (hydraulisk styring her). 

Styreenhetene inne og ute byttet jeg også med noen nyere Seatalk-varianter jeg hadde fra før.
image.png.ced3937f0f5512495bc7ff416ec94ec4.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hei @Arne Henriksen og @Førstefender, takk for svar!

Jeg tar en prat med en herværende leverandør før jeg begynner å demontere. 

 

Håper å slippe å bytte "annet enn" skjermer, radar, kabling, forbruksmåler og svinger.  

Det kan umulig bli mange kronene :worry:.

 

Men det kan jo bli en prosjekttråd...

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 2 timer siden:

Hei @Arne Henriksen og @Førstefender, takk for svar!

Jeg tar en prat med en herværende leverandør før jeg begynner å demontere. 

 

Håper å slippe å bytte "annet enn" skjermer, radar, kabling, forbruksmåler og svinger.  

Det kan umulig bli mange kronene :worry:.

 

Men det kan jo bli en prosjekttråd...

Hva forbruksmåler tenker du bruke? Bare av ren nysgjerighet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Skal se hva du har. Må være kompatibelt med det andre utstyret jeg ikke har kjøpt enda, :smiley:

Men dette vil ikke skje i morra. I lopet av vår- forsommer....  Sender deg evt en IM. eller via hjemmesida di. 

Mvh H. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 1 time siden:

Skal se hva du har. Må være kompatibelt med det andre utstyret jeg ikke har kjøpt enda, :smiley:

Men dette vil ikke skje i morra. I lopet av vår- forsommer....  Sender deg evt en IM. eller via hjemmesida di. 

Mvh H. 

Du bare sier ifra. Har jo både app basert å n2k eller J1939 basert, så har nesten garantert noe som passer:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...